Annons

Ricoh officiell partner till COP21

Stockholm 11 november 2015
Ricoh har utsetts till officiell partner till FN:s COP21, klimatkonferensen som äger rum i Paris den 30 november till 11 december. Förväntningarna på konferensen är stora. Målsättningen är ett globalt rättsligt bindande nytt klimatavtal som ska begränsa den globala uppvärmningen till 2 grader det här århundradet. Konferensen avser även att säkra tillräckliga medel för att göra det möjligt för utvecklingsländerna att klara övergången till en miljöanpassad ekonomi.

Stockholm 11 november 2015
Ricoh har utsetts till officiell partner till FN:s COP21, klimatkonferensen som äger rum i Paris den 30 november till 11 december. Förväntningarna på konferensen är stora. Målsättningen är ett globalt rättsligt bindande nytt klimatavtal som ska begränsa den globala uppvärmningen till 2 grader det här århundradet. Konferensen avser även att säkra tillräckliga medel för att göra det möjligt för utvecklingsländerna att klara övergången till en miljöanpassad ekonomi.

Som officiell partner visar Ricoh sitt engagemang för miljön och vi bidrar genom att stödja klimatkonventionens 21:e partskonferens (COP21) med en informationssäker utskriftshantering. Under hela konferensen kommer Ricoh att tillhandahålla en maskinpark på 190 enheter. 50 certifierade GreenLine-maskiner för A3-utskrifter i färg (MP C4502/MP C5502), 140 kompakta MFP-enheter för svartvit A4 (SP 5210) och två Ricoh-lösningar för dokumentsäkerhet - Stream NX för UNO-nätverk (unlimited network of opportunities) och ELP NX för allmänna platser.

En engagerad samhällsmedborgare
Ricoh var med redan när den första vågen av japanska företag anslöt sig till FN:s Global Compact år 2000, och sedan 2008 har Ricoh varit styrelsemedlem i det japanska Global Compact- nätverket. Ända sedan Ricoh grundades har vi följt en strategi för hållbar utveckling med målet att nå en balans mellan miljö, samhälle och ekonomi. För att nå våra mål har Ricoh-koncernen flera initiativ som minskar vår miljöpåverkan genom mindre resurs- och energiförbrukning och minskade kemikalieutsläpp samt aktiviteter för att skydda den biologiska mångfalden. Det är med detta i åtanke Ricoh-koncernen har tagit fram en modell för cirkulär ekonomi (The Comet Circle™) och utvecklat våra GreenLine-produkter. Modellen sträcker sig även utanför vår egen koncerns påverkan. Vi har introducerat ett koncept för att minska våra produkters miljöpåverkan i alla steg av deras livscykel, och därmed hjälper vi våra kunder att minska sin miljöpåverkan internt.

Högt uppsatta mål
Ricoh har beslutat att minska sitt totala koldioxidutsläpp inom koncernen med 30 procent till år 2020 och med 87,5 procent till 2050 jämfört med år 2000. Under verksamhetsåret 2014 som avslutas den 31 mars 2015 lyckades vi minska utsläppet med 35,8 procent.

Prisbelönt miljöarbete
• Alla Ricohs arbetsplatser runt om i världen, inklusive produktionsanläggningar, är certifierade enligt ISO 14001 för sitt miljöledningssystem.
• Ricoh har listats av Dow Jones Sustainability Index (DJSI) tre år i rad, och utsetts som branschbäst i fyra kategorier; ”Innovation Management”, ”Privacy Protection”, ”Environmental Policy/Management System” och ”Climate Strategy” 2015.
• 2015 belönades Ricoh med statusen "Prime" för sitt hållbarhetsarbete av det tyska företaget oekom research AG.
• Ricoh har elva år i rad listats av aktieindexet FTSE4Good Index Series, ett investeringsindex över företag med höga CSR-standarder.
• Ricoh har flera ekologiska ljusskyltar som drivs med 100 procent förnyelsebar energi.

– Generalsekretariatet för COP21 välkomnar Ricoh som sponsor och vi är tacksamma för stödet med en övergripande utskriftspark till COP21. Ricohs syn på hållbarhet, kvaliteten på deras GreenLine-produkter och deras kompetens inom dokumentsäkerhet kommer att vara ett viktigt bidrag för att konferensen ska fungera smidigt och karaktären på parken är ju exemplarisk för den här konferensen, säger Philippe Delacroix, ambassadör med ansvar för offentliga och privata partnerskap för COP21-organisationen.

Mer information om Ricohs miljöarbete finns här: www.ricoh.se.

För ytterligare information, kontakta: 
Nina Palm, Compliance & CSR Coordinator, Ricoh Sverige AB 
Tel: 08-734 19 26, e-post: nina.palm@ricoh.se

Magnus Christerson, Marketing Director, Ricoh Sverige AB 
Tel: 08-734 33 00, e-post: magnus.christerson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB, www.facebook.com/RicohEurope     
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope     
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

| About Ricoh | 
Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialized industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

| Om COP21 |
FN:s ramkonvention om klimatförändringar, som kallas "UNFCCC" antogs vid toppmötet i Rio de Janeiro 1992. Den trädde i kraft 21 mars 1994 och har ratificerats av 196 "parter" inblandade i konventionen. Detta ramverk är en universell principöverenskommelse som bekräftar att det finns en klimatförändring av mänskligt ursprung. Partskonferensen (COP), som består av alla stater "parter", är det högsta organet i konventionen. Den håller varje år en världskonferens där beslut fattas för att uppfylla målen i kampen mot klimatförändringarna. Beslut fattas med enhällighet eller i konsensus. Partkonferensen som ska hållas i Paris, är den 21:s därav namnet "COP21".

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?