1515

Volkswagen-koncernens VD Matthias Müller: ”Vi ska ta oss igenom krisen”

  • Koncernchefen vänder sig till de anställda
  • Matthias Müller lovar att snabbt och outtröttligt skapa klarhet om utsläppsskandalen
  • ”Vi kommer göra allt vi kan för att se till att Volkswagen även i framtiden står för bra och trygga jobb”
  • Dieselbilar med EU6-motor uppfyller typgodkännande och miljökrav
  • Tekniska lösningar för kunderna finns inom räckhåll
  • Noggrannhet är viktigare än snabbhet. Müller: ”Arbetet omfattar fyra varumärken och en mängd olika modeller”
  • Effektiviseringsprogrammet kommer att intensifieras – alla planerade investeringar ska kritiskt granskas

  • Koncernchefen vänder sig till de anställda
  • Matthias Müller lovar att snabbt och outtröttligt skapa klarhet om utsläppsskandalen
  • ”Vi kommer göra allt vi kan för att se till att Volkswagen även i framtiden står för bra och trygga jobb”
  • Dieselbilar med EU6-motor uppfyller typgodkännande och miljökrav
  • Tekniska lösningar för kunderna finns inom räckhåll
  • Noggrannhet är viktigare än snabbhet. Müller: ”Arbetet omfattar fyra varumärken och en mängd olika modeller”
  • Effektiviseringsprogrammet kommer att intensifieras – alla planerade investeringar ska kritiskt granskas

Vid ett möte med anställda i Wolfsburg igår lovade Matthias Müller, VD för Volkswagen AG, att outtröttligt verka för att skapa klarhet om utsläppsskandalen. Det som hänt strider mot allt som koncernen och dess anställda står för och det finns därför inget som ursäktar det inträffade, enligt Müller. Samtidigt uppmuntrade han de anställda:

-       Vi kan, och vi vill, ta oss igenom den här krisen tack vare att Volkswagen är ett starkt företag. Viktigast av allt, vi har det bästa bilbyggarteamet som man kan önska sig.

Han tillägger att koncernen ska göra allt för att se till att Volkswagen även i framtiden ska stå för bra och trygga jobb.

Inför de 20 000 anställda som samlats vid fabriken i Wolfsburg klargjorde Müller att ”förutom de enorma finansiella skadorna som fortfarande inte är möjliga att kvantifiera, så är den här krisen framförallt om en förtroendekris. Den berör företagets kärna och vår identitet: Den handlar nämligen om våra fordon.”

Enligt Müller är stabilitet, tillförlitlighet och trovärdighet kärnan i Volkswagens varumärke.

-       Vår viktigaste uppgift är därför att vinna tillbaka det förtroende vi har förlorat gentemot våra kunder, partners, ägare och allmänheten. Det första steget är att snabbt och outtröttligt skapa klarhet. Först när alla kort har lagts på bordet, när inga fler stenar finns att vända på, endast då kommer vi att kunna återvinna förtroendet, enligt Müller.

Koncernchefen bad de anställda om förståelse och förklarade att även han saknar svar på många frågor:

-       Tro mig – jag är lika otålig som ni. Men inför det arbete vi nu har framför oss, med åtgärder för fyra varumärken och många olika modeller, så är noggrannhet viktigare än snabbhet.

Enligt Müller har en åtgärdsplan utarbetats av en projektgrupp. De närmaste dagarna kommer samtliga berörda kunder informeras om att deras bilar kommer att uppgraderas. På koncernens hemsidor finns möjlighet att kontrollera vilka fordon som berörs. Inom kort kommer koncernen att redovisa en teknisk lösning inför berörda myndigheter för godkännande – i första hand inför den tyska transportmyndigheten (KBA).

-       I många fall räcker det med en mjukvaruuppdatering. Vissa fordon kommer dock att kräva även hårdvarujusteringar. Vi kommer fortlöpande att hålla våra kunder informerade om nödvändiga åtgärder och se till att det finns verkstadskapacitet.

Koncernchefen betonade också att samtliga berörda fordon är säkra och kan användas:

-       Våra kunders säkerhet har aldrig äventyrats. Det är också viktigt att påpeka att koncernens nya dieselbilar, som har motorer enligt den nya standarden EU6, uppfyller alla miljökrav och andra kriterier. För Wolfsburg innebär det att produktionen kan fortsätta.

Men Müller tog också upp att ”även om tekniska lösningar finns inom räckhåll så är det ännu inte möjligt att kvantifiera de finansiella konsekvenserna.” Han sa att koncernen nu måste agera snabbt:

-       Vi har därför påbörjat en kritisk granskning av samtliga planerade investeringar. Investeringar som inte är absolut nödvändiga kommer att senareläggas eller avlysas. Effektiviseringsprogrammet kommer att intensifieras. För att tala klarspråk: Det kommer inte att vara en smärtfri process.

Müller lovade dock de anställda att ”göra allt för att se till att Volkswagen även i framtiden kommer att stå för bra och trygga jobb.”

Müller sa också:

-       Vi har på bilmässan i Frankfurt nyligen visat att Volkswagen är väl positionerat när det kommer till framtidens teknologi. Vi har inte råd att äventyra den positionen. Vi måste genomgå omfattande besparingar för att hantera den här krisen, men vi har samtidigt inte råd att göra besparingar på bekostnad av framtiden. Det är något som de kommande veckorna och månaderna kommer att handla om.

Müller poängterar att mycket fakta ännu saknas. En slutsats är dock redan klar:

-       Volkswagen måste återigen värna integritet. Inte bara på pappret, utan närsomhelst, varsomhelst. Vi kommer att göra allt i vår makt för att försäkra oss om att reglerna respekteras av alla involverade. Volkswagen Group och dess varumärken står för hållbarhet, ansvarstagande och trovärdighet. För tillfället är vår värdegrund omskakad. Men, tillsammans med er, är jag fast besluten att visa att våra värderingar leder oss rätt. Vi ska visa att Volkswagen, och var och en av oss, förtjänar folkets förtroende överallt.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelandet som pdf

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?