1515

Totaleffektivitet inom livsmedels- och förpackningsprocesser – FlexLink visar nya lösningar på Scanpack.

FlexLink visar hur tillverkare inom livsmedels- och förpackningsindustrin tar konsument- och varumärkesskydd ner till fabriksgolvet samtidigt som kostnaderna minskar. Möt oss på Scanpack, 20-23e oktober.

FlexLink visar hur tillverkare inom livsmedels- och förpackningsindustrin tar konsument- och varumärkesskydd ner till fabriksgolvet samtidigt som kostnaderna minskar. Möt oss på Scanpack, 20-23e oktober.

Kraven på att kontinuerligt reducera produktioskostnaderna, att korta tiden för introduktion av nya produkter samt att hantera varierande volymer är typiska krav inom den konkurrensutsatta livsmedelsindustrin. Förutom dessa ligger konsumentskydd, en god och säker arbetsmiljö samt varumärkesskydd på toppen av agendan för varumärkesägare och producenter.

På Scanpack visar FlexLink upp lösningar och know-how från bröd, ost och mejeriindustrierna. Med en unik kombination av lösningar för effektiv production, den nya hygieniskt konstruerade lamellbandtransportören och raffinerade funktioner visar FlexLink hur kraven från konsumeter och tillverkare möts på fabriksgolvet.

Hygieniskt konstruerade transportörer
Besökarna kommer att se den nya generationen av hygiensikt konstruerade lamellbandtransportörer som kallas WLXH, där H står för hygienisk. Den är konstruerad för processer där mat är i direktkontakt med utrustningen och lyfter nivån på hygien och effektivitet i produktionen. Konstruktionen följer EHEDG-riktlinjerna för hygienisk design och förenklar genomförandet av riskkontroller enligt HACCP.

Förutsättningarna för ett gott konsumentskydd och produkternas hållbarhetstid sätts redan i produkten och i produktionen. FlexLinks lösningar är konstruerade för enkel rengöring, kort torktid och konsistent resultat. Med integrerade rengöringsfunktioner (CIP, cleaning-in-place) blir rengöringsprocesserna ännu enklare och rengöringen kan göras ofta, och med ett minimum av bemanning.  

Förutom detta kommer besökarna att bli presenterade FlexLinks kompletta erbjudande av transportörplattformar avpassade för förpackningsprocesserna ner till end-of-line.

Kompletta lösningar
FlexLink erbjuder nyckelfärdiga lösningar med bland annat förstudier, lösningsdesign, layouter, integration och eftermarknadstjänster. Tillverkare som kräver effektiva helhetslösningar kommer att få ta del av 3D-flödessimuleringar som används för att kunna verifiera lösningens design och kapacitet på ett tidigt skede i processen.

“Våra kunder inom livsmedelsindustrin ger oss start feedback och uttrycker sin tillfreddställelse med att våra produkter och lösningar effektivitet och renlighet i produktion. Vi ser fram att möta industrin på Scanpack” kommenterar Mattias Byström, VD på FlexLink.

FlexLink AB

Klas Ålander
Communications

031-3372499
klas.alander@flexlink.com

FlexLink är en global leverantör av produkter och lösningar för automatiserade produktionsflöden – som ökar effektiviteten i produktionssystem. FlexLink har lokala enheter i 30 länder och partners i fler än 60. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Under 2014 var antalet anställda 840 och omsättningen 1 649 Mkr.

FlexLink ingår i Coesia, en innovationsdriven koncern som består av 15 företag specialiserade inom tillverkning av automatiserade maskiner samt tillhörande produkter och tjänster. Under 2014 omsatte Coesia 1 450 M€ och hade 6 175 medarbetare.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?