1515

Generation Z är den mest utmanande gruppen att inta arbetsmarknaden enligt Ricoh Europe

Ricoh, Stockholm 5 oktober 2015 – Samtidigt som många företag är helt upptagna med att anpassa sina arbetsplatser till Millennials, visar nu en ny undersökning som Ricoh Europe beställt att Generation Z, de som idag är nitton år eller yngre, kommer att innebära stora utmaningar för arbetsmarknaden.

Generation Z har högre förväntningar på sin arbetsplats än äldre generationer och de blir snabbt otåliga. Bortsett från lönen så kräver Generation Z balans mellan arbets- och privatliv (48 procent), därefter prioriteras att arbeta med bra människor (47 procent), flexibel arbetstid, bra förmåner och anställningstrygghet (42 procent vardera). Äldre generationer ställer inte bara lägre krav, även deras främsta prioriteringar skiljer sig. Medan Baby Boom-generationen prioriterar anställningstrygghet, prioriterar Generation X och Millennials balans mellan arbets- och privatliv.

Fler än dubbelt så många i Generation Z attraheras av företag som kan få dem att känna att de bidrar till något som gör skillnad i världen – 34 procent jämfört med 13 procent i Baby boom-generationen, 14 procent av Generation X och 15 procent av Millennials. Nästan tre gånger så många i Generation Z (28 procent) attraheras av företag som erbjuder teknik för att underlätta och effektivisera arbetet jämfört med de äldre generationerna (10 procent).

Generation Z menar också att de lättare blir frustrerade än äldre generationer. Kommunikation är nyckeln, 43 procent säger att de skulle bli irriterade på kollegor som brister i sin kommunikation, jämfört med 19 procent av de äldre generationerna.

Ser man till arbetssätt anser 30 procent av Generation Z att en arbetsplats utan flextid skulle vara väldigt frustrerande – jämfört med endast 13 procent av Baby Boom-generationen, 17 procent av Generation X och 20 procent av Millennials. Samtidigt som en tredjedel av Generation Z skulle bli frustrerade av bristande informationsdelning, och samma andel av brist på innovation.

– Generation Z har höga förväntningar på sina arbetsgivare – och det ska de ha. Varför ska inte ett flexibelt och mobilt arbetssätt vara norm? Som historien visar så ökar dessa preferenser samtidigt som arbetslivet utvecklas i en allt snabbare takt, säger David Mills, CEO, Ricoh Europe.

– Med Generation Z:s aptit för samarbete och att arbeta på distans över olika plattformar och gränser, måste arbetssätten anpassas. Inte minst för att säkerställa konkurrenskraft och kunna attrahera de största talangerna på marknaden. Att ha relevanta underliggande processer på plats kommer att vara kritiskt och helt grundläggande för att verksamheter ska vara framgångsrika. Det gäller små till medelstora företag och stora multinationella, ingen verksamhet har råd att anpassa arbetssätten utan att satsa helhjärtat på de bakomliggande processerna, fortsätter Mills.

Förutom att de är krävande så är Generation Z också oerhört medvetna om sina svagheter, och de tror att de har mycket att lära sig för att bli riktigt effektiva. Självkritiska Generation Z tror att de har mer att jobba på när det kommer till kompetenser och färdigheter än någon tidigare generation.  

Över hälften (55 procent) av Generation Z tror också att de behöver förbättra sin kommunikationsförmåga vid personliga möten, samtidigt som endast 41 procent av Baby boom-generationen håller med om det. Andra färdigheter som Generation Z anser att de behöver utveckla är att kunna kommunicera med kollegor på ett proffsigt sätt (48 procent), konflikt- eller tvistlösning (47 procent) och att hålla deadlines (37 procent). Konsekvent bedömer de äldre generationerna Generation Z:s kompetenser som bättre än vad de själva gör.

Undersökningen avslöjar också att Generation Z har höga förväntningar på vad de kommer att bidra med till arbetsmarknaden. 65 procent av dem tror att de kommer att bidra med nya arbetssätt, 63 procent med teknikkompetens och 61 procent med nya idéer och fräscha tankebanor.

– Samtidigt som det senaste tillskottet av unga arbetare gör sig redo att hjälpa företag och andra verksamheter att bli mer agila och mer digitalkompetenta, är de arbetsmiljöer de kommer till ofta restriktiva. Deras önskemål om konstant innovation, direkt kommunikation och ett öppet samarbete gör Generation Z till en stor utmaning för arbetsmarknaden, avslutar Mills.     

Mer information finns här.  

För ytterligare information, kontakta: 
Jack Gibson, Corporate Communications Executive, Ricoh Europe PLC 
Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

Magnus Christerson, Marketing Director, Ricoh Sverige AB 
Tel: 08-734 33 00, E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB, www.facebook.com/RicohEurope    
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope    
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

| About Ricoh | 
Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialized industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från EKNAnnons

Så har EKN hjälpt svenska Exeger att växa

Exegers solcell Powerfoyle.
Exegers solcell Powerfoyle.

Exeger är ett svenskt bolag med en prisbelönt världsledande solcellsteknik som konverterar all ljusenergi till elektrisk energi – både inomhus och utomhus. Solcellen som kallas Powerfoyle kan se ut som läder, textil eller varför inte borstat stål. För att kunna växa har bolaget tagit hjälp av EKN – bland annat genom en Grön rörelsekreditgaranti.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

När man säger solceller tänker de flesta nog på stora solkraftsparker eller 100 kvadratmeter på ett villatak. Men Exegers solcell Powerfoyle är något helt annat, framtagen för att på några kvadratcentimeter ladda våra vardagsprylar – oavsett var man befinner sig.

– Vår solcell är unik för att den kan finnas i produkter vi människor bryr oss om och behöver i vardagen. Det är görbart tack vare Powerfoyles olika designmöjligheter, och för att den laddar oavsett ljuskälla. Du har hela tiden tillgång till en grön energi genom ljuset runtomkring, både inomhus och utomhus, förklarar Exegers vd Giovanni Fili.

Giovanni Fili är vd för Exeger.
Giovanni Fili är vd för Exeger.

Att Powerfoyle går att böja och framställa i olika designvarianter gör att den kan integreras i praktiskt taget alla konsumentprodukter som behöver elektricitet. Och det är också precis så Exegers försäljning går till – genom samarbeten. Under 2021 har företaget gjort sina första fyra produktlanseringar tillsammans med framgångsrika företag inom olika områden. Dels världens första självladdande cykelhjälm, dels världens första självladdande hörlur. Hörlurar som ger ett obegränsat och miljövänligt användande.

EKN tar 80 procent av bankens risk

Exeger har samarbetat med statliga EKN i flera år. EKN finns till för att hjälpa svenska exportföretag, och redan tidigt i bolagsresan fick Exeger rådgivning av EKN. Och nu när Exeger behöver kapital till sin nya stora produktionsanläggning i Stockholm har EKN gått in och garanterat 80 procent av bankens risk genom en grön rörelsekreditgaranti.

– En finansieringslösning som denna från EKN öppnar givet upp större lånemöjligheterna från banker, säger Giovanni Fili.

”Irreversible tech”

Under pandemin har bolaget dessutom vunnit årets uppfinnare – ett pris som delas ut av European Patent Office – samt skalat upp och industrialiserat en ny teknisk plattform för Powerfoyle med 50 procent högre effekt inomhus. Med hjälp av EKN har nu Exeger säkrat finansiering för att inleda bygget av Europas största solcellsfabrik, och nu siktar bolaget framåt.

– Vi kommer att driva en ny standard inom konsumentelektronik. Bluetooth finns numera överallt, och precis så ser vi på resan med Powerfoyle. Det är en teknik som ingen kommer att kunna se sig utan när de väl börjat använda den – det kallar vi för irreversible tech, säger Giovanni Fili.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?