1515

Delårsrapport januari-september 2015

januari – september

  • Nettoomsättningen ökade med 8,5 procent till 1 599,8 (1 474,9) MSEK

  • EBITA-resultatet ökade till 116,3 (83,9) MSEK påverkat av avyttring av verksamheter med 22,3 (–) MSEK. Justerat för avyttring ökade EBITA-resultatet med 12,0 procent

  • Resultatet efter skatt ökade till61,4 (43,4) MSEK

  • Resultat per aktie ökade till 3,13 (2,07) SEK

  • EBITA-marginalen ökade till 7,3 (5,7) procent, exklusive avyttring 5,9 (5,7) procent

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -26,6 (15,5) MSEK

JULI – S EPTEMBER 2015

  • Nettoomsättningen ökade med 5,7 procent till 453,9 (429,4) MSEK

  • EBITA-resultatet ökade till 25,1 (24,3) MSEK påverkat av likvidation av verksamhet i Ryssland med -1,7 (–) MSEK. Justerat för likvidation ökade EBITA-resultatet med 10,3 procent

  • Resultatet efter skatt ökade till 15,9 (12,0) MSEK

  • Resultat per aktie uppgick till 0,71 (0,46) SEK

  • EBITA-marginalen uppgick till 5,5 (5,7) procent exklusive likvidation 5,9 (5,7) procent

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -49,3 (-20,7) MSEK

januari – september

  • Nettoomsättningen ökade med 8,5 procent till 1 599,8 (1 474,9) MSEK

  • EBITA-resultatet ökade till 116,3 (83,9) MSEK påverkat av avyttring av verksamheter med 22,3 (–) MSEK. Justerat för avyttring ökade EBITA-resultatet med 12,0 procent

  • Resultatet efter skatt ökade till61,4 (43,4) MSEK

  • Resultat per aktie ökade till 3,13 (2,07) SEK

  • EBITA-marginalen ökade till 7,3 (5,7) procent, exklusive avyttring 5,9 (5,7) procent

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -26,6 (15,5) MSEK

JULI – S EPTEMBER 2015

  • Nettoomsättningen ökade med 5,7 procent till 453,9 (429,4) MSEK

  • EBITA-resultatet ökade till 25,1 (24,3) MSEK påverkat av likvidation av verksamhet i Ryssland med -1,7 (–) MSEK. Justerat för likvidation ökade EBITA-resultatet med 10,3 procent

  • Resultatet efter skatt ökade till 15,9 (12,0) MSEK

  • Resultat per aktie uppgick till 0,71 (0,46) SEK

  • EBITA-marginalen uppgick till 5,5 (5,7) procent exklusive likvidation 5,9 (5,7) procent

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -49,3 (-20,7) MSEK

Digitaliseringen av samhället, som gör att människor, produkter och organisationer kan kommunicera med varandra på nya sätt, skapar möjligheter för nya affärer och ökad konkurrenskraft. Med över 25 års erfarenhet av it, strategi och kreativitet skapar vi värden för våra kunder. Sedan Knowits etablering har vi samlat på oss en imponerande kunskaps- och referensbank från en mängd olika branscher, bland annat bank och finans, handel, industri, offentlig sektor och telekom.

Positiv utveckling

Under årets första nio månader har vi ökat resultatet, omsättningen och marginalen jämfört med motsvarande period föregående år. I Norge och Sverige fortsätter vi att växa. Under året har vi ökat antalet anställda med 26 medarbetare. Den svenska verksamheten har en positiv utveckling. I Norge är den stabil.

I Finland har vi ökad omsättning med ett positivt resultat och högre marginal. Detta trots att marknaden är fortsatt svag med låg efterfrågan och hög konkurrens. Vi har under kvartalet fortsatt att öka vår affär inom offentlig sektor, bland annat genom att ta ytterligare ramavtal.

Vi har tillsammans med vår norska kund Norad tilldelats Farmandpriset för bästa sajt för en offentlig organisation. Kommunikationssajten Expertvalet.se har utnämnt vår blogg knowit.se till en av det mest inspirerande bloggarna för näringslivet. Och Universum har i Karriärguiden åter rankat Knowit som en av de mest attraktiva arbetsplatserna såväl i Norge som i Sverige.

Ständig förbättring

Vi fortsätter vår strategi att satsa där det finns möjligheter och vidtar åtgärder där utvecklingen är svag. Under kvartalet har vi slutfört likvideringen av vår tidigare avvecklade verksamhet i St. Petersburg. I Stockholm ar vi integrerat två bolag inom it-förvaltning och minskat verhead. Vi har också startat en verksamhet inom e-handelslösningar i Malmö, vi ser en ökad efterfrågan inom området.

Digitalisering och innovation

Digitalisering och globalisering förändrar ständigt spelplanen. Snabbhet och innovation är idag avgörande för företags och organisationers framgång. Innovation är inte längre en angelägenhet för några få utan kräver nytänkande ledare, nya processer och en kultur som stöder innovation i alla delar av organisationen.

I oktober samlade vi 200 kunder och partners för en innovationskonferens i Stockholm. Några av världens mest framstående auktoriteter inom innovation och ledarskap, bland annat Nathan Furr, professor på INSEAD i Paris och Darren Mowry, Head of Amazon Web Services, och Knowits egna experter diskuterade med deltagarna om hur de och deras företag på bästa sätt ska möta utmaningarna med samhällets digitalisering.

På Knowit är vi 1 100 specialister inom it, 500 inom design och digital, samt 200 managementkonsulter. Vår förmåga att förstå våra kunders verksamhet i kombination med att erbjuda tjänster i gränssnittet mellan teknik, design och verksamhetsstyrning ger oss affärer i den del av marknaden som växer snabbast. Tillsammans tar vi vårt ansvar för att utveckla våra kunder, vårt bolag och aktieägarvärdet.

Per Wallentin
Verkställande direktör och koncernchef

För mer information

Per Wallentin, koncernchef och vd, Knowit AB (publ), 08-700 66 00

Patrik Syrén, informationschef, Knowit AB (publ), 08-700 66 00 eller 0730-746 630

Anna Jennehov, CFO, Knowit AB (publ), 08-700 66 00

Knowit AB är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar med hjälp av stora kunskaper inom it, digital och design och managementkonsulting. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har i dag cirka 1 800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland och Tyskland. Knowit AB är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information om Knowit besök gärna knowitgroup.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från RG19 i Norden ABAnnons

Behovet av logistik ökar - men få har koll på helheten

Allt fler verksamheter bygger på komplex logistik, alla med samma utmaning: varorna måste ut i tid. Stannar verksamheten står stora summor på spel. Trots det saknar många kontroll på helheten.

Handeln genomgår en omvälvande transformation där digitaliseringen, påskyndad av pandemin, ökar beroendet av automatisering och IT. 

För alla verksamheter där logistiken är affärskritisk gäller samma mål, oavsett om man säljer mat, medicin eller industriprodukter. Ordrar ska distribueras ut till rätt lager, rätt varor ska packas och transporter måste rulla utan stopp.

En kedja som inte får stanna

Skräckscenariot är leveransstopp som gör att lastbilar står och väntar medan det glesnar i butikernas hyllor. Det kan kosta svidande summor i form av förlorade intäkter och viten men riskerar också ett ännu viktigare värde: affärsförtroendet. 

– Därför måste man alltid utgå från affärsbehoven när man väljer driftlösning för sina logistiksystem, säger Petter Elfström, VP Consulting Services på Rg19. De viktigaste frågorna att ställa sig, fortsätter han, är vilka processer som bär upp verksamheten och intäkterna. Vilka flöden måste alltid snurra utan stopp?

Ställ krav på affärsförståelse

Petter Elfström anser att logistikföretag borde ställa mycket högre krav på affärsförståelse från sina driftspartners. Framför allt tycker han att diskussionen om servicenivåer borde handla mindre om tekniska detaljer och mer om affärskritiska funktioner.

– Alla driftleverantörer kan ge dig information på detaljerad teknisk nivå, som att ett batchjobb inte gick natten innan. Men hur påverkar det verksamheten? säger Petter Elfström och fortsätter:

– En till synes enkel sak som att en etikettskrivare strular eller att wifi-nätet svajar kan sätta stopp för en affärskritisk logistikkedja. Det måste gå snabbt att identifiera vilka flaskhalsar som har uppstått och var, så att problemet kan åtgärdas och verksamheten snurra igång igen.

Kontroll på helheten

För att nå dit är det avgörande att få en överblick över helheten med kontroll hela vägen ner till detaljer som enskilda ordrar. 

– Din driftpartner ska kunna ge dig en samlad bild av alla processer och delsystem. Uppstår problem ska du få veta det långt innan plockrutinerna påverkas och transporterna stannar.

Det är stor skillnad på teknisk drift och verksamhetsorienterad drift, tycker Petter Elfström. Han ger ett exempel: 

– Vårt samarbete med NorgesGruppen som levererar mat över hela Norge har resulterat i 75 procent färre allvarliga driftstörningar och incidenter. Det sker inte minst med hjälp av proaktiv övervakning med över en halv miljon mättillfällen per dygn. Vi har förbättrat kundens kontroll både på helheten och självklart även ner på detaljer, ner på enskild ordernivå.

Ständig tillgänglighet och proaktiv övervakning ska helt enkelt vara en självklarhet i ett bra drifterbjudande. Du ska känna dig 100 procent trygg med att alla system snurrar och levererar så länge du inte hör något annat. 

– En av våra styrkor är att även om kunden har andra IT-leverantörer och flera olika system så kan vi hjälpa till med att övervaka verksamhetsflödet och affärsflödet. På så vis kan vi hjälpa kunden att förstå var i flödet ett problem föreligger, fortsätter Petter Elfström.

Läs mer om hur Rg19 stöttar företag där logistiska flöden bär upp affären här.  

Om Rg19
Privatägd, plattformsoberoende driftspartner med kontor i Stockholm. Rg19 driftar och övervakar logistiksystem för en mängd kunder inom handel, bygg och hälsovård. I samarbete med logistikpartners som IMI, NYCE och Logent levererar Rg19 logistikdrift till kunder som Ahlsell, Medicarrier, Apoteket Hjärtat och NorgesGruppen.

Läs mer på rg19.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RG19 i Norden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?