1515

Volkswagens Personbilars ledning har fattat strategiska beslut

  • Ett påskyndat införande av Volkswagens effektiviseringsprogram skapar utrymme för omorientering
  • Strömlinjeformade processer skapar möjligheter för ytterligare kostnadsbesparingar, även besparingar i fasta kostnader
  • Investeringarna kommer att minskas med en miljard euro per år jämfört med vad som tidigare planerats – framtidsprojekt kommer att prioriteras
  • Specifika beslut kring produkter har formulerats
  • Nya Phaeton kommer att bli en elbil
  • Nytt modulsystem för elbilar planeras

  • Ett påskyndat införande av Volkswagens effektiviseringsprogram skapar utrymme för omorientering
  • Strömlinjeformade processer skapar möjligheter för ytterligare kostnadsbesparingar, även besparingar i fasta kostnader
  • Investeringarna kommer att minskas med en miljard euro per år jämfört med vad som tidigare planerats – framtidsprojekt kommer att prioriteras
  • Specifika beslut kring produkter har formulerats
  • Nya Phaeton kommer att bli en elbil
  • Nytt modulsystem för elbilar planeras

Den nytillträdda ledningen för Volkswagen Personbilar har fattat flera strategiska beslut på ett extrainsatt möte. VD Herbert Diess tillkännagav viktiga produktbeslut: En omprövning av dieselstrategin med den senaste teknologin, utvecklingen av en standardiserad elektrisk utformning för personbilar och lätta transportbilar, samt en ny inriktning för nästa generation av Phaeton. Investeringarna kommer att minskas med ungefär en miljard euro per år och effektiviseringsprogrammet kommer att snabbas upp.

-       Volkswagen ompositionerar sitt varumärke inför framtiden. Vi blir mer effektiva, vi ger våra produkter och våra kärnteknologier ett nytt fokus och vi skapar utrymme för våra framåtblickande teknologier genom att snabba på vårt effektiviseringsprogram, betonar Herbert Diess.

Omprövning av dieselstrategin

På mötet beslutades att Volkswagen kommer att gå över till att endast installera dieselmotorer med SCR- och AdBlue-teknologi i Europa och Nordamerika så snart som möjligt. Dieselfordon kommer enbart att förses med avgassystem som använder den bästa miljöteknologin.

Systematisk vidareutveckling av “Modular Transverse Toolkit” (MQB)

Det kommer att ske en stor utvecklingssatsning kring modulsystemet MQB, där Volkswagen Personbilar är ansvarigt för utvecklingen inom Volkswagen Group. Fokus ligger på plug-in-hybrider med en ännu längre räckvidd, volymtillverkning av elbilar med en radie på upp till 300 kilometer, ett 48-volts eltillförselsystem (mild hybrid), samt en utveckling av ännu mer effektiva diesel-, bensin- och gas-koncept.

En ny standard gällande uppkoppling och assistanssystem kommer att tas fram.

MEB – elektriskt modulsystem

Ett elektriskt modulsystem – MEB – för framtida användning för bilar inom kompaktsegmentet kommer att utvecklas med utgångspunkt i erfarenheter från befintlig fordonsutformning. Detta kommer att bli ett modulsystem som fungerar för flera varumärken och som kommer att kunna användas för både personbilar och lätta transportbilar. Därmed skapas synergier från andra elfordonsprojekt inom koncernen.

Det standardiserade systemet kommer att designas för att passa alla olika karossformer och fordonstyper, och kommer därmed att erbjuda spännande fordonskoncept som möjliggör en helt elektrisk räckvidd på 250 till 500 kilometer.

Phaeton omdefinierad – framtiden är elektrisk

Volkswagen Phaeton har förkroppsligat Volkswagens teknologiska kompetens och varumärkets ambition ända sedan den första generationen. Den framtida generationen av Phaeton kommer än en gång att bli varumärkesprofilens flaggskepp under det kommande årtiondet. I ljuset av detta har ledningen beslutat att omdefiniera det pågående projektet. Den nya bilen kommer att ha en helt elektrisk motor med lång räckvidd, uppkoppling och nästa generations assistanssystem samt en emotionell design.

Ett påskyndat effektiviseringsprogram

-       Vi är väl medvetna om att vi bara kan implementera dessa innovationer för Volkswagens framtid om vi lyckas med vårt effektiviseringsprogram och med att ge vårt produktutbud ett nytt fokus, säger Herbert Diess.

-       Styrelsen och hela teamet arbetar i högsta tempo med dessa frågor. Volkswagen har många gånger bevisat att vi står enade och är fullt fokuserade på att forma framtiden, särskilt när tiderna är tuffa. Vi har nu lagt de fortsatta grunderna för detta, fortsätter Diess.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelandet som pdf

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Tele2Annons

Så bidrar 5G till ett mer hållbart samhälle

Smarta logistikflöden som minskar koldioxidutsläppen. Självkörande, miljövänliga robotar som levererar måltider åt foodora. Och intelligenta fastigheter som håller nere energiförbrukningen.

Utbyggnaden av 5G är i full gång och med den ser vi hur en grön innovationsvåg håller på att ta fart – till nytta både för klimatet och affärerna.

Läs mer om 5G och Tele2 Företag som möjliggörare för ett mer hållbart samhälle.

Mobilnäten har under senare år successivt blivit allt snabbare och stabilare. Och nu – i takt med utbyggnaden av den femte generationens mobilnät – sker ytterligare ett stort tekniksprång framåt. Det skapar betydligt bättre möjligheter att ställa om samhället i en hållbar riktning och minska vårt miljöavtryck.

– 5G är en förutsättning för att vi ska få fram nya hållbara lösningar för individer och samhällen. Den fortsatta utvecklingen inom Internet of Things, automatisering och artificiell intelligens kommer att ha stor positiv påverkan på miljöarbetet framöver, säger Tele2s globala hållbarhetschef Erik Wottrich.

Klimat- och affärsnytta hand i hand

Redan nu ser vi hur allt fler gröna innovationer tar plats. Och de är inte bara långsiktigt bra för vår planet, utan skapar även nya affärsmöjligheter. I takt med de obegränsade möjligheter som kombinationen 5G och IoT ger kommer också många fler innovationer.

I italienska Livornos hamn finns redan i dag ett 5G-nätverk och IoT-lösningar som optimerar logistikflödet för lastning och lossning. På så sätt minimeras transporttiderna för godshanteringen och även tiden när fartygen ligger tomma. Det bidrar till att minska de totala koldioxidutsläppen i hamnen med runt 8 procent. Driften assisteras av AI och baseras på realtidsdata från lagerstatus och mängder av anslutna kameror och enheter i hamnen.

Ett annat exempel är att stockholmarna snart kommer att få möta den rosa transportroboten Doora på väg att avlämna måltider åt matleveransföretaget foodora. Tele2 levererar den 5G-uppkoppling som är en förutsättning för att Doora ska kunna fatta snabba beslut när hon rör sig på gator och torg. Huvudsyftet med pilotprojektet är att profilera ”Q-handel”, Quick Commerce, med extra snabba leveranser av måltider och annat gods. Nästa steg är att optimera alla foodoras leveranser på ett resurssnålt sätt genom att en flotta av Doora-robotar integreras med företagets trafikhanteringssystem.

– Andra intressanta innovationer som ligger nära i tid är intelligenta fastigheter och möjligheten att förhindra skogsbränder med sensorer och drönare i skogsnäringen. En annan användning som nu kommer starkt är att göra produktionen inom industrin både effektivare och säkrare med hjälp av autonoma maskiner och sensorer på medarbetare, säger Erik Wottrich.

Nya tekniken mer energieffektiv

Men 5G-tekniken möjliggör inte bara skiftet mot mer klimatsmarta samhällen. Tekniken i sig är också mer hållbar än tidigare generationers mobilnät.

– Det nät som vi nu rullar ut i Sverige är betydligt mer energieffektivt per överförd datamängd och förbrukar mycket mindre energi totalt sett, berättar Björn Lindberg, chef för Radio & Site Infrastructure på Tele2 och en av de tekniska experter som just nu jobbar intensivt med utbyggnaden av 5G-nätet.

Nästa steg handlar om att använda artificiell intelligens för att göra nätet och driften ännu mer energieffektiv. Här har Tele2 tagit ledarrollen i det internationella forskningsprojektet AI4Green, som samlar 17 olika aktörer från näringsliv och universitet i fem länder. I projektet används AI och algoritmer för att optimera energianvändningen i basstationerna. Det förväntas sänka elförbrukningen med 40 procent.

Tele2 har också bestämt sig för att ta tätpositionen inom hållbarhet bland telekomoperatörer.

– Vi har redan tagit flera steg på den här resan, och fler är på väg, berättar Erik Wottrich.

I april 2020 blev Tele2 den första klimatneutrala telekomoperatören i den egna verksamheten i Norden och Baltikum och nyligen antog företaget en ny och ambitiös hållbarhetsstrategi. Två av huvudområdena i strategin är att främja cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar och att driva på innovation för hållbarhet.

– Första steget har varit att kartlägga hela vår värdekedja och undersöka vilket klimatavtryck vi har i varje del. I nästa steg handlar det om att sätta relevanta mål för att sänka utsläppen och slutligen att få våra kunder och leverantörer med oss på resan, säger Erik Wottrich.

Läs mer om hur Tele2 Företag kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?