Annons

Intellecta lanserar spelstudion ISBIT GAMES

Intellecta AB (publ) fortsätter att växa och renodla konsultverksamheten. Idag lanseras spelstudion ISBIT GAMES för att möta den accelererande efterfrågan på spel och gamification som en del av företagens kommunikation.

Intellecta AB (publ) fortsätter att växa och renodla konsultverksamheten. Idag lanseras spelstudion ISBIT GAMES för att möta den accelererande efterfrågan på spel och gamification som en del av företagens kommunikation.

Intellecta ser en kraftigt ökad efterfrågan på spel som en strategisk del i företagens kommunikation och bildar ISBIT GAMES som en avknoppning till dotterbolaget River. River har lång erfarenhet av spelbranschen från webbspel, companion apps och UI/UX för många av världens största speltitlar samt av portning av spel som t ex Wolfenstein 3D till andra plattformar.

-”Vi ser en starkt växande trend att spel blir ett alltmer dominerande inslag i marknadskommunikationen. Spelindustrin är nu större än Hollywood. Av de appar som finns på marknaden är kategorin för spel störst med drygt 18 % och växer kontinuerligt”, säger Yann Blandy, vd och koncernchef på Intellecta. ”Det är mycket roligt att nu kunna erbjuda våra kunder spjutspetskompetens inom detta snabbt växande segment av kommunikationsmarknaden.”

Med sin unika grupp av medarbetare med stor erfarenhet och kunskap av såväl spel och spelbranschen som av kommunikation, kan ISBIT GAMES erbjuda unika lösningar för företag som förstår att spel är ett kraftfullt kommunikationsverktyg. På kunders uppdrag har man redan idag två spel i produktion. ISBIT GAMES levererar även konsulttjänster som UX eller spelportning till den kraftigt växande spelbranschen. ISBIT GAMES kommer initialt ha ett tiotal medarbetare och leds av Robert Andersson, VD på River och ISBIT GAMES, samt Markus Koos som är senior producent och partner och ansvarig för utvecklingen av ISBIT GAMES alla spel.

Spel har varit en del av Rivers DNA sedan mer än ett decennium. Att mitt team nu får möjlighet att fokusera på det vi brinner för mest kommer förstås att gynna våra kunder som får ett dynamisk nytt kommunikationsverktyg”, säger Markus Koos.

Lanseringen av ISBIT GAMES kompletterar och stärker Intellectas satsning på digitala kommunikationstjänster och Intellectas koncernchef Yann Blandy välkomnar ISBIT GAMES in i Intellectafamiljen.

-”Tillsammans kan vi nu ta betydligt större grepp inom digitala media och games for marketing. Vi kommer också att kunna nå nya målgrupper och marknader med denna fokuserade spelkompetens och leverera på vår målsättning att vara ledande kommunikationsrådgivare ”, säger Robert Andersson.

ISBIT GAMES ägs till 75 % av Intellectas dotterbolag River och till 25 % av Markus Koos via bolag.

För mer information, vänligen kontakta:

Robert Andersson, VD ISBIT GAMES AB, 073-501 12 63, roan@river.se

Yann Blandy, VD och koncernchef, 070-716 1731, yann.blandy@intellecta.se

Lotta Boman, Informations-och kommunikationschef, 070-735 0702, lotta.boman@intellecta.se

Intellecta-koncernen omfattar de ledande konsultbolagen Bysted AB, Bysted A/S, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, Propeople Group ApS, Rewir AB, River Cresco AB, Unreel AB, Wow by Rewir AB samt ISBIT GAMES AB. Koncernen har ca 400 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien, USA och Kina.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?