Annons

Nobia avyttrar sin franska butikskedja Hygena

Nobia har fått ett erbjudande om att sälja sin franska kökskedja Hygena till Fournier SA, som tillverkar och säljer kök under varumärkena Mobalpa, Perene and SoCoo'c. Nobia avser att svara på erbjudandet efter konsultation med arbetstagarrepresentanter i enlighet med fransk lag.

Nobias avsikt att sälja sin franska verksamhet är en konsekvens av att Hygena under de senaste åren har haft en negativ påverkan på Nobias rörelseresultat, trots omfattande åtgärder och investeringar.

– Med Fournierkoncernen skulle Hygena få en ägare med en lång, framgångsrik historia inom fransk möbelhandel, till nytta för såväl medarbetare som kunder, säger Nobias VD och koncernchef Morten Falkenberg.

Erbjudandet omfattar samtliga aktier i Hygena Cuisines SAS för en köpeskilling om 20 miljoner euro på en kassa- och skuldfri basis, vilken ska erläggas kontant vid affärens genomförande.

En försäljning av Hygena skulle förbättra Nobias rörelsemarginal. För 2013 uppgick Hygenas nettoomsättning till 142 millioner euro och rörelseresultat till –12,6 miljoner euro. Effekten på Nobias resultat för 2014 förväntas uppgå till cirka –500 miljoner kronor, huvudsakligen hänförlig till nedskrivning av goodwill och uppskjuten skattefordran, och kommer att redovisas som strukturkostnad.

Om Nobia accepterar erbjudandet, förväntas transaktionen slutföras under fjärde kvartalet 2014, förutsatt godkännande från de franska konkurrensmyndigheterna.

Inbjudan till telefonkonferens
Nobia inbjuder till telefonkonferens idag kl 9:30 då VD och koncernchef Morten Falkenberg samt CFO Mikael Norman kommenterar försäljningen av Hygena. Telefonkonferensen webcastas live via följande länk: http://www.media-server.com/m/s/qk9djpu2/lan/en. För att delta i konferensen, och därmed kunna ställa frågor, vänligen ring:
Sverige: +46 (0)8 505 564 74
UK: +44 (0)203 364 5374
USA: +1 855 753 22 30

För mer information:
Kontakta någon av följande personer på telefon +46 (0)8 440 16 07 eller +46 (0)70 595 51 00:
- Morten Falkenberg, VD och koncernchef
- Mikael Norman, CFO

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH, Norema, Sigdal, Invita och Marbodal i Skandinavien och Petra, Parma och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 6 600 anställda och omsatte cirka 12 miljarder kronor 2012. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SwisslogAnnons

Logistikautomation – den ideala automationslösningen i tider av snabb förändring

Under 2020 har som bekant världen drabbats av en global kris som påverkar alla människors liv och hur vi konsumerar. I näringslivet rasar försäljningen i vissa sektorer och branscher, exempelvis inom hotell, restaurang och reseindustrin. På andra håll blomstrar affärerna, bland annat i dagligvarusektorn, apotekshandeln och hela e-handelssektorn. För många företag och branscher gäller det nu att snabbt anpassa sina försörjningskedjor – supply chains – till ett nytt läge. Här är logistikautomation en snabb väg till ökad lagerkapacitet, bättre kvalitet, snabbhet, effektivitet och högre kundservice.

Många företag drabbas negativt av att de helt enkelt saknar den logistiska infrastruktur som behövs för att hantera alla de utmaningar som uppstår i kölvattnet på COVID-19. Utmaningarna är många; en boomande e-handel, en sjunkande traditionell butikshandel, en oförutsägbar efterfrågan och personalbrist i lager och hubbar. Mot den här bakgrunden har vi på Swisslog utvecklat automationslösningar som kan implementeras enkelt och skapa värde snabbt. Dessa lösningar kan adderas i det befintliga försörjningsflödet och snabbt ge positiva effekter på lagerkapacitet, kvalitet, kostnader, snabbhet och kundservice. 

Den ideala automationslösningen?

Under året har vi inom Swisslog frågat ett stort antal kunder inom bland annat e-handel, dagligvaror, reservdelar, elektronik, läkemedel och medicinteknik hur de uppfattar att den ideala automationslösningen bör se ut mot bakgrund av dagens utmaningar. När vi sammanfattat och analyserat kundernas svar så framgår följande tydliga bild: 

 Snabb återbetalning – maximalt 2-4 år.

 Möjlighet att leasa – allt fler vill finansiera sin logistikautomation genom leasing. 

 Smidig och friktionsfri implementering 

 Flexibilitet och skalbarhet – automationen ska enkelt kunna adderas till befintliga lösningar och vara skalbar och modulär för att snabbt kunna anpassas till nya behov.

 Flyttbara lösningar – kunderna vill kunna flytta ett automationssystem till en ny plats. 

Vi har den rätta tekniken, systemen och processerna!

I Swisslogs breda portfölj av logistikautomation finns det två väl beprövade lösningar som möter samtliga dessa kundkrav: CarryPick och AutoStore. Båda lösningarna ger en återbetalning på maximalt 2-4 år och de kan implementeras enkelt, snabbt skapa värde och är dessutom enkla att installera i en befintlig infrastruktur. 

Sex hypereffektiva standardlösningar

Utifrån AutoStore respektive CarryPick har vi utformat tre standardlösningar: Small, Medium och Large. Totalt sex lösningar som alla enkelt kan mobiliseras i försörjningsflödet och hantera 400, 1 000 eller 2 000 orderrader per timme. Med Swisslogs mjukvara SynQ kontrolleras och styrs logistikautomationen utifrån en gemensam plattform, vilket leder till en optimering av hur data processas och hur försörjningskedjan styrs. 

Välkommen att kontakta oss för mer information om dessa lösningar, KPIer och priser! 

Kontakt

Swisslog AB

Evalena Fasth

Marketing Executive

Tel: +46 70 320 57 11

E-mail: evalena.fasth@swisslog.com 

www.swisslog.com 

 

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?