1515

AMFs delårsrapport januari-juni 2014: Lägre kostnader och avgifter trots fler kunder

Under första halvåret 2014 sänkte AMF driftskostnaderna ytterligare samtidigt som förvaltat kapital och antalet kunder fortsatte att stiga. Förvaltningskostnaden för den traditionella försäkringen sjönk till 0,15 procent, vilket är bland de lägsta nivåerna i branschen. AMFs arbete med att förenkla och förbättra för kunderna fortsätter.

Under första halvåret 2014 sänkte AMF driftskostnaderna ytterligare samtidigt som förvaltat kapital och antalet kunder fortsatte att stiga. Förvaltningskostnaden för den traditionella försäkringen sjönk till 0,15 procent, vilket är bland de lägsta nivåerna i branschen. AMFs arbete med att förenkla och förbättra för kunderna fortsätter.

– Under första halvåret har vi fortsatt arbetet med att skapa en god långsiktig pension till våra sparare. Genom ytterligare effektiviseringar har vi sänkt våra låga driftskostnader, trots att vi fått fler kunder och det förvaltade kapitalet ökat. Eftersom avgiftsintäkterna var högre än driftskostnaderna och all vinst går tillbaka till spararna kunde vi betala tillbaka 251 miljoner kronor till våra sparare. I takt med att vi renodlar och sänker våra kostnader ska spararna få uppleva ytterligare förenklingar och sänkta avgifter, säger Johan Sidenmark, vd AMF.

Förvaltningskostnadsprocenten för traditionell försäkring uppgick till 0,15 (0,16) procent vilket är bland de lägsta nivåerna på marknaden. Jämfört med första halvåret ifjol har driftskostnaderna sänkts med 14 miljoner kronor. Inom avtalsområde SAF-LO var driftskostnaden per kund den lägsta på fem år. Inom avtalsområde KAP-KL sänktes avgiften för 330 000 kunder i början av året med hälften till 0,15 procent.

Såsom rapporterats den 21 augusti uppgick AMFs totalavkastning till 5,6 (3,3) procent under första halvåret. Den genomsnittliga årsavkastningen under de senaste fem åren har varit 8,5 procent och för de senaste tio åren 7,5 procent, mätt på rullande 12 månader. Solvensgraden uppgick till 210 procent vid halvårsskiftet.

Inom AMF Fonder uppgick det förvaltade kapitalet till 94,1 (75,3) miljarder kronor. Fondernas genomsnittliga rating hos Morningstar var 4,0 av 5 stjärnor vid utgången av perioden.

Koncernen AMF, som består av moderbolaget AMF, AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB, förvaltar totalt 481 miljarder kronor.

Nyckeltal jan-juni 2014 jan-juni 2013
Totalavkastning (%) 5,6 3,3
Genomsnittlig totalavkastning 5 år rullande 12 mån (%) 8,5 7,2
Genomsnittlig totalavkastning 10 år rullande 12 mån (%) 7,5 7,3
Förvaltningskostnadsprocent, trad försäkring (%)* 0,15 0,16
Kapitalförvaltningskostnadsprocent (%)* 0,03 0,03
Premieinkomst (Mkr)** 12 395 12 963
Solvensgrad (%)*** **** 210 212
Koncernens totalresultat (Mkr)***** 11 207 30 596
Förvaltat kapital, trad försäkring (Mkr)*** 386 367 348 577
Av AMF Fonder AB förvaltade fonder (Mkr)*** 94 063 75 308
Totalt förvaltat kapital (Mkr)*** 480 830 424 377

* Förvaltningskostnadsprocent för trad försäkring (%) och Kapitalförvaltningskostnadsprocent (%) är beräknade med senaste 12 månaders utfall. Jämförelsesiffror för föregående år är omräknade. 
** Premieinkomsten inkluderar inte insättningar till investeringsavtal (fondförsäkring). Insättningar till investeringsavtal uppgår till 2,2 (2,1) miljarder kronor. I premieinkomsten redovisas inte längre den tilldelade återbäringen enligt de övergångsregler som gäller tilldelning av pensionsbelopp till personer som under 2013 uppnått 60 års ålder och som får pension enligt Definitiva övergångsregler för Avtalspension SAF-LO. Jämförelsesiffror för föregående år är omräknade.                       
*** Per den 30 juni 2014 respektive 2013.
**** Solvensgraden visar marknadsvärdet på bolagets tillgångar i förhållande till de garanterade åtagandena gentemot spararna.
***** Förändringar av diskonteringsräntan (omvärdering av åtagandena) bidrog med -13,8 (16,0) miljarder kronor till periodens resultat.

Läs delårsrapporten i sin helhet: www.amf.se/Om-AMF/Finansiell-information

För frågor kontakta:
Mikael Lindh Hök, Information AMF, 070-942 88 97, mikael.lindh-hok@amf.se 
Emelie Ericson, Information AMF, 070-208 24 32, emelie.ericson@amf.se

AMF är pensionsbolaget som erbjuder enkla och trygga pensionslösningar med hög avkastning till låg kostnad. Svenskt Näringsliv och LO äger till lika delar aktiebolaget AMF som drivs enligt ömsesidiga principer där vinsten i sin helhet tillfaller spararna. Koncernen AMF förvaltar totalt cirka 480 miljarder kronor i aktier, fastigheter och räntebärande papper åt cirka 3,8 miljoner sparare. AMF Fastigheter AB och AMF Fonder AB är helägda dotterbolag till AMF.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande delårsrapport 2014
AMF Delårsrapport 2014

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?