Annons

Vergic flyttar delar av molndriften till Ipeer

Nordens ledande mjukvaruleverantör av webbaserad kundservice, snabbväxaren Vergic, flyttar delar av driften till en Ipeer Private Cloud-miljö baserad på Windows Azure Pack. Efter utvärdering av ett tjugotal leverantörer valdes Ipeer utifrån plattformens kraft, anpassningsmöjligheter, förmåga att uppfylla regelkrav och Ipeers kompetens. Ett femtiotal servrar omfattas och affären är värd fyra miljoner kr i steg 1. Plattformen tas i drift under hösten 2014.

Nordens ledande mjukvaruleverantör av webbaserad kundservice, snabbväxaren Vergic, flyttar delar av driften till en Ipeer Private Cloud-miljö baserad på Windows Azure Pack. Efter utvärdering av ett tjugotal leverantörer valdes Ipeer utifrån plattformens kraft, anpassningsmöjligheter, förmåga att uppfylla regelkrav och Ipeers kompetens. Ett femtiotal servrar omfattas och affären är värd fyra miljoner kr i steg 1. Plattformen tas i drift under hösten 2014.

Vergics intelligenta Vergic Engage-plattform hjälper företag och myndigheter att kommunicera smartare med varje unik webbesökare. Vergics kunder, bland andra, 3 Sweden, If försäkringar och CDON Group kan chatta med rätt kund i rätt tid.

Realtidsanalysen och hanteringen av enorma besökarflöden kräver en kraftig driftplattform som också måste vara skalbar, Vergic har mer än fördubblats varje år sedan starten 2007.

– Med vårt datacenter och Ipeers lösning baserad på Microsoft Azure Pack har vi även möjligheter att uppfylla offentliga, bransch- och individuella regelkrav. Kunderna kan ha data i Sverige eller hos sig, och vi kan anpassa oss efter våra kunders behov, säger Alexander Lunde, VD och grundare på Vergic.

Med Ipeers lösning får Vergics kunder tillgång till en lösning baserad på en beprövad Microsoft Cloud OS-mjukvara med kraftiga läs- och skrivprestanda baserade på dedikerad IBM-hårdvara, Storewize och Pureflex med Fibrechannel och en stor del SSD-diskar, samt expertsupport dygnet runt. Ipeer-miljön möjliggör snabb skalbarhet och uppdatering genom att det blir lätt att automatiskt driftsätta nya identiska miljöer, samt även parallella miljöer vid behov.

– Vergic är ett av Sveriges mest spännande, tekniskt kunniga och moderna företag. Det är oerhört roligt att de sett potentialen i Microsoft Azure Pack, säger Ipeers vd Johan Hedlund.

  
Presskontakt:   
Erik Arnberg, Marknadschef, Ipeer, erik.arnberg@ipeer.se, 070 398 7534
                         Alexander Lunde, VD & Grundare, Vergic, alex@vergic.com, 076-136 68 33

Pressfoton:        http://www.ipeer.se/pr.php

  
Vergic
är Nordens ledande mjukvaruleverantör som specialiserat sig på webbaserad kundservice. Företaget hjälper sina kunder att kommunicera bättre och smartare med varje unik besökare på olika webbplatser. Innovationsföretaget har sitt huvudkontor i Malmö, och företagets medarbetare har över 15 års erfarenhet av att göra affärer och bygga relationer på nätet. www.vergic.com

Ipeer är en ledande svensk leverantör av företagslösningar inom moln- och hostingtjänster. Företaget har en mycket stor produktbredd för att kunna erbjuda optimala lösningar. Kunderna varierar från mindre företag till stora e-handelssajter, banker och internationella koncerner. Ipeer har 65 anställda, av vilka många har 15 års erfarenhet av hostinglösningar för företag. Företaget omsatte 2012 50 MSEK. Ipeer grundades 2006 och har datacenter i Sverige samt kontor i Karlstad och Stockholm samt i Bangalore i Indien. www.ipeer.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?