1515

Lindex opens store in London

Lindex will open their first store in the fashion metropolis London during spring 2015. The store will open in the shopping centre Westfield Stratford City and a local distribution centre will also be in place. The local online shopping site for the fashion chain has already been launched.

The investment is an important step in strengthening the Lindex brand internationally and a continuation of the fashion chain's international expansion.

Lindex will open their first store in the fashion metropolis London during spring 2015. The store will open in the shopping centre Westfield Stratford City and a local distribution centre will also be in place. The local online shopping site for the fashion chain has already been launched.

The investment is an important step in strengthening the Lindex brand internationally and a continuation of the fashion chain's international expansion.

"This is a great day in our history. We have longed to offer our affordable and inspiring fashion in an exciting city like London, one of the world's most attractive shopping destinations," says Ingvar Larsson, CEO at Lindex.

The store will offer a modern shopping environment that highlights the brand's Scandinavian heritage through interior decoration and environment.

"We strive to offer a world-class fashion experience, both in-store and online. This includes everything from interior decoration and service level to the fashion we offer and how we present it. Having a good store location along with an online store allows us to reach a wide range of customers starting from day one," says Ingvar Larsson.  

A high level of accessibility is an important factor for establishment. Thanks to a distribution centre in place, the store can get quick replenish. British customers can already now shop easily and conveniently in local currency at lindex.com. Via the online store, customers from other parts of the country can also be reached.

Facts about British fashion and retail

• The total turnover in British fashion trade is expected to increase by 18.7 percent, from GBP 50.4 to 59.8 billion between 2013 and 2017.

• London is one of the world's most popular destinations for fashion shopping, with more global brands than any other metropolis in the world.

• 40 percent of the total tourists' consumption in London occurs in retail, which is estimated to correspond to GBP 92 billion.

• Retail in Great Britain employs more than 3 million people. It represents more than 10 percent of the total workforce, making the sector the largest private employer. In London alone, retail generates 400,000 jobs. 

For more and high-resolution images, please visit Lindex Newsroom.
News! Subscribe to Lindex press releases and follow us in social medias.

For more information, please contact:

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex
Tel: 46 31 739 50 60
E-mail: kaisa.lyckdal@lindex.com

 

Lindex is one of Europe's leading fashion chains, with more than 480 stores in 16 markets. Our business concept is to offer inspiring and affordable fashion. The Lindex selection encompasses a variety of fashion concepts within women's wear, men's wear, kids' wear and lingerie for women who are interested in fashion. Lindex is part of the Finnish-listed Stockmann group. More information is available at www.lindex.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Vectura FastigheterAnnons

Vectura bygger Stockholms nya Life science-center

Forskning, akademi och näringsliv förenas i det nya Life science-centret Forskaren. Här skapar Vectura förutsättningar för innovation mellan verksamheter. Affärer och idéer får möjlighet att växa i en miljö framtagen för kreativa samarbeten. 

Hållbarhet har präglat Forskaren från vision till första spadtag. Genom lösningar som gröna miljöer, solceller på taket och materialval med lågt koldioxidutsläpp bidrar byggnaden till en bättre framtid. Med sin runda form kommer Forskaren sticka ut i den annars strömlinjeformade Hagastaden, något som ytterligare förstärker visionen om en mötesplats för nytänkande och utveckling. 

– Forskaren är specifikt designad för att möjliggöra samverkan som kan ge mervärde. Vissa delar av centret kommer också att vara öppet för allmänheten, med syftet att öka intresset för Life science, i synnerhet bland unga. Här har vi redan inlett ett fruktbart samarbete med Tekniska museet, som kommer att presentera olika utställningar och aktiviteter, säger Micael Averborg, affärsenhetschef kommersiellt på Vectura.

En dörr till framtiden

Peter Skogh, museidirektör på Stiftelsen Tekniska museet, framhåller vikten av att erbjuda allmänheten fler ingångar till forskningens värld. I nya Hagastaden, som just nu växer fram i Stockholm, samlas några av världens mest framstående aktörer inom området och Peter ser samarbetet kring Tekniska museet, Karolinska Institutet och Vectura Fastigheter som ett nav i utvecklingen: 

– Forskaren är inte bara ett skyltfönster för den senaste forskningen utan också en öppen dörr till framtiden. Du kommer kunna utforska, upptäcka och delta i utvecklingen av framtidens Life science. Tillsammans med KI vill vi bidra till möten med profiler inom området, upplevelser och labb om det senaste. Vi vill skapa plats för tankar och dialoger som engagerar och utmanar. På vardagar blir platsen en resurs för skolelever och lärare, som kanske ger inspiration till framtida studier och jobb. Helger och kvällar kommer bjuda på allt från intressanta samtal till kreativa musik- och konstupplevelser kopplade till ämnet. Konceptet för den publika verksamheten arbetas fram nu under hösten 2021.

Dynamiska ytor – intressanta möten

Ett av de framstående bolag som kommer att dela Forskaren med Tekniska museet är strålterapiföretaget Elekta, vars ursprung är Karolinska Institutet. Mattias Thorsson, Head of Corporate Communications på Elekta, konstaterar att Forskaren är en plats där fysiska möten möjliggör såväl utveckling och samarbete, som gemenskap och kultur – en flexibilitet som utgör en naturlig del av framtidens kontor. 

– Vi ser möjligheter i husets dynamiska ytor och de intressanta möten som de kan skapa både med nya företag, akademin och vården. Vi är i början av arbetet med att utforska möjligheterna och har hittills haft goda dialoger med exempelvis vår partner Medicinska föreningen på Karolinska Institutet. 

Kombinationen av en spännande arkitektur, den centrala platsen och möjligheter till samarbete mellan akademin, sjukhuset och företag inom samma bransch på en och samma plats var således avgörande för Elektas val. 

– Vi delar Forskarens vision om att skapa nya idéer och lösningar för liv och hälsa, i dialog med andra parter som kan utmana tankesätt och gränser. Vi får också helt nya förutsättningar för att bedriva bra labbverksamhet i närhet till Elektas kontor, och att vi på bästa plats får en möjlighet att visa upp möjligheterna med strålterapi som en viktig del i cancerbehandling, avslutar Mattias.

Läs mer om att etablera verksamhet i Forskaren

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Vectura Fastigheter och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?