Annons

Stark julimånad för Audi

Audi som inledde året svagt efter förra årets rekordnoteringar är på väg tillbaka. På en bilmarknad som ökade med 13%  i juli,  ökade Audi med hela 62%. Det innebar en marknadsandel på 7,5%, vilket är det den starkaste julimånaden någonsin för märket i Sverige. En hög efterfrågan på de nya ultramodellerna och nya Audi A3 är några av anledningarna.

Audi som inledde året svagt efter förra årets rekordnoteringar är på väg tillbaka. På en bilmarknad som ökade med 13%  i juli,  ökade Audi med hela 62%. Det innebar en marknadsandel på 7,5%, vilket är det den starkaste julimånaden någonsin för märket i Sverige. En hög efterfrågan på de nya ultramodellerna och nya Audi A3 är några av anledningarna.

Årets julimånad blev en rekordnotering för Audi i Sverige med en marknadsandel på 7,5 procent. Jörgen Wedefelt, nytillträdd försäljningschef med bakgrund från Toyota Sverige, kunde inte önska sig en bättre start.

-          Vi har några riktigt starka modeller och erbjudanden som har börjat visa sig i försäljningssiffrorna. Nya Audi A3, som utsågs till World Car of the Year, är väldigt populär och finns i så många olika varianter att den passar de flesta. Många företag med miljöpolicy har fått upp ögonen för A3 ultra och gasbilen A3 g-tron. Väldigt snart börjar vi dessutom att sälja plug-in hybriden A3 e-tron.

Audi kommer nu med flera s.k. ultramodeller som snåltrimmats för att sänka förbrukning och utsläpp samtidigt som de i många fall fått bättre prestanda och klarar de nya Euro 6-reglerna med lägre kväveoxidutsläpp. Den populära 2.0 TDI-motorn som sitter i bl.a. Audi A4, A5, A6 och Q5 har fått ökad effekt från 177 hk till 190 hk samtidigt som förbrukningen minskat. På företagsmarknaden är de nya ultramodellerna efterfrågade liksom kombiversionerna av Audi A4 och A6.

-          Ja, vi är tydligen en av de största marknaderna i Europa när det gäller A6 Avant. Med nya ultramotorn på 190 hk går den in under basbeloppsgränsen på 7,5 som gäller på många företag. Dessutom säljer vi väldigt bra med A6 Allroad quattro just nu, så vi ser fram emot en stark höst, säger Jörgen Wedefelt.

Även internationellt fortsätter Audi leverera försäljningsframgångar. Det första halvåret var det bästa någonsin i företagets historia med en ökning på 11,4 procent till 869 350 bilar, vilket var fler bilar än helårsförsäljningen 2005.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Stark julimånad för Audi

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?