1515

Stark julimånad för Audi

Audi som inledde året svagt efter förra årets rekordnoteringar är på väg tillbaka. På en bilmarknad som ökade med 13%  i juli,  ökade Audi med hela 62%. Det innebar en marknadsandel på 7,5%, vilket är det den starkaste julimånaden någonsin för märket i Sverige. En hög efterfrågan på de nya ultramodellerna och nya Audi A3 är några av anledningarna.

Audi som inledde året svagt efter förra årets rekordnoteringar är på väg tillbaka. På en bilmarknad som ökade med 13%  i juli,  ökade Audi med hela 62%. Det innebar en marknadsandel på 7,5%, vilket är det den starkaste julimånaden någonsin för märket i Sverige. En hög efterfrågan på de nya ultramodellerna och nya Audi A3 är några av anledningarna.

Årets julimånad blev en rekordnotering för Audi i Sverige med en marknadsandel på 7,5 procent. Jörgen Wedefelt, nytillträdd försäljningschef med bakgrund från Toyota Sverige, kunde inte önska sig en bättre start.

-          Vi har några riktigt starka modeller och erbjudanden som har börjat visa sig i försäljningssiffrorna. Nya Audi A3, som utsågs till World Car of the Year, är väldigt populär och finns i så många olika varianter att den passar de flesta. Många företag med miljöpolicy har fått upp ögonen för A3 ultra och gasbilen A3 g-tron. Väldigt snart börjar vi dessutom att sälja plug-in hybriden A3 e-tron.

Audi kommer nu med flera s.k. ultramodeller som snåltrimmats för att sänka förbrukning och utsläpp samtidigt som de i många fall fått bättre prestanda och klarar de nya Euro 6-reglerna med lägre kväveoxidutsläpp. Den populära 2.0 TDI-motorn som sitter i bl.a. Audi A4, A5, A6 och Q5 har fått ökad effekt från 177 hk till 190 hk samtidigt som förbrukningen minskat. På företagsmarknaden är de nya ultramodellerna efterfrågade liksom kombiversionerna av Audi A4 och A6.

-          Ja, vi är tydligen en av de största marknaderna i Europa när det gäller A6 Avant. Med nya ultramotorn på 190 hk går den in under basbeloppsgränsen på 7,5 som gäller på många företag. Dessutom säljer vi väldigt bra med A6 Allroad quattro just nu, så vi ser fram emot en stark höst, säger Jörgen Wedefelt.

Även internationellt fortsätter Audi leverera försäljningsframgångar. Det första halvåret var det bästa någonsin i företagets historia med en ökning på 11,4 procent till 869 350 bilar, vilket var fler bilar än helårsförsäljningen 2005.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Stark julimånad för Audi

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?