1515

Sverigepremiär för Audi A3 Sportback e-tron i Almedalen

Audi satsar på hållbar mobilitet och förhandsvisar A3 Sportback e-tron, märkets första plug-in hybrid, under Almedalsveckan i Visby. Audi A3 e-tron kan köras upp till 50 km på ren eldrift för daglig pendling och har kompletterats med en 1.4 TFSI motorn för att öka räckvidden vid längre resor.  De båda drivkällorna ger en total systemeffekt på 204 hk till en förbrukning på 1,5 liter per 100 km vid blandad körning.  I ett samarbete med vindkraftsbolaget OX2 erbjuds även miljömärkt förnybar el.

Audi satsar på hållbar mobilitet och förhandsvisar A3 Sportback e-tron, märkets första plug-in hybrid, under Almedalsveckan i Visby. Audi A3 e-tron kan köras upp till 50 km på ren eldrift för daglig pendling och har kompletterats med en 1.4 TFSI motorn för att öka räckvidden vid längre resor.  De båda drivkällorna ger en total systemeffekt på 204 hk till en förbrukning på 1,5 liter per 100 km vid blandad körning.  I ett samarbete med vindkraftsbolaget OX2 erbjuds även miljömärkt förnybar el.

Kraftfull och snål, rolig att köra och kompromisslös i vardagen – A3 Sportback e-tron erbjuder mycket av det vi är vana med från Audi. Drivlinan består av en 1.4 TFSI motor med 150 hk, en 75 kW elmotor och en nyutvecklad sexväxlad S tronic-låda med integrerad elmotor. Systemeffekten är 204 hk, med ett maximalt systemvridmoment på 350 Nm. Batteriet har en kapacitet på 8.8 kWh och kan laddas på lite mer än två timmar från ett 16 amperes 3-fasuttag. Med en smartphoneapp kan laddningen fjärrstyras och bilen antingen förvärmas eller kylas ner inför resan.

Den avancerade styrenheten för hybridsystemet reglerar samspelet mellan drivlinorna. Det erbjuder föraren ett antal olika valmöjligheter utöver ren eldrift, med bl.a. boost, då båda motorerna samarbetar liksom rekuperation som återvinner bilens rörelseenergi till batteriet. Bränsleförbrukningen enligt ECE standard är 1,5 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 35 g per km.

Tack vare systematisk användning av lättviktsteknik har femdörrarsbilen en tjänstevikt på endast 1 615 kg men erbjuder ändå utrymme för fem passagerare och gott om bagage. Audi A3 Sportback e-tron är därmed en bil anpassad både för vardagens korta körsträckor men fyller även behovet av att kunna köra längre sträckor i tjänsten eller på helgen.

Audi A3 Sportback e-tron är den första plug-in hybriden i programmet och kommer att följas av fler modeller i mellan- och storbilsklassen inom den närmsta framtiden. Det rekommenderade cirkapriset är 372 500 kr. Med supermiljöbilspremien inräknad blir priset 40 000 kronor lägre, det vill säga 332 500 kronor. Försäljningen startar i början av augusti med lansering hos de svenska återförsäljarna i november 2014.

I korthet:

Audi A3 Sportback e-tron

Drivlina

- 1.4 TFSI motor på 150 hk och 250 Nm vridmoment

- synkron elmotor med 75 kW och 330 Nm

- systemeffekt 204 hk, system vridmoment 350 Nm

- sexväxlad S tronic med integrerad frikopplingsenhet för drivlinan, framhjulsdrift

- ECE bränsleförbrukning 1,5 liter per 100 km, CO2 utsläpp 35 gram per km

- 0-100 km/h på 7,6 sekunder, topphastighet 222 km/h, 130 km/h vid ren eldrift

- eldrift upp till 50 km

- intelligent styrsystem för hybriddrift med flera körlägen

Elsystem

- vätskekylt litium-jon batteri med 8.8 kWh kapacitet

- lätt och kompakt kraftelektronik

- flexibelt laddsystem, inklusive laddningskontakt

- Audi connect e-tron service för fjärrstyrning via smartphone

Chassi

- 16 till 18-tums aluminiumfälgar, bromsar med elektrisk bromsservo

- Elektronisk stabiliseringskontroll (ESC) med tvåstegs deaktivering och hjulselektiv momentreglering

- framaxel med aluminiumkomponenter, elektromekanisk styrning

Kaross och design

- passagerarbur i höghållfast stål, motorhuv och stötfångare i aluminum

- tjänstevikt 1615 kg

- specifik e-tron design vid singleframe grill, stötfångare och fälgar

Interiör och reglage

- rymlig interiör; bagageutrymme från 280 till 1 120 liter

- elegant design och utmärkt ergonomi

- omfattande standardutrustning med bl.a. LED-strålkastare

- avancerade förarassistanssystem och infotainment som tillval, inklusive MMI navigation plus och Audi connect

Lång version

Sportig och högeffektiv – Audi A3 e-tron

A3 Sportback e-tron kombinerar kraft, hög effektivitet och körkänsla med kompromisslös vardagsnytta. 1.4 TFSI- och elmotorn arbetar tillsammans i den parallella plug-in hybridlinan. Systemeffekten på 204 hk överförs till framhjulen via en nyutvecklad sexväxlad S tronic växellåda.

Den sportiga karaktären utmärker A3 Sportback e-tron i A3 familjen. Den accelererar 0-100 km/h på 7,6 sekunder och når topphastigheten vid 222 km/h. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen enligt ECE standard är låga 1.5 liter bränsle per 100 kilometer – motsvarande 35 gram CO2-utsläpp per kilometer.

Drivlinan

204 hk systemeffekt och 350 Nm systemvridmoment – siffrorna vittnar om prestandan i A3 Sportback e-tron. 0-100 km/h tar endast 7,6 sekunder och toppfarten är 222 km/h. Enligt ECE Standard R 101 för plug-in hybrider, släpper femdörrarsbilen i genomsnitt endast ut 35 gram CO2 per kilometer, vilket motsvarar en bränsleförbrukning på 1,5 liter per 100 km. I eldriftsläget med förnybar el är utsläppet 0 gram med en räckvidd på upp till 50 kilometer.

Drivlinan i A3 Sportback e-tron består av tre enheter, en 1.4 TFSI motor, en elmotor och en nyutvecklad sexväxlad dubbelkopplingslåda. 1.4 TFSI-motorn är en av Audis mest avancerade motorer som nu är förskjuten ca sex centimeter åt höger i motorutrymmet för att skapa mer utrymme. Vevhuset är tillverkat i aluminium och hela motorn väger endast 100 kilo.

Den fyrcylindriga motorn är konstruerad med den senaste tekniken: från turboladdaren med elektrisk övertrycksventil till den stabila ventildrivningen, och från den kompakta laddluftkylaren till temperaturregleringssystemet som använder en högeffektiv kylvätskepump. Hjärtat är avgasgrenröret som integrerats i cylinderhuvudet. Det värmer snabbt upp motorn efter kallstart och vid hög belastning sänker vattenmanteln temperaturen från avgaserna. Kylsystemet i TFSI omfattar även oljekylaren till S tronic.

Hybridkonceptet gör att förbränningsmotorn vanligtvis inte aktiveras förrän vid kickdown, även vid kyla. A3 Sportback e-tron har därför konstruerats med speciella skyddsåtgärder som belagda kolvringar och lager.

1.4 TFSI levererar 150 hk och max vridmomentet på 250 Nm är tillgängligt konstant mellan 1 600 och 3 500 v/min för att harmoniera perfekt med elmotorn. Den senare producerar ett max av 330 Nm som är tillgängligt i princip direkt och behålls konstant upp till 2 200 v/min. Maxeffekt är 75 kW.

Elmotorn är en permanent magnetiserad synkron växelströmsmotor. Den väger 34 kilo och är vätskekyld via en kylmantel i statorn. Elmotorn är placerad bakom motorns dubbelmassesvänghjul och inkluderar en frikopplingsenhet. När förbränningsmotorn startar, dras den igång av elmotorn via kopplingen. När den uppnått samma vridmoment som elmotorn låser kopplingen. Det sker mjukt inom några få tiondels sekunder.

Elmotorn/frikopplingsenheten är integrerad i en nykonstruerad sexväxlad S tronic växellåda som överför kraften till framhjulen på Audi A3 Sportback e-tron. Dubbelkopplingsväxellådan har en tre-axel layout. Dess två delväxellådor betjänas av de två flerlamellskopplingarna K1 och K2, vilka är placerade direkt bakom frikopplingsenheten K0. Växling genomförs genom att byta mellan de två kopplingarna; det tar bara några få hundradels sekunder och sker utan märkbart avbrott i dragkraften.

Eldriften innebär fler speciella komponenter utöver elmotorn, batteriet, kraftelektroniken och laddningen. Kompressorn till luftkonditioneringen nyttjar eldrift som integrerats i högspänningsnätet. Därutöver finns ett termoelektriskt värmeelement och som tillval en bensindriven parkeringsvärmare.

En elektrisk bromskraftsförstärkare stödjer inbromsningen i A3 Sportback e-tron. Generatorn möjliggör återvinning av bromsenergi i alla situationer och bromsstyrsystemet koordinerar den hydrauliska och elektriska bromsningen för att föraren alltid skall uppleva en precis och sportig känsla vid inbromsning.

Tyst kraft: 0–60 km/h på 4, 9 sekunder

Audi A3 Sportback e-tron erbjuder ett antal driftslägen vid sidan av bromsåtervinning. Bilen startas nästan alltid elektriskt förutom vid väldigt låga temperaturer, extremt hög värme eller när batteriladdningen är väldigt låg. Med elmotorns starka vridmoment accelererar den kompakta bilen kraftfullt. Den går från 0 till 60 km/h på 4,9 sekunder med i princip tyst acceleration, vilket är en fascinerande del av att köra eldrivet.

Även vid 100 km/h i EV-läget, är det vanligtvis bara elmotorn som används förutsatt att det finns tillräckligt med batterikapacitet. Det rena elläget finns hela vägen upp till 130 km/h. Om föraren trycker gaspedalen i botten, aktiveras hybridläget och förbränningsmotorn. De två motorerna börjar samarbeta tidigare om föraren har aktiverat sportläget S. Boosten sker tidigare och A3 Sportback e-tron accelererar med ett totalt vridmoment på 350 Nm. När föraren släpper upp gaspedalen i S-läget, återvinner systemet energi genom rekuperation under motorbroms, medan i D-läget deaktiverar hybridsystemet båda drivkällorna och går över till ”coasting” läget. Rörelseenergin används då för att nå maximal räckvidd genom att frirulla och minimera motorbroms.

Föraren till Audi A3 Sportback e-tron kan alltid påverka styrsystem. Förutom via S tronic, är det också möjligt via en speciell EV knapp på instrumentpanelen, som kan användas för att välja mellan fyra lägen: “EV” prioriterar eldrift. Laddläget används för att ladda batteriet så snabbt som möjligt vid körning. I “hybrid hold” läget, lagras energin i batteriet för senare användning, som tex för körning i city eller för boosting om S tronic är i S-läget. I “auto,” optimeras eldriften i kombination med förbränningsmotorn för att nå minimal bränsleförbrukningen under längre distanser.

Batteri och laddteknik

Litium-jon batteriet i Audi A3 Sportback e-tron har en kapacitet på 8.8 kWh. Beroende på laddnivå, varierar spänningen mellan 280 och 390 volt. Batteriet består av 96 prismaformade celler arrangerade i åtta moduler med tolv celler i varje. Inklusive elkomponenterna – batteriets styrelektronik och kopplingsbox för anslutningarna – väger batteriet 125 kilo. Det nedre delen av skyddshöljet är tillverkat av pressgjutet aluminium, den övre delen av polymer.

Högvoltsbatteriet har en ideal arbetstemperatur vid ca 25 grader. Det har därför ett avancerat flytande kylsystem i vilket fyra kylplattor reglerar temperaturen i de åtta modulerna. Kylningen sker genom en egen lågtemperaturkrets som även inkluderar kraftelektroniken och laddaren vid behov. Audi A3 Sportback e-tron kan som regel köras på enbart eldrift vare sig det är högsommarvärme eller minusgrader på vintern.

Monterat under baksätet är det platta batteriet välskyddat i ett område där höghållfasta och ultra höghållfasta stålkomponenter i passagerarburen ger en extra stark struktur. Skyddshöljet är bultat i golvet vid fem punkter. I händelse av en krock som är tillräckligt allvarlig för att aktivera bältessträckarna eller airbags, kopplas systemet direkt bort från strömtillförseln. 12-volts batteriet för lågvoltförbrukarna och 40-liter bränsletanken är placerade över bakaxeln. Bagageutrymmet är trots det rymligt. Det har en kapacitet på 280 liter och 1120 liter med de bakre ryggstöden nedfällda.

Med en volym på bara åtta liter och en vikt på endast tio kilo är kraftelektroniken i motorutrymmet, som inkluderar en DC/DC omvandlare för anslutning till 12-volts elsystemet, både kompakt och lätt. Sex transistorer omvandlar likström från batteriet till växelström för elmotorn.

Vid laddning av A3 Sportback e-tron omvandlar laddaren den inkommande växelströmmen till likström för batteriet. Laddningkontakten som följer EU-standarden Typ 2 är placerad i singleframe-grillen bakom de fyra ringarna, vilka kan skjutas åt sidan. Bredvid ett statusljus finns två knappar. Föraren använder dem för att antingen starta laddningen direkt eller via en timer för nästkommande resa. Laddning via timer kan även programmeras via en specialmeny i MMI navigation plus eller via nya Audi connect e-tron tjänsten.

Mångsidigt laddsystem i Audi e-tron

Audi A3 Sportback e-tron är standardutrustad med ett flexibelt laddsystem som möjliggör säker laddning i olika eluttag. Det består av en kontrollenhet med grafikdisplay, en bilkabel med Typ 2-kontakt och två utbytbara anslutningskablar till elnätet. En 230V/10A-kabel för anslutning till normala hushållsuttag och en 400V/16A-kabel för inkoppling till industriuttag. För användning i hemmet kan laddningskabeln hängas in i ett specialdesignat väggskåp. Skåpet kan låsas för att skydda mot stöld och ett PIN kodslås på kontrollenheten ger extra säkerhet. Det tar knappt mer än två timmar att ladda batteriet fullt från ett industriuttag (400V/16A/3,6kW) och ca tre timmar och 45 minuter från ett hushållsuttag (230V/10A/2,3kW).

Förnybar el genom samarbete med vindkraftsbolaget OX2

Audi har en långsiktig strategi för CO2-neutral mobilitet. En viktig del för att nå visionen är att elen som används i bilarna kommer från förnybra energikällor som till exempel vindkraft. I samband med marknadsintroduktionen för A3 Sportback e-tron erbjuder Audi även grön el från OX2 Vindel. 100 procent av elen som erbjuds av företaget kommer från förnyelsebar vindel som uppfyller Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval, vilket är den strängaste miljömärkningen i Sverige. Som Audikund kan man bli delägare i ett vindkraftverk och producera sin egen el till självkostnadspris. Audis återförsäljare kommer att erbjuda olika avtalsformer för både köp eller hyra av vindandelar. Det går även bra att teckna ett elavtal för miljömärkt vindel från OX2. Med el från OX2 – som kallas Audi Energy – är A3 Sportback e-tron ett nollutsläppsfordon vid körning med ren eldrift.

Bekväm laddning med Audi connect e-tron service

Audi connect är namnet på innovativa onlinetjänster till A3 Sportback e-tron som ger föraren möjlighet att kontrollera och reglera flera funktioner. Audi har utvecklat en app för ändamålet med informativa grafer som fungerar på moderna iOS och Android smartphoner. Audi erbjuder även en speciell webportal för, bland annat, registrering och aktivering av tjänsterna.

Audi connect tjänsterna ger föraren möjlighet att kontrollera bilens status, t.ex. batteriladdning och räckvidd på el och kan även hämta en mängd service information och bilens placering. Föraren kan även fjärrstyra laddningen och starta eller stänga av den alternativt sätta en timer inför kommande körtillfälle. De kan då specificera i detaljer vid vilken tid och vilka dagar som de vill köra iväg med batteriet fulladdat.

Även klimatanläggningen kan fjärrstyras och aktiveras på ad hoc basis eller enligt ett angivet schema. I det senare fallet med förklimatisering hämtar bilen energin från ladduttaget för att inte påverka bilens räckvidd. Föraren kan följa en mängd data som genomsnittlig elförbrukning eller hastighet på webportalen.

Chassi

Tack vare den långa hjulbasen på 2 630 millimeter och det avancerade chassit, förenar Audi A3 Sportback e-tron sportig körglädje med hög komfort och stabilitet. Framvagnen är delvis i aluminum. Den fyrlänkade bakaxeln tar upp de längsgående och tvärgående krafterna separat. Den precisa och direkta känslan i styrningen sker via en elektromekanisk servo. Elektronisk stabiliseringskontroll (ESC) med tvåstegs deaktivering inkluderar selektiv momentstyrning, vilket gör kurvtagning ännu mer säker och smidig.

Med Audi drive select kan föraren ställa in bilens karaktär i antingen komfort, auto, dynamiskt eller individuellt läget. Systemet som är standard styr även tillvalen adaptiv farthållare och adaptiva strålkastare.

I standardutförande rullar Audi A3 Sportback e-tron på 16‑tumshjul och 205/55 R16 däck som optimerats för att minska rullmotståndet. Sportversionen har 17-tums gjutna aluminumfälgar som standard i den e-tron-typiska 15-eker designen och 225/45 R17 däck. Speciella däck har utvecklats till Audi A3 e-tron för att minska rullmotståndet. De reducerar CO2 utsläppen med så mycket som 5,3 gram per kilometer. Ytterligare 17 och 18-tumshjul finns i en mängd varianter som tillval.

Kaross och design

Audi A3 Sportback e-tron är, som liksom alla A3 modeller, baserad på den modulära tvärställda byggstrukturen (MQB) och har en tjänstevikt på 1615 kg, vilket är ett resultat av Audis strikta lättviktskonstruktionsfilosofi.

Audi A3 Sportback e-tron är 4 312 millimeter lång, 1 785 millimeter bred och 1424 millimeter hög. Karossen är sportig med låg front och en spoiler som kröner den välvda taklinjen. Subtila detaljer markerar att det är en plug-in hybrid. Singleframe grillen är mattsvart med 14 horisontella kromlister. Bakifrån har den nydesignade stötfångaren en platinagrå diffusor med två kromade horisontella lameller och två reflexer. Avgasrören är dolda och e-tron märket pryder single frame grillen, baklucka och framskärmar.

Interiör och utrustning

Exteriörens sportiga linjer går igen interiört med välvd instrumentpanel och mittkonsolen vänd mot föraren. Instrumenten ger föraren exakt information om drivlinan. Kraftmätaren som ersatt varvräknaren i instrumenteringen visar systemets totala effekt liksom drivlinans status och laddning. Varvräknaren visas i utrymmet mellan hastighetsmätaren och kraftmätaren. Skärmen till MMI navigation plus (tillval) använder avancerad grafik för att visa energiflödena i hybridsystemet. Hela displayen och hanteringen är enkel och intuitiv.

E-tron märket går igen på dörrsidorna, S tronic spaken och i den högra delen av instrumentpanelen. Sportstolar ingår i Sportversionen. Audi erbjuder även S line sport paket med interiör helt i svart. 18-tumshjulen förstärker den sportiga känslan. Som tillval till S line sportpaketet finns S sport stolar med integrerade nackstöd och klädsel i läder/alcantara eller finnappaläder, inlägg i svart, 3D look och speciallacken Daytonagrå pärleffekt.

Omfattande standardutrustning

Audi A3 Sportback e-tron levereras med en generös standardutrustning. Utöver det som ingår i de övriga A3 Sportback modellerna inkluderar e-tron även klimatanläggning, treekrad multifunktionsratt, MMI radio, Audi drive select, förarinformationssystem med färgskärm, komfortnyckel, e-tron laddsystem och LED strålkastare. Säkerhetsutrustningen består av sju airbags (inklusive knäairbag till föraren), ISOFIX vid de yttre baksätespositionerna samt sekundär bromsassistans. Den ser till att bilen automatiskt bromsas efter en kollision och reducerar risken för ytterligare en kollision.

Därutöver finns en omfattande lista med tillval som t.ex. panoramaglastak, parkeringsvärmare och laddningskabeln för offentliga laddningsstationer.

Infotainmentsystemet inkluderar bl.a. exklusiva Bang & Olufsen Sound System och MMI navigation plus. Den tunna sjutumsskärmen fälls ut automatiskt från instrumentpanelen och manövrerars från den intuitiva styrplattan med MMI touch – vars ovansida har sensorer för att registrera inskrivna bokstäver. I bakgrunden arbetar en snabb grafikprocessor från Audis partner, Nvidia.

Som komplement till MMI navigation plus erbjuder Audi connect uppkoppling till internet. En WLAN hotspot låter passagerarna använda så många som upp till åtta olika mobila enheter för att surfa och maila. Utöver inställning av laddning och förklimatisering erbjuder Audi connect ytterligare onlinetjänster som förser föraren med skräddarsydd information.

Audi erbjuder även flera assistanssystem för att öka komfort- och körupplevelsen. Det inkluderar automatisk avståndkontroll med adaptiv farthållare, vilket varnar föraren inför en kollision med framförvarande fordon och om nödvändigt, initierar inbromsning. Ytterligare system är Audi side assist som förhöjer säkerheten vid filbyten, Audi active lane assist som hjälper föraren att bibehålla körfält och säkerhetssystemet Audi pre sense basic och Audi pre sense front, som i vissa speciella situationer tar preventiva åtgärder för att skydda passagerarna.

Fördelar med att köra elbil

Den stora fördelen med att köra eldrivet är givetvis de låga utsläppen, förutsatt att man laddar bilen med förnybar el. Dessutom får företag och myndigheter för närvarande fem års fri fordonsskatt och en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på jämförbar bil med förbränningsmotor.

Marknaden

Inledningsvis räknas USA, Tyskland, Sverige, Norge, Holland och Storbritannien till de viktigaste marknaderna för A3 e-tron. Konsumenterna i dessa länder har ett starkt intresse för hållbara produkter och uppskattar även de klassiska styrkorna hos Audi-varumärket som avancerad teknik, kompromisslöst detaljarbete, sportighet och elegant design.

Audi A3 Sportback e-tron är den första plug-in hybriden i programmet och kommer att följas av fler modeller i mellan- och storbilsklassen inom den närmsta framtiden. Det rekommenderade cirkapriset är 372 500 kr. Med supermiljöbilspremien inräknad blir priset 40 000 kronor lägre, det vill säga 332 500 kronor. Försäljningen startar i början av augusti med lansering hos de svenska återförsäljarna i november 2014.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Sverigepremiär för Audi A3 e-tron i Almedalen

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från DentmeAnnons

Intresset för tandhälsa för företag växer

Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.
Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Nu finns det en förmån som gör skillnad för både anställda och arbetsgivare. Dentme är först ut i Sverige med att erbjuda tandhälsa för företag – och intresset för deras tjänster växer.

– För att kunna skapa en frisk arbetsplats måste man ha en helhetssyn kring hälsa, där tänderna i allra högsta grad ingår, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

https://bit.ly/39ZtzfL

Med Dentme som förmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det menar David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, och betonar att moderna arbetsplatser kräver moderna förmåner.

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas välmående, och i det ingår även tandhälsan. Tandhälsa som förmån kan dessutom vara en konkurrensfördel i kampen om kompetens på arbetsmarknaden. I dag räcker det inte med att bara erbjuda en bra lön. Förmåner spelar också en stor roll, säger han. 

Lönar sig för företaget

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme även företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda.

– Det finns folk på arbetsplatser som mår fruktansvärt dåligt på grund av sina tandbesvär. För vissa går det så långt att de behöver sjukskriva sig vid upprepade tillfällen. Att jobba förebyggande när det kommer till tandhälsa gör att många slipper besvär helt och hållet, vilket lönar sig både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad. 

Ta samtalet på en kafferast 

Det första besöket sker via appen. Dina anställda inte behöver lägga arbetstid på att besöka en klinik, utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan. I kombination med appen erbjuds de anställda även en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik för att fånga upp och åtgärda begynnande skador. 

– Tandhälsa som förmån kommer att öka. Vi kan se att intresset från arbetsgivare som vill ligga i framkant växer. Det känns roligt och viktigt att få vara med och leda den utvecklingen – och bidra till en förbättrad tandhälsa, säger David Kruse. 

Länk: https://bit.ly/39ZtzfL

 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?