Annons

North Investment Group AB fullföljer Erbjudandet. Acceptfristen förlängs till och med den 26 augusti 2014.

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras eller publiceras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till (och accepter godkänns inte från) personer i dessa länder eller personer i något annat land där accept av erbjudandet skulle kräva ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras eller publiceras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till (och accepter godkänns inte från) personer i dessa länder eller personer i något annat land där accept av erbjudandet skulle kräva ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

North Investment Group AB, org. nr. 556972-0468, (”North Investment Group”) offentliggjorde genom pressmeddelande den 26 juni 2014 ett kontanterbjudande till aktieägarna och innehavarna av konvertibler i ACAP Invest AB (publ) att överlåta samtliga aktier och konvertibler i ACAP Invest till North Investment Group (”Erbjudandet”). Villkoren för Erbjudandet framgår av en erbjudandehandling som offentliggjordes samma dag (”Erbjudandehandlingen”). Acceptfristen löpte under perioden 30 juni – 28 juli 2014. Ett tillägg till Erbjudandehandlingen godkändes och registrerades av Finansinspektionen samt offentliggjordes på North Investment Group:s hemsida www.northinvestmentgroup.se den 17 juli 2014.

Erbjudandet har accepterats av aktieägare och konvertibelinnehavare motsvarande 78,7 procent av rösterna och 73,4 procent av aktiekapitalet i ACAP Invest och 75,6 procent av det sammanlagda antalet konvertibler i ACAP Invest. North Investment Group ägde inte några aktier eller konvertibler i ACAP Invest före Erbjudandets offentliggörande och har inte förvärvat några aktier eller konvertibler utanför Erbjudandet.

Trots att samtliga villkor för Erbjudandets fullföljande inte är uppfyllda har North Investment Group beslutat att fullfölja Erbjudandet med en efterföljande avnotering av aktierna från NASDAQ OMX Stockholm. För de aktieägare och konvertibelinnehavare i ACAP Invest som accepterat Erbjudandet under den ordinarie acceptfristen förväntas redovisning av likvid att påbörjas den 5 augusti 2014.

I syfte att ge kvarvarande aktie- och konvertibelinnehavare i ACAP Invest möjlighet att sälja och erhålla betalning för sina aktier och/eller konvertibler redan nu och inte behöva invänta tvångsinlösen, förlängs acceptfristen till och med den 26 augusti 2014. Någon ytterligare förlängning av acceptfristen kommer därefter inte att ske. Redovisning av likvid till de aktieägare som accepterar Erbjudandet under den nu förlängda acceptfristen beräknas kunna påbörjas omkring den 3 september 2014. Eftersom Erbjudandet nu är ovillkorat har de aktieägare som accepterat Erbjudandet inte rätt att återkalla sina accepter. North Investment Goup kan komma att förvärva aktier i ACAP Invest i marknaden under den förlängda acceptfristen.

Ytterligare information

Trond Frigaard, tel. +47 951 33 616.

Ellen Hanetho, tel. +47 482 20 750.

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för publicering den 29 juli 2014 kl. 15.00 (CET).

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från EPOSAnnons

Studie: Så påverkas du av dåligt ljud på jobbet

Strulande teknik och störande bakgrundsljud är inte bara kostsamma tidstjuvar i arbetet. Det kan också leda till stress och minskat välmående. 

– Har du upplevt en dag fylld med avbrutna och ineffektiva samtal kan det kännas utmattande. Det beror på att hjärnan slösar bort onödig energi och kognitiv förmåga för att kunna fokusera på det relevanta och önskade ljudet, säger Jesper Kock, Vice President of Research and Development på EPOS.

Ställ om företaget mot en hybrid arbetsplats med EPOS ljudlösningar 

I samma stund som jobben flyttade ut från kontorslandskapen och in i våra hem uppstod många nya problem och utmaningar – och buller är en växande smärtpunkt när arbetsplatsen blir hybrid. Vi utsätts för nya typer av bakgrundsljud och plötsliga avbrott som uppstår när vi samsas med andra familjemedlemmar på hemmakontoret. Dessutom har i princip all kontakt med kollegor och samarbetspartners förlagts till digitala rum som ställer ökade krav på utrustning och verktyg.

Dåligt ljud skapar mikrofrustrationer

Att ljudbortfall, bakgrundsbrus och teknikstrul under en videokonferens kan vara både störande och tidskrävande känner nog många igen sig i – och visste du att varje anställd förlorar nästan en halvtimme i veckan bara på dåligt ljud? 

I en internationell undersökning genomförd av IPSOS på uppdrag av EPOS framgår dessutom sambandet mellan dåligt ljud och vårt välmående. Att utsättas för avbrott och brus under arbetsdagen skapar återkommande mikrofrustrationer som kan leda till trötthet och stress över tid. 

Studien visar att hela 95 procent medger att deras koncentration och effektivitet på jobbet har påverkats på grund av dåligt ljud. Var tredje slutanvändare uppger också att de känt frustration och irritation över ljudproblem, och var fjärde att de har upplevt stress. Dessutom påverkar det vår självkänsla och 15 procent uppger också att dessa problem har känts pinsamma eller bidragit till sämre självförtroende.

Därför reagerar kroppen med stress

Att vi reagerar så omedelbart på ljud beror på att hörselsinnet är ett viktigt varningssystem. Det är direkt sammankopplat med kroppens stressreglerande system och kan utlösa en reaktion där stresshormon som kortisol eller adrenalin frigörs i kroppen. 

Att minska och få bort ljudkällorna som aktiverar den här stressresponsen i kroppen blir därför en prioriterad fråga som sätter teknikutvecklingen i fokus.

– När denna ansträngning är konstant under en period av dagar, veckor och månader kan det ha en överraskande skadlig inverkan på ditt välbefinnande. Det är av dessa skäl viktigt att utnyttja en enhet som har en högtalare och mikrofon av hög kvalitet som är utformad för att hantera och avbryta störande ljud har blivit så viktig, säger Jesper Kock.

Omställningen ställer nya krav på företagen

Ljudproblematiken kan på sikt leda till mer än förlorad effektivitet och att hitta en balans mellan privat och arbete har aldrig varit så viktigt som nu.

– De senaste månaderna har det visat sig att bullriga miljöer som inte är avsedda för arbete skapar mer stressande situationer, särskilt i kombination med högre förväntningar. Med anställda som jobbar på distans och är uppkopplade till kollegor via flera enheter som mobiltelefoner, e-post och kommunikations- och samarbetsplattformar, har efterfrågan på att leverera resultat nästan omedelbart ökat, säger Sir Cary Cooper, Professor of Organizational Psychology and Health at Manchester Business School och fortsätter: 

– Detta arbetssätt är dock inte hållbart och arbetsgivaren har en tydlig skyldighet att samarbeta med sina anställda för att hitta rätt lösningar för dem. Genom att arbeta tillsammans kan företag skapa de bästa lösningar som ökar teamets moral, skapar harmoni och optimerar arbetsproduktivitet och effektivitet.

Ställ om företaget mot en hybrid arbetsplats med EPOS ljudlösningar 

TIPS: Så minskar du ljudstressen på jobbet

• Alltid uppkopplad och tillgänglig. När gränsen mellan arbete och privat suddas ut är det viktigt att bygga upp en positiv kultur inom företaget. Innan du bokar in ännu ett virtuellt möte eller videosamtal: ställ dig frågan om detta inte skulle kunna vara ett email i stället?

• Se upp för möteströttheten. Varje anställd förlorar i snitt en halvtimme i veckan av sin produktiva arbetstid på grund av teknikstrul. EPOS undersökning visar också att alla mikrofrustrationer som uppstår kan leda till både minskat välmående och dålig självkänsla. En viktig uppgift som företagsledare blir därför att hitta metoder för att minska de dagliga stressfaktorerna.

• Att jobba på distans betyder inte att vi inte kan jobba tillsammans och tekniska lösningar blir allt viktigare när en stor del av kommunikationen sker digitalt. Enligt studien är 79 procent av beslutsfattarna överens om att bra ljudutrustning som headset, hörlurar och högtalartelefoner kan minska problematiken både i och utanför samtalen. Ljudupplevelser och robusta ljudkommunikationsverktyg blir högsta prioritet för att säkerställa produktivitet och kontinuitet i arbetsflödet.

Mer från EPOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EPOS och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?