1515

Delårsrapport januari-juni 2014

God utveckling i Sverige
Fortsatt tillväxt inom offentlig sektor
Ökat resultat och marginal på halvåret

JANUARI – JUNI 2014
NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKADE TILL 1 045,5 (1 018,8) MSEK
EBITA-RESULTATET ÖKADE TILL 59,6 (55,6) MSEK
RESULTATET EFTER SKATT ÖKADE TILL 31,4 (28,3) MSEK
RESULTAT PER AKTIE ÖKADE TILL 1,62 (1,52) SEK
EBITA-MARGINALEN ÖKADE TILL 5,7 (5,5) PROCENT
KASSAFLÖDET FRÅN DEN LÖPANDE VERKSAMHETEN UPPGICK TILL 36,2 (44,5) MSEK
LIKVIDA MEDEL PER DEN 30 JUNI UPPGICK TILL 62,3 (83,0) MSEK

A P R I L – JUNI 2014
NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKADE TILL 512,7 (511,3) MSEK
EBITA-RESULTATET UPPGICK TILL 18,2 (23,2) MSEK
RESULTATET EFTER SKATT UPPGICK TILL 5,4 (9,4) MSEK
RESULTAT PER AKTIE UPPGICK TILL 0,24 (0,49) SEK
EBITA-MARGINALEN UPPGICK TILL 3,5 (4,5) PROCENT
KASSAFLÖDET FRÅN DEN LÖPANDE VERKSAMHETEN UPPGICK TILL 25,8 (67,0) MSEK


God utveckling i Sverige
Fortsatt tillväxt inom offentlig sektor
Ökat resultat och marginal på halvåret

JANUARI – JUNI 2014
NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKADE TILL 1 045,5 (1 018,8) MSEK
EBITA-RESULTATET ÖKADE TILL 59,6 (55,6) MSEK
RESULTATET EFTER SKATT ÖKADE TILL 31,4 (28,3) MSEK
RESULTAT PER AKTIE ÖKADE TILL 1,62 (1,52) SEK
EBITA-MARGINALEN ÖKADE TILL 5,7 (5,5) PROCENT
KASSAFLÖDET FRÅN DEN LÖPANDE VERKSAMHETEN UPPGICK TILL 36,2 (44,5) MSEK
LIKVIDA MEDEL PER DEN 30 JUNI UPPGICK TILL 62,3 (83,0) MSEK

A P R I L – JUNI 2014
NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKADE TILL 512,7 (511,3) MSEK
EBITA-RESULTATET UPPGICK TILL 18,2 (23,2) MSEK
RESULTATET EFTER SKATT UPPGICK TILL 5,4 (9,4) MSEK
RESULTAT PER AKTIE UPPGICK TILL 0,24 (0,49) SEK
EBITA-MARGINALEN UPPGICK TILL 3,5 (4,5) PROCENT
KASSAFLÖDET FRÅN DEN LÖPANDE VERKSAMHETEN UPPGICK TILL 25,8 (67,0) MSEK


Efterfrågan har varit i nivå med tidigare kvartal, och uppvisar skillnader mellan olika geografiska områden och erbjudanden. I Sverige och Norge har efterfrågan varit stabil under 2014. Den finländska marknaden är däremot svag med prispress och hård konkurrens.

Resultat, omsättning och marginal för det första halvåret 2014 ökade något jämfört med samma period föregående år. Utkomsten av det andra kvartalet var något svagare jämfört med 2013 och påverkades av färre tillgängliga arbetstimmar och av en utmanande finländsk marknad.

Effektiv utveckling
De senaste årens åtgärder i Sverige, framför allt i Göteborg och Malmö, har under 2014 gett ett mycket gott resultat.

Vår växande verksamhet inom design, webb och portallösningar tar marknadsandelar. Inom området konkurrerar vi nu med renodlade kommunikationsbyråer. Vi har kompetens inom såväl teknik som design och marknadsföring, vilket gör oss till en attraktiv leverantör till kundens marknads- och informationsavdelning.

Vi har satsat på våra erbjudanden inom managementkonsulting med framgång. Dagens verksamhetsutveckling är nära sammanlänkad med teknikfrågor. Det är vår förmåga att kombinera dessa kompetenser som skiljer oss från andra konsultbolag.

Vårt sätt att satsa på de verksamheter som har en positiv trend, i kombination med att snabbt genomföra åtgärder där efterfrågan är svag, är ett effektivt sätt att stärka Knowit.

Åtgärder i Finland
Utmaningen ligger som tidigare framför allt i Finland, där marknaden är fortsatt svag. Under 2014 belastar verksamheten koncernen med ett negativt resultat på drygt fyra miljoner kronor. De åtgärder vi har vidtagit är bland annat att ersätta delar av ledningen, ta bort övertalighet, vara offensiv i vår försäljning samt utveckla vår kompetens inom vissa områden. Vi arbetar också hårt med att bredda vår kundbas och glädjande är att vi tagit ett par för oss viktiga affärer inom den offentliga sektorn, bland annat för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

Starkt arbetsgivarmärke
Universums undersökning bland it-studenter i Finland, Norge och Sverige om Nordens mest populära arbetsplats placerade Knowit bland de mest attraktiva bolagen. Knowit är känt som en bra arbetsplats som ger varje medarbetare stora utvecklingsmöjligheter i en miljö med hög kompetens och stimulerande uppdrag.

Vi har specialister inom it, inom design och digital som erbjuder tjänster inom digital marknadsföring och webblösningar, samt managementkonsulter. Vi har en unik miljö där människor och företag utvecklas och snabbt anpassar sig till förändringar. Det tillsammans med en stark position på våra viktiga marknader, Sverige och Norge, gör att jag är övertygad om en fortsatt framgång för Knowit.

Per Wallentin,
verkställande direktör och koncernchef

Per Wallentin, koncernchef och vd, Knowit AB (publ), 08-700 66 00,
eller
Patrik Syrén, informationschef, Knowit AB (publ), 08-700 66 00 eller 0730-746 630,
eller
Anna Jennehov, CFO, Knowit AB (publ), 08-700 66 00

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, Tyskland och Ryssland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SmartReturAnnons

Endast miljön och slutresultatet bryr sig om smart logistik

Vi revolutionerar pallbranschen, säger Markus Jakobsson, Sales Director SmartRetur.
Vi revolutionerar pallbranschen, säger Markus Jakobsson, Sales Director SmartRetur.

Vi tänker inte på det, men allt som transporteras vare sig det är mat, kläder eller möbler transporteras på en pall. Pallar som butiker inte alltid har ett system för att ta hand om. Lösningen är återanvändning och smart teknologi som gör returlogistiken mer transparent, effektiv, lönsam och miljövänlig.

Det rätta namnet på pallar är lastbärare och en vanlig träpall kan användas flera gånger. Den europeiska standardpallen kallas Europall, är gjord av trä och som importland har Sverige ett stort inflöde av dessa pallar.

– Branschen förändras snabbt, fokus på återanvändning snarare än återvinning växer. Marginalerna kommer inte att förbättras för vare sig industrin eller handeln, och hela den internationella leveranskedjan kommer att effektiviseras allt mer, säger Markus Jakobsson Sales Director SmartRetur. 

Linjär modell fungerar inte

Träpallarna är vanligtvis prissatta i leveransen, så handlarna kan använda dem som de vill. Eftersom butikerna inte har några system för att hantera stora mängder tenderar pallarna att ligga och ta plats bakom butikerna.

– Det här ger möjlighet för vissa pallhandlare att tjäna svarta pengar på att ta bort pallarna. Men det är inte hållbart vare sig ekonomiskt eller miljömässigt då upp till 40 procent av alla träpallar kastas i en sådan linjär, ekonomisk modell, förklarar Markus Jakobsson.

Cirkulär ekonomi i praktiken

Lösningen är återanvändning, eller en cirkulär ekonomimodell, där SmartRetur är ledande i Norden, säger Markus Jakobsson, 

– Det innebär att butikskedjorna hyr pallar som lagras, hämtas, repareras och kompletteras vid behov av uthyraren. Årstider och andra fluktuationer är därmed lättare att jämna ut och det blir stordriftsfördelar när flera spelare går samman hos SmartRetur. Det ger en smidig och mer kostnadseffektiv lösning. Smart Retur var först i Norden med att erbjuda en sådan slinga för Europall och revolutionerade därmed ”bakgårdsverksamheten” nästan över en natt. Idag ser vi till att hela 98 procent av lastpallarna återanvänds.

Varför är det smartare?

Återanvändning lönar sig då det är billigare att låta SmartRetur reparera en skadad träpall än att slänga den och köpa en ny. Företaget har ett IT -system som fungerar som bankkonto där kunderna kan se hur många pallar de har och i vilket skick de är i. Där kan de även köpa eller sälja pallar.

– Du kan sätta in pallar i Norge och ta ut dem i Sverige. Vi ser till att all transport är optimerad, så att bilarna inte kör tomma, det är en enorm miljöfördel som vi också rapporterar till våra kunder.

Framtiden är en plastpall

I Norge och Sverige har dagligvaruhandeln börjat använda en plastpall som håller längre än träpallarna. SmartRetur har implementerat plastpallen i Danmark.

– Vår plastpall är mer miljövänlig och ekonomisk, vi vet att det är en pallkvalitet som kommer att passa i många branscher. En plastpall håller 15–20 år, att jämföra med en träpall som håller 1-3 år. Vår lösning ser till att plastpallen går mellan grossister, lager och butiker i en helt sluten slinga som ger 100 procent kontroll, effektiviteten ökar och kostnaderna minskar, avslutar Markus Jakobsson.

Om SmartRetur

Vi tror att det bara är genom återanvändning och smart teknologi som vi kan göra returlogistiken mer transparent för våra kunder och samhället i stort. SmartRetur grundades 2001 i Norge och har även verksamhet i Danmark och Sverige. Totalt har vi 14 effektiva lager, 7 i Sverige. Vi hanterar cirka 15 miljoner enheter per år och vår omsättning 2021 uppskattas till 50 miljoner euro.  

www.smartretur.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SmartRetur och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?