Annons

HEXPOL förvärvar Kardoes Rubber, en välkänd amerikansk tillverkare av gummiblandningar

HEXPOL har tecknat avtal om att förvärva verksamheten i Kardoes Rubber Co. från grundaren Frank Kardoes och hans familj. Frank Kardoes startade Kardoes Rubber 1988 och är idag en välkänd tillverkare av gummiblandningar på den amerikanska marknaden.

"Förvärvet är ett mycket bra komplement till HEXPOL Compounding i USA och breddar och stärker vår närvaro med gummiblandningar i slutkundssegment som industriell materialhantering, jordbruksutrustning och terrängdäck. Kardoes Rubber utökar vår kapacitet och förmåga att betjäna våra kunder på ett mer effektivt sätt."
                                                                     Tracy Garrison, President HEXPOL Compounding NAFTA

Kardoes Rubber, med en tillverkningsenhet i LaFayette, Alabama, USA, hade 2013 en omsättning på 43 MUSD och har cirka 90 anställda.

Den förvärvade verksamheten har en lägre EBITDA-marginal än HEXPOL-koncernen och förväntas ge en mindre positiv effekt på resultat per aktie från start.

"Det här är ytterligare ett steg i att expandera och stärka HEXPOL-koncernen genom ett ytterligare förvärv inom vår kärnverksamhet. Kardoes Rubber kommer, med sin kompetens och kapacitet, att passa bra in i HEXPOL-koncernen."
                                                                                             Georg Brunstam, VD och Koncernchef

Förvärvspriset uppgår till 31,8 MUSD på skuldfri bas och finansieras genom en kombination av befintlig kassa och existerande banklån. Köpeskillingen kommer att betalas vid slutförandet av förvärvet vilket förväntas ske i slutet av juli. Verksamheten beräknas konsolideras från och med augusti 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Georg Brunstam, VD och Koncernchef
Tel: +46 (0)708 55 12 51

Karin Gunnarsson, CFO/IR
Tel: +46 (0)705 55 47 32

Tracy Garrison, President HEXPOL Compounding NAFTA
Tel: +1 615 708 7855

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymera blandningar (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak OEM-tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar, den globala fordonsindustrins- och verkstadsindustrins systemleverantörer, energisektorn samt tillverkare av medicinteknik. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2013 uppgick till 8 036 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 3 400 anställda i tio länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ.) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 juli 2014.

Följande bilagor finns för nedladdning:
HEXPOL förvärvar Kardoes Rubber, en välkänd amerikansk tillverkare av gummiblandningar

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Telia CompanyAnnons

Världsledande svenskt biotechföretag: ”Därför outsourcar vi vår IT”

Scandinavian Biopharma i Solna utvecklar världens första vaccin mot ETEC – något som kan rädda livet på hundratusentals barn varje år.

För sin verksamhet behöver de en IT-miljö i toppklass, och outsourcar successivt sin IT till Telia.

– Min farhåga var att Telia skulle vara för stort och därmed opersonligt. Men det har blivit precis tvärtom – de fungerar som vår egen IT-avdelning, säger Peter Liss, CFO och IT-ansvarig.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Scandinavian Biopharma är ett svenskt forskningsbaserat biotechföretag som tar fram världens första vaccin mot ETEC-bakterier – en ledande orsak till svåra diarréer hos barn under fem år i låg- och medelinkomstländer. En infektion kan påverka den kognitiva utvecklingen negativt och i många fall leda till döden.

– Vaccinet kommer att kunna reducera barnadödligheten och rädda hundratusentals liv per år. Vi har slutfört kliniska studier i USA, Bangladesh, Sverige och Benin med mycket lovande resultat. Dessutom håller vi på att avsluta barnstudier i Zambia samtidigt som vi förbereder en stor effektstudie med barn i Gambia. Målet är ett färdigt vaccin 2024, säger Peter Liss.

ETEC är också den vanligaste orsaken till ”turistdiarré” hos resenärer, militärer och vårdpersonal som besöker eller jobbar i utvecklingsländer i Asien, Afrika och Sydamerika, och ett vaccin tas fram även till den gruppen.

Beroende av en uppdaterad IT-miljö

Scandinavian Biopharma utnämndes 2019 till ”Gasellföretag” av Dagens Industri. Det innebär att bolaget tillhör de i Sverige som växer snabbast samt är lönsamt och har sunda finanser.

– Vi är i en expansiv fas och har dubblat antalet anställda de senaste två åren, och vår omsättning har ökat med 251 procent sedan 2015.

Peter Liss och hans cirka 25 medarbetare sitter på kontoret i Solna norr om Stockholm men har hela världen som arbetsfält.

– Vi är världsledande i vår sektor har ett stort globalt nätverk. Varje vecka har vi digitala konferenser med Asien, Afrika och USA, så vi är beroende av en uppdaterad och säker IT-miljö med smidiga kommunikationslösningar som alltid fungerar. Det var avgörande även före pandemin, men är ännu viktigare nu.

Egen IT-avdelning med ett 20-tal experter

I takt med att företaget växte såg de sig om efter en ny IT-lösning, och valde Telias ”IT-avdelning som tjänst” för snart två år sedan. Tjänsten är ett prenumerationserbjudande och innebär att ett expertteam på cirka 20 personer blir företagets externa IT-avdelning – med support, övervakning av företagets IT-miljö dygnet runt och ansvar för säkerheten.

– Jag kände först en oro inför att Telia är stort, och att vi skulle hamna långt ner på deras prioritetslista. Vi sökte en partner som kunde lära känna oss och vår IT-miljö och ge snabb, personlig support.

Men oron visade sig vara obefogad:

– Telias team känns verkligen som vår egen IT-avdelning, även om de inte sitter hos oss. Vi har lärt känna varandra och de har skräddarsytt en IT-lösning som vi löpande utvärderar och utvecklar. Vi har en support att kontakta, uppstår ett IT-bekymmer löser de det omgående.

Tillgång till spetskompetens

Telia ansvarar för driftsfrågor, backup, cybersäkerhet, datorer och telefoni.

– Vi hade en äldre miljö som uppgraderats till Microsoft 365. Nu använder vi molntjänster mer och Telia har haft utbildningar med personalen bland annat om att dela och lagra dokument och arbeta i grupp digitalt. Vi håller också på att förbättra säkerheten och tillgängligheten för jobb på distans.

Peter Liss sammanfattar samarbetet med att de fått både det stora företagets styrka – Telias spetskompetens inom hela IT-spektrat – och fördelarna med en ”egen avdelning”: personlig och snabbfotad support.

Jobbar proaktivt med säkerheten

För Peter som IT-ansvarig innebär upplägget trygghet och bekymmersfrihet:

– Det är en stor fördel att kunna delegera IT-ansvaret till en kompetent partner. De jobbar proaktivt för att undanröja alla teknikrelaterade risker så att fel kan åtgärdas innan de skapar problem.

Nu ser Peter Liss fram emot att låta IT-miljön utvecklas hand i hand med verksamheten.

– Förutom att vi tar fram vaccinet mot ETEC, har vi också en distributionsverksamhet som växer snabbt. Vi säljer och distribuerar ett brett sortiment av biologiska specialistläkemedel. Den verksamheten finansierar vår vaccinutveckling tillsammans med anslag från EU Horizon 2020, amerikanska PATH och den amerikanska armén.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?