1515

ReadSoft tecknar avtal värt 9,8 MSEK med ett av Tysklands största sjukförsäkringsbolag

ReadSofts dotterbolag i Tyskland har tecknat ett betydande avtal med ett ledande sjukförsäkringsbolag. Den existerande kunden sedan många år kommer att utöka sin användning av ReadSofts lösning för automatisering av affärsprocesser till att omfatta alla sina inkommande dokument, oavsett format, såsom e-post, pappersdokument och fax. Avtalet är värt 9,8 MSEK och består av licenser, support och underhåll samt tjänster och undertecknades under det andra kvartalet 2014. 
 

ReadSofts dotterbolag i Tyskland har tecknat ett betydande avtal med ett ledande sjukförsäkringsbolag. Den existerande kunden sedan många år kommer att utöka sin användning av ReadSofts lösning för automatisering av affärsprocesser till att omfatta alla sina inkommande dokument, oavsett format, såsom e-post, pappersdokument och fax. Avtalet är värt 9,8 MSEK och består av licenser, support och underhåll samt tjänster och undertecknades under det andra kvartalet 2014. 
 

Företaget har varit kund till ReadSoft under flera år och är ett av de största sjukförsäkringsbolagen i Tyskland med miljontals av försäkrade medlemmar. Försäkringsbolaget som hanterar stora volymer av inkommande dokument ville öka sin effektivitet och letade därför efter en högpresterande mailroomlösning som automatiskt kan ta emot, klassificera och extrahera alla inkommande dokument för att på så vis skapa en effektivare processhantering i hela koncernen. Kunden letade även efter en lösning för att hantera den ökande volymen av inkommande dokument, oavsett format, såsom papper, fax och e-post. 

Efter en omfattande utvärderingsprocesse valde kunden ReadSoft för dess expertis inom automatisk datafångst och inom processautomation, samt för de stora fördelarna med XBOUNDs processmodulering och databasarkitektur. Den valda lösningen visade sig, i kombination med ReadSofts datafångstteknologi, vara det bästa valet för bolaget. I sin beslutsprocess fann kunden det också mycket positivt att XBOUND möjliggör användning av olika teknologier för att bearbeta dokument, tillsammans med förmågan att snabbt skapa nya processer utan ytterligare programmering. Kunden kommer att ersätta sin befintliga, och konkurrerande, datafångst- och klassificeringslösning med ReadSofts Capture Components.

-När en befintlig kund uppgraderar våra sedan tidigare installerade lösningar och ersätter konkurrenters produkter med våra produkter är det ett utmärkt bevis på våra högpresterande och världsledande lösningar, säger Per Åkerberg, VD och koncernchef för Readsoft. Den här affären visar hur vår flexibla lösning för försäkringsbolag kan förbättra deras verksamhet och generera betydande effektivitetsvinster och kostnadsbesparingar. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med denna kund under många år framöver, avslutar Per Åkerberg. 


Som framgår av denna pressrelease, är ReadSofts motpart inte nämnd vid namn. Detta beror på att ReadSofts motpart har begärt att vara anonym. Denna information är sådan som ReadSoft AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-07-01 kl 09:00. 


 

För mer information vänligen kontakta:

ReadSoft AB                                                                                                        
Johan Holmqvist, Vice President Corporate Communications 
Tel: 042 - 490 21 98, alt. 0708 - 37 66 77
E-mail: johan.holmqvist@readsoft.com 

Om ReadSoft. ReadSoft förenklar verksamheten för företag och organisationer av alla storlekar genom automatiserad hantering av fakturor, kundordrar, avtal och övriga inkommande dokument. Lösningarna för automatiserad dokumenthantering, installerad hos kund eller i molnet, öppnar möjligheter för såväl riktigt stora som mindre och medelstora företag att konkurrera och växa genom förbättrade relationer med kunder och leverantörer, ökad effektivitet och kontroll över administrativa processer. ReadSofts lösning för elektronisk fakturahantering och e-faktura är världens mest använda. Den är helt integrerad med ERP-system från SAP och Oracle, och även flertalet ledande attest- och affärssystem. Sedan starten 1991 har företaget vuxit till en världsomspännande grupp, som erbjuder branschexpertis och support i 17 länder genom egna dotterbolag, och i fler än 70 andra genom sitt nätverk av lokala och globala parters. ReadSofts huvudkontor ligger i Helsingborg, och aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap-listan. För mer information, besök www.readsoft.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressrelease i PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?