1515

Volkswagen ökar takten – både globalt och i Sverige

Märket Volkswagen har levererat 2,55 miljoner personbilar hittills i år, januari-maj. Det är en ökning med 4,4 procent jämfört med samma period 2013 och innebär ett nytt globalt leveransrekord. På den svenska marknaden har Volkswagen registrerat 22,3 procent fler bilar och ökar därmed sin marknadsandel.

Märket Volkswagen har levererat 2,55 miljoner personbilar hittills i år, januari-maj. Det är en ökning med 4,4 procent jämfört med samma period 2013 och innebär ett nytt globalt leveransrekord. På den svenska marknaden har Volkswagen registrerat 22,3 procent fler bilar och ökar därmed sin marknadsandel.

Enbart i maj steg Volkswagens globala leveranser med 3,9 procent till 531 000 bilar.
– Volkswagen har producerat ett mycket tillfredsställande resultat hittills i år – även om utvecklingen i de olika försäljningsregionerna har varit blandade. Regionen Asien-Stillahavsområdet förblir en tillväxtregion, följt av Västeuropa, kommenterar Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknadsföring inom märket Volkswagen och Volkswagen-koncernen.

Volkswagen rapporterade en kraftig ökning i Asien-Stillahavsområdet där leveranserna steg med 17,0 procent till 1,25 miljoner bilar, varav 1,16 (+18,6 procent) miljoner bilar till kunder i Kina (inkl. Hong Kong). Det är första gången någonsin som Volkswagen levererar över 1 miljon bilar till Kina/Hong Kong under årets fem första månader.

På den totala europeiska marknaden levererades 712 700 bilar (+3,5 procent), varav 372 300 (+6,0 procent) överlämnades i Västeuropa (exklusive Tyskland). Även Tyskland rapporterade en ökning av leveranserna, +2,2 procent till 234 400 bilar. Däremot noterades en liten minskning av leveranserna i Central- och Östeuropa.

En av de största vinnarna i Sverige

På den svenska marknaden pekar pilarna brant uppåt. Hittills i år, januari-maj, har Volkswagen registrerat 18 417 personbilar. Det är 22,3 procent fler än samma period förra året. Ökningen är större än totalmarknaden som gått upp med 16 procent. Det innebär att Volkswagens marknadsandel har stigit med 0,8 procentenheter till 15,0 procent. Tre Volkswagen-modeller återfinns på tio-i-topp-listan; Golf är tvåa med 5 935 registrerade bilar, Passat trea med 5 592 bilar och Polo tia med 2 547 bilar.

– Det är glädjande är att vi ökar från en redan hög nivå – från en position som klar tvåa på den svenska bilmarknaden. Ökningen är en tydlig effekt av ett brett modellprogram, starkt återförsäljarnät och attraktiva erbjudanden, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Sten Forsberg spår att den positiva trenden kommer att hålla i sig resten av året.
– Vi ser en stor efterfrågan på Golf och Golf Sportscombi, som efter semestern får en ny medlem i familjen; Golf Sportsvan. Dessutom har vi precis lanserat nya Polo och i höst ser vi fram emot en helt ny generation av populära Passat. Världspremiären sker i Berlin den 3 juli.

Leveranser uppdelat på olika marknader, januari-maj 2014

Europa: 712 700 bilar (+3,5 procent)
varav Västeuropa (exkl. Tyskland): 372 300 bilar (+6,0 procent)

Tyskland: 234 400 bilar (+2,2 procent)
Sverige: 18 417 bilar (+22,3 procent)

Central- och Östeuropa: 106 000 bilar (-2,0 procent),
varav Ryssland: 56 500 bilar (-9,7 procent)

Asien-Stillahavsområdet: 1 250 000 bilar (+17 procent),
varav Kina (inkl. Hong Kong): 1 160 000 bilar (+18,6 procent)

Nordamerika: 235 400 bilar (-7,6 procent),
varav USA: 150 300 bilar (-11,5 procent)

Sydamerika: 267 600 bilar (-20,3 procent),
varav Brasilien: 215 700 bilar (-15,5 procent)

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige 

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Peak Asset ManagementAnnons

Framgångsreceptet: relationsorienterad boutique-firma

Snabbfotad diskretionär kapitalförvaltning med en familjär känsla och transparent prismodell – det är kärnan i Peak Asset Management kunderbjudande. Bolaget befinner sig just nu i en expansiv fas och växer genom nya förvärv. 

Peak Asset Management är en av få kvarvarande små kapitalförvaltare på den svenska marknaden – som dessutom går som tåget. Nu bryter bolaget ny mark genom att bredda och förbättra sitt kunderbjudande, de växer organiskt och letar dessutom efter olika typer av förvärv. Framtiden ser minst sagt ljus ut för boutique-firman som i dag är väletablerad i både Stockholm och Malmö och som snart kommer att positionera sig på fler orter. 

Lär känna bolaget – det här är Peak Asset Management 

Blickar vi för en snabb stund bakåt, i bolagets tio år långa historia, är det tydligt att Peak Asset Management länge legat i framkant inom en rad olika områden och att de tidigt anammat lösningar som i dag är branschstandard. 

– Vi var till exempel flera år före många andra aktörer på marknaden när vi beslutade oss för att uteslutande fokusera på provisions- och incitamentsfri rådgivning. För åtta år sedan introducerade vi en enkel och helt transparent arvodesmodell som där och då lade grunden för bolagets resa, säger Fredric Clason.

En transparent arvodesmodell 

En avsaknad av transparens med dolda avgifter och provisioner, där kunderna inte vet vad de betalar för, är tyvärr fortfarande ett vanligt förekommande problem på marknaden. Det handlar i mångt och mycket om en informationsasymmetri som kan leda till intressekonflikter. Men, för Peak Asset Management är ekvationen enkel: en transparent arvodesmodell ökar också kundens förtroende för finansmarknaden i stort. 

– Hos oss betalar kunden ett arvode som är baserat på förvaltat kapital, vi behåller aldrig några provisioner, allt är nettolösningar. När vi har gjort ett bra jobb tar vi också ut ett prestationsarvode. Tydligare än så kan det inte bli. Går det inte bra för kunden går det heller inte bra för oss, säger Mattias Åström, vice vd och partner, som efter sommaren kommer ta över rollen som vd på bolaget då Fredric Clason tillträder som styrelseordförande.

Kreativa, familjära och snabbfotade 

Peak Asset Management fokuserar i princip uteslutande på diskretionär förvaltning med tre miljoner som minimibelopp. De erbjuder även ett ”light-erbjudande” för kunder med ett mindre kapital, där personlig och relationsorienterad rådgivning fortfarande står högst upp på agendan. För kunder som vill vara med i beslutsprocessen erbjuds även rådgivande förvaltning.

Skräddarsydda förvaltningslösningar  

– Våra kunder får verkligen vad de betalar för, det vill säga en hög riskjusterad avkastning. Vi går veckovis igenom alla portföljer och når framgång tack vare att vi är kreativa och snabbfotade. Peak Asset Management är tillräckligt stora för att våra kunder ska känna sig bekväma och trygga, men också tillräckligt små för att varje kund ska känna sig unik, sedd och kontinuerligt uppmärksammad, säger Mattias Åström och avslutar: 

– Vi tummar aldrig på en nära, personlig relation. I och med vår låga personalomsättning kan vi också garantera långsiktig rådgivning och förvaltning från en och samma förvaltare. Dessutom finns vi tillgängliga dygnets alla timmar. Jag brukar säga att vi inte har några egentliga öppettider – våra kunder kan alltid nå oss. 

Fakta:

Peak Asset Management är en partnerägd boutique-firma där bolagets ägare medinvesterar tillsammans med kunderna på lika villkor. 

Peak Asset Management drivs utifrån principen om att alltid sätta kundernas intressen främst, genom genuin rådgivning och ett brett erbjudande. 

Peak Asset Management är en fristående, snabbfotad och modern investeringsrådgivare.

Läs mer här! 

Mer från Peak Asset Management

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Peak Asset Management och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?