1515

SEAT Leon-ägare nöjdast i kompaktklassen

Södertälje, 2014-06-13-Varje år utför tidningen auto motor & sport en undersökning i syfte att sammanställa ägarbetygen för fem år gamla bilar. Slutmålet är att kora ett segrande märke och modell vars förare är mest nöjda med sin bil. Undersökningen fokuserar på att ta fram den faktiskt upplevda kundnöjdheten istället för att sammanställa bilprovningens strikt mekaniska tester. Med undersökningen fångar AMS upp samtliga kvalitetsproblem enligt kundens egen upplevelse.

Ägarna betygsätter sin bil på flera olika moment där "problemfri" är ett av kriterierna. Poängskalan är 0–100 poäng och motortidningen har tagit med bilar av årsmodell 2009 som under 2013 var fem år gamla.

"Idag blir det allt vanligare med mjukvarubuggar och elektriska barnsjukdomar i nya bilar. De kommer sällan fram i besiktningstatistiken så vår databas, där Sveriges bilägare sätter betyg på sina bilar, ger en unik möjlighet att se vilka bilar som har hög kvalitet." säger Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport.

"I kompaktklassen har Seat Leon de ägare som är mest nöjda med bilens kvalitet" tillägger Alrik.

Sedan lanseringen av nya Leon i januari 2013 har bilen blivit en storsäljare för SEAT.

"Leon är i dag vår viktigaste modell och det känns riktigt roligt att kundernas fina betyg ger oss en seger i kompaktklassen." säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.

"Hela Leonfamiljen växer och kunderna kan sedan slutet av förra året köpa Leon som kombi, med fyrhjulsdrift, som miljöbil och med massor med modern teknik såsom LED-strålkastare och adaptiv farthållare", berättar Åke.

Mer detaljerad information om undersökningen finns i det senaste numret av tidningen auto motor & sport.

Källa: auto motor &sport Nr 13, 2014.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon,  Altea XL och Alhambra. Under 2013 såldes totalt 355 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressrelease som PDF

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?