Annons

Rekordstarkt första kvartal för Audi med över 400 000 levererade bilar

I mars levererade Audi fler bilar än någonsin tidigare med ca 170 450 st, en ökning med 15,4 procent jämfört med tidigare år.  Resultatet innebar att mars var den 51:a månaden i rad med global försäljningsökning där Kina (+36,6%), Tyskland (+10,2%) och Storbritannien (+12,7%) stod för de största försäljnings-framgångarna. För första gången levererade företaget dessutom över 400 000 bilar redan efter årets första tre första månader. Med en ökning på 11,7 procent innebar det en ackumulerad försäljning på 412 850 bilar.

I mars levererade Audi fler bilar än någonsin tidigare med ca 170 450 st, en ökning med 15,4 procent jämfört med tidigare år.  Resultatet innebar att mars var den 51:a månaden i rad med global försäljningsökning där Kina (+36,6%), Tyskland (+10,2%) och Storbritannien (+12,7%) stod för de största försäljnings-framgångarna. För första gången levererade företaget dessutom över 400 000 bilar redan efter årets första tre första månader. Med en ökning på 11,7 procent innebar det en ackumulerad försäljning på 412 850 bilar.

“I mars nådde vi dubbla försäljningsrekord med det mest framgångsrika första kvartalet i företagets historia och den starkaste försäljningsmånaden någonsin”, enligt Luca de Meo, försäljningsdirektör Audi AG. “Med nya modeller som A3 Sedan har den globala försäljningen tagit fart. Under det första kvartalet ökade vi i alla regioner och i Europa med mer än totalmarknaden. I mars ökade försäljningen av A3-familjen med 52,5 procent till 28 750 bilar, samtidigt som nya Audi A3 Cabriolet och den miljöklassade gasbilen Audi A3 g-tron lanserades på flera marknader".

I Europa avslutades mars med en ökning på 7,2 procent och 88,750 levererade bilar, där Tyskland (+10.2% till 27,226 bilar) och Storbritannien (+12,2% till 28,068 bilar) stod för hög tillväxt. Med en ökning på 6,8% levererades totalt 200 350 bilar under det första kvartalet, vilket gör Audi till forsatt ledande premiummärke i Europa.

I Asien ökade bl.a. Sydkorea starkt med 54,5 procent till 6 815 bilar under det första kvartalet. I Kina gav den starka efterfrågan på Audis större modeller A6, A7, Q7 och A8 en ackumulerad försäljning på 124 520 bilar (+ 21,1%). I USA drev bl.a. den starka efterfrågan på Audi Q7 (+45% i mars ) upp försäljningen till 35 228 bilar under det första kvartalet, vilket gav en ökning med 3,0 procent. Lanseringen av nya Audi A3 Sedan under månaden kommer att bli ytterligare ett viktigt tillskott i portföljen.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2012 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Rekordstarkt första kvartal för Audi AG

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från RationalAnnons

De värnar om restaurangbranschen och människorna i köken

Ända sedan Rational grundades har de haft en nära dialog med kockar över hela världen. Tack vara det nära samarbetet och intelligent ingenjörskonst är de i dag världsledande med sina matlagningssystem. 

– Vi garanterar perfekt tillagning med våra maskiner, det i sin tur leder till ökad lönsamhet och mindre matsvinn, säger Ulf Eklund, vd Rational. 

1973 grundades Rational, företaget kom då på hur man enklare kunde uppnå ett krispigare, saftigare och snabbare tillagningsresultat i professionella kök. Svaret var en ugn som kombinerar ånga och varmluft. 

– Från den dagen har vi fortsatt att utveckla kombiugnen till ett intelligent och ergonomiskt matlagningssystem, iCombi Pro, som helt saknar motstycke, säger Ulf Eklund.  

Välj önskat resultat och låt ugnen göra resten

Genom en touchfunktion på ugnen kan du lätt välja vilket resultat du vill ha, allt från innertemperatur till önskad färg på ytan. 

– Det spelar ingen roll om det är en eller hundra kycklingfiléer, ugnen anpassar och justerar tillagningsparametrar under hela tillagningen, den känner bland annat av hur länge och vilken temperatur som behövs för att varje filé ska bli perfekt tillagad. 

Rational riktar sig till de professionella köken där de ligger i framkant med sin teknik. Deras matlagningssystem finns i restaurangkök, skolkök, på sjukhus och i livsmedelsbutiker bland andra. Förutom iCombi erbjuder de iVario, ett slags kombinationsbord som man både kan steka, fritera och koka i. 

– Många kök strävar efter flexibilitet med så lite utrustning som möjligt. Jag tror att vår framgångssaga beror på att vi verkligen tittar på kundernas behov.

Spara resurser och öka lönsamheten

Rational jobbar för att produkterna ska ha så lång hållbarhet som möjligt. Det finns kunder som haft samma ugn i över 35 år. Genom den intelligenta ugnen minskar dessutom matsvinnet, som ger ekonomisk vinst och hållbarhet ur ett globalt perspektiv.

– Vi tänker mycket på ergonomin för att underlätta för kockarna. Det är en bransch med påfrestande arbetsmiljö och vi erbjuder produkter som är hållbara i alla perspektiv, miljö, ekonomi och för människorna i köken.  

Ny produktlansering trots corona

Våren 2020 lanserade Rational iCombi Pro och iVario Pro, som är ännu mer effektiva än sina föregångare. De är snabbare och mer energisnåla, vilket deras kunder i längden sparar pengar på. 

– Visst är det vågat med en lansering under corona men det är också just nu som köken behöver maximal avkastning på deras investering. Det är viktigt för oss på Rational att produkten lönar sig snabbt. Vi är måna om branschen och vill vara ett stöd genom en tuff tid. 

Faktaruta

I mer än 46 år har RATIONAL haft som mål att erbjuda sina kunder de bästa verktygen för matlagning. Både genom sina produkter och sin service till sina kunder. RATIONAL är idag världsledande. De erbjuder full service 24/7 genom sin ChefLine® på telefonnummer 040 680 85 00

Läs mer på www.rational-online.com

Mer från Rational

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rational och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?