Annons

OSTNOR FÖRVÄRVAR DAMIXA - DANMARKS LEDANDE BLANDARFÖRETAG

Ostnor, med de välkända varumärkena Mora Armatur och FM Mattsson förvärvar Damixa, Danmarks ledande företag inom armaturer för kök, bad och dusch. Ostnor, som redan idag är Nordens ledande blandarföretag stärker därmed sin ställning på den nordiska marknaden ytterligare genom att samla tre av Nordens starkaste varumärken under samma tak. Efter förvärvet är Ostnor marknadsledare i Sverige, Danmark och på Island och nummer två i Norge och Finland.

Ostnor, med de välkända varumärkena Mora Armatur och FM Mattsson förvärvar Damixa, Danmarks ledande företag inom armaturer för kök, bad och dusch. Ostnor, som redan idag är Nordens ledande blandarföretag stärker därmed sin ställning på den nordiska marknaden ytterligare genom att samla tre av Nordens starkaste varumärken under samma tak. Efter förvärvet är Ostnor marknadsledare i Sverige, Danmark och på Island och nummer två i Norge och Finland.

- Förvärvet av Damixa passar väl in i vår strategi att skapa lönsam tillväxt med hjälp av tydligt positionerade varumärken, marknadsbredd och konkurrenskraftigt sortiment, säger Ostnors VD och koncernchef Claes Seldeby. I och med förvärvet stärker vi våra marknadsandelar i Norden och breddar produktsortimentet med ett tredje varumärke.

Damixa är ledande leverantör på den danska blandarmarknaden och väletablerat i Norden. Försäljningen uppgår till cirka 250 miljoner kronor och antalet anställda är drygt 100. Sortimentet har högt teknikinnehåll och förknippas med dansk design. Det täcker alla prissegment och de flesta behoven av blandare för hushåll och offentliga byggnader.

- Att vi kan ta det här steget visar att Ostnor är vitalt och finansiellt starkt. Genom förvärvet öppnas nya möjligheter att utvinna skalfördelar i organisationen och för att ytterligare stärka marknadspositionen genom fortsatt produktutveckling och etablering i nya kanaler och på nya marknader, säger Claes Seldeby.

Ostnor har för avsikt att behålla monteringen i Damixas egen fabrik i Odense i Danmark. Övrig produktion, det vill säga gjutning och komponenttillverkning, görs idag i av externa leverantörer.

- Jag är övertygad om att våra två bolag kompletterar varandra mycket väl. Damixa redovisar ett positivt resultat för tredje året i rad vilket tydligt visar på en positiv utveckling och att den turn-around som inleddes 2009 varit framgångsrik, säger Lars Bladt VD Damixa.

Övertagandet sker den 1 maj.

För ytterligare information, kontakta Claes Seldeby, VD och koncernchef, Ostnor AB
+46 (0) 70-631 64 05.

Ostnor bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varu-märkena FM Mattsson och Mora Armatur. Norden är företagets huvudmarknad. Under 2013 omsatte Ostnor 824 miljoner kronor och hade cirka 450 årsanställda. Verksamheten är koncentrerad till Mora i Sverige, där även huvudkontoret finns.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?