Skatteskillnaderna består för merparten pensionärer

Fortfarande betalar fyra av fem pensionärer högre skatt än löntagare, en del får till och med högre skatt med regeringens förslag. Skillnaden netto i pension på att ha jobbat och inte ha jobbat är liten - en utvärdering av pensionssystemet behövs.

Fortfarande betalar fyra av fem pensionärer högre skatt än löntagare, en del får till och med högre skatt med regeringens förslag. Skillnaden netto i pension på att ha jobbat och inte ha jobbat är liten - en utvärdering av pensionssystemet behövs.

SPFs ordförande Christina Rogestam kommenterar Skattebetalarnas siffror på att var tredje pensionär går miste om sänkt skatt, som DN rapporterar om.

-       Det är positivt att ett första steg för att sänka skatten på pension tas. Men fortfarande är det väldigt många, ungefär 4 av 5 pensionärer, som betalar högre skatt än löntagare. Dessutom får en del pensionärer, som redan idag betalar uppemot 1000 kronor mer i skatt varje månad än en löntagare, nu högre skatt. Detta vänder vi oss emot, säger SPF-ordföranden Christina Rogestam

Den sänkning av skatten på pension som regeringen föreslår riktas till pensionärer med lägst pension, vilket också understryker bristerna i pensionssystemet:

–      Skillnaden netto i plånboken är väldigt liten på om du har garantipension eller om du har en pension på mellan 16.000 och 18.000 kronor i månaden. Det var inte så pensionssystemet var tänkt att fungera, detta håller inte. En ordentlig utvärdering av pensionssystemet måste nu göras, säger SPFs ordförande Christina Rogestam.

Länk till DN-artikeln: http://www.dn.se/ekonomi/manga-pensionarer-missar-sankt-skatt/

För mer information kontakta: Stina Nordström, kommunikationschef, 0733-13 32 82 eller Anna Eriksson, pressekreterare, 0706-606 993

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?