Annons

Många svenska företag mister sina domännamn av misstag

Varje månad tappar 1000-tals privatpersoner och företag sina registrerade domäner, då de missar att förnya dem i tid. Detta är ett problem som växer i takt med att marknaden utvecklas.

Varje månad tappar 1000-tals privatpersoner och företag sina registrerade domäner, då de missar att förnya dem i tid. Detta är ett problem som växer i takt med att marknaden utvecklas.

Under 2013 kommer totalt 500 nya toppdomäner släppas på marknaden. Detta kommer bidra till ”vilda västern” och många upprörda känslor, då företag kommer behöva slåss om domänerna. Vem som helst har möjlighet att registrera sina varumärken under de nya toppdomänerna, och att missa en förnyelse av ett domännamn och därmed riskera att tappa det till en konkurrent kan få förödande konsekvenser för ett företag. Dessa 500 nya toppdomäner är bara början då det kommer att släppas ytterligare 1500 toppdomäner de kommande åren. En komplett lista på alla nya 500 toppdomäner finns att se här.

Företaget domainz.se nylanserades nyligen under namnet Domain Tower, som ett revolutionerande verktyg för domännamnsbevakning. Bakom bolaget står Fredrik Näs och onlinekoncernen Online Group.

”Anledningen till att jag startade domaintower.se var för att jag själv hade dålig koll på mina egna domäner. Jag hade ett behov av att kunna samla all information på en och samma plats, oavsett registrar eller webbhotell.” säger Fredrik Näs, grundare till Domain Tower. Han fortsätter ”Många av våra medlemmar har upplevt att en betald faktura inte betyder att domänen faktiskt förnyas, det finns även fakturor som inte dyker upp överhuvudtaget. Det är här Domain Tower fyller en stor funktion eftersom verktyget har kontroll på allt detta åt dig så du inte står där utan hemsida en morgon.”

Domain Tower har ett flertal nyutvecklade tjänster såsom ett övervakningssystem som ser till så att ingen domän löper ut utan att kunden får information om detta. Verktyget har även koll på det som rör den registrerade informationen för alla domäner (ägare, registrar, kontaktpersoner, namnservrar, systemstatus DnsSEC). Domain Tower tillhandahåller även en DNS kontrollpanel.

”Domänmarknaden är en marknad som växer något oerhört just nu, alla vill ha sitt domän registrerat och du kan idag ha flera domäner till en site. Domänmarknaden kommer att explodera ännu mer inom ett par år i och med att ICANN har beslutat att släppa 2000 nya toppdomän.” säger Urban Johansson, VD på Online Group.

Med Domain Towers uppdaterade kontrollpanel finns möjligheten att administrera samtliga domäner direkt från domaintower.se på ett smidigt och enkelt sätt och med funktionen ”Backlink Monitor” bevakas de länkar som kunden har köpt och bytt. 

”Då sökmotoroptimering och resultatmonitorering blir allt viktigare i o m att konkurrensen på internet ökar så har Domain Tower även utvecklat en toppmodern rankingkoll. Lägg in nyckelord på dina domäner och följ sedan med på hur de rankar i Google. På varje nyckelord kan du lägga in 5 konkurrenter som du önskar att vi ska följa extra noga. Detta är en av de mest efterfrågade tjänsterna hos Domain Tower idag. Vi erbjuder även möjligheten till att skapa unika rapporter som är baserade på data från Google Analytics.” berättar Fredrik Näs.

Fredrik Näs och Online Groupkoncernen äger 50% vardera av Domain Tower. Företaget har idag kunder som t.ex. Social Factory, City Network, Jardenberg, Brath, Getupdated, Crystone och GFD.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Näs, grundare av Domain Tower

+47 95016694
fredrik@domaintower.se

Detta är Online Group

Online Group är en internationell leverantör av innovativa tjänster inom Internetmarknadsföring. Online Group har ett komplett utbud av tjänster: sökmotoroptimering, sökordsannonsering, sociala medier, webbpublicering, medieplanering, affiliatemarknadsföring, webbhotell, domännamn och webbanalys. Online Groupkoncernen har omkring 165 anställda i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Irland, Italien, Tyskland och USA. Moderbolaget Oniva Online Group Europe AB är noterat på NASDAQ OMX First North med Remium som certified adviser. För mer information besök gärna http://www.onlinegroup.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på CisionWire
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?