1515

Knowit stärker närvaron i Oslo

Knowit stärker sin närvaro i Oslo genom att förvärva Amende AS med 35 medarbetare. Amende är ett systemutvecklings- och rådgivningsföretag med fokus på teknologi från Microsoft. Syftet med förvärvet är att ta en starkare position på marknaden i Oslo och kunna erbjuda kunderna ett bredare tjänsteutbud. I och med affären skapas förutsättningar för fortsatt tillväxt genom rekrytering lokalt.

Knowit stärker sin närvaro i Oslo genom att förvärva Amende AS med 35 medarbetare. Amende är ett systemutvecklings- och rådgivningsföretag med fokus på teknologi från Microsoft. Syftet med förvärvet är att ta en starkare position på marknaden i Oslo och kunna erbjuda kunderna ett bredare tjänsteutbud. I och med affären skapas förutsättningar för fortsatt tillväxt genom rekrytering lokalt.

Tillträde sker i juni 2013. Amende har under 2012 redovisat en nettoomsättning på 53,5 MNOK med ett resultat (EBIT) på 9,5 MNOK.

Knowit förvärvar initialt 55 procent av aktierna i Amende AS kontant. Under de kommande tre åren förvärvar Knowit resterande aktier i bolaget fördelat lika över åren. Priset på de kommande successiva aktieförvärven är beroende av Amendes resultat.

– Amende med kunder främst inom den privata sektorn och med kompetens inom Microsoft kompletterar vår befintliga verksamhet i Oslo perfekt. Bolaget är lönsamt och vi förväntar att förvärvet bidrar till ökad vinst per aktie för Knowit. Förvärvet ligger i linje med vår strategi att verka nära våra kunder och kunna erbjuda lösningar och specialistkompetens på den lokala marknaden, säger Mats Ohlsson, ansvarig för förvärv på Knowit.

– Att få vara med och bygga en större verksamhet i Oslo tillsammans med Knowit som vi känner väl sedan flera gemensamma kunduppdrag känns mycket spännande. Vi och Knowit delar många grundläggande värderingar och vi känner att vi tillsammans kommer att skapa en positiv utveckling för både Amende och Knowit, säger Petter Hellevik från Amende.

Amende byter namn till Knowit Amende och inleder omedelbart samverkan med befintliga Knowit-bolag i Oslo inom försäljning, leverans, rekrytering och administration. Genom förvärvet kommer Knowit-bolagen i Oslo att tillsammans kunna ta större projekt och åtaganden då den gemensamma leveranskapaciteten ökar.

För mer information, kontakta

Patrik Syrén, informationsansvarig, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30

eller

Mats Ohlsson, ansvarig för förvärv, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 67 38

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar i gränssnittet mellan strategi, design och teknik. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Ryssland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på CisionWire
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?