Framtidens tidningskiosk är här

Stockholm, 20 juni 2013

I dag, 20 juni, invigdes den första print-on-demand-tidningskiosken, Meganews, i Mood-gallerian i Stockholm.
Bakom printtekniken står Ricoh.

Stockholm, 20 juni 2013

I dag, 20 juni, invigdes den första print-on-demand-tidningskiosken, Meganews, i Mood-gallerian i Stockholm.
Bakom printtekniken står Ricoh.

Meganews är en internetansluten tidningsautomat som trycker ett exemplar av den tidskrift du valt direkt efter att du har köpt den. Två minuter tar det från ditt köp tills tidningen dimper ner i luckan.

Bakom idén står journalisten och tv-profilen Lars Adaktusson, hans bror Hans och deras företag Meganews Sweden. Bakom med print-on-demand-tekniken står Ricoh.

– Beställningen av en tidning görs via skärmar på kiosken och betalas med kontokort på kortterminaler. Printmaskinen i tidningskiosken är framtagen och levererad av Ricoh, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group, Ricoh.

Bakom mjukvaran, kortterminalen och skärmarna står teknikkonsultbolaget Sweco. Industridesignföretaget LA + B har gjort designen.

Förutom att lösningen minskar förlagens kostnader för distribution och returhantering, är den mer skonsam för miljön då den sparar transporter. Cirka 60 procent mindre utsläpp av fossila växthusgaser genereras under livscykeln för en såld tidskrift som trycks i en Meganews-kiosk jämfört med en tidskrift som är tryckt och distribuerad på traditionellt vis. Detta enligt en undersökning gjord av forskningsinstitutet Innventia på uppdrag av Meganews Magazines. Skillnaden beror på att 40 procent av de traditionella tidskrifterna inte säljs, måste returneras och går direkt till återvinning.

I dagsläget kan kunderna välja mellan över 200 veckotidningar, tidsskrifter och magasin.

Nästan alla svenska förlag är med på tåget, bland annat Bonnier Tidskrifter, Aller Media, Albinson & Sjöberg, LRF Media, IDG, Talentum och Medströms.

Kiosken i Mood-gallerian är den första, men de närmsta sex månaderna kommer kiosken att testas på bland annat flygplatser, hotell, matbutiker, sjukhus och gallerior. 

För mer information, kontakta:
Tommy Segelberg: 08-621 90 08, 070 789 80 25, tommy.segelberg@ricoh.se

| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specialising in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx. 20 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialised industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees.

For further information, please visit  www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på CisionWire
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från OracleAnnons

Tre viktiga områden – som gett stora vinster

När Oracle tog sin egen medicin och gjorde om hel sina affärsmodell med hjälp av Oracle Cloud var en del extra viktig: ekonomihantering och finansiella operationer. Tack vare det revolutionerades tre viktiga områden, något som har gett stora tidsvinster.

Vill du veta mer om Business Transformation in Finance? 

När Oracle digitaliserade sin ekonomihantering hade man tre viktiga mål.

– För det första ville vi möjliggöra obegränsad skalbarhet genom att eliminera den mänskliga faktorn i våra affärsprocesser, säger Enzo Tolino, VP Finance EMEA på Oracle.

Det krävde i sin tur transaktionshantering som inte har några stegvisa kostnadsökningar, ingen mänsklig inblandning och inte heller någon kostnadsökning på grund av ökande volymer.

Bästa beslutsunderlaget

Det andra målet var att skapa det bästa beslutsunderlaget genom att kontinuerligt förbättra rapportering och analysförmåga, framförallt genom AI och maskininlärning.

– Att använda de teknikerna gör det möjligt för oss att förbättra våra sökinsatser och därmed våra analyser och insikter över tid.

Det tredje målet handlade om människorna.

– Vi ville skapa ett system som kunde glädja både våra kunder och anställda genom en bättre användarupplevelse.

De här målen valde Oracle att försöka nå genom att automatisera tre nyckelområden inom ekonomihanteringen, områden där man skulle kunna få stora effekter direkt efter införande: rapportering via Oracle ERP Cloud, planering via Oracle EPM Cloud samt utgiftshantering Oracle ERP Cloud. Och visst gav det resultat.

- Inom rapporteringen kunde vi till exempel se stora tidsvinster och  bättre rapportering och beslutsunderlag, något som gör att våra anställda kan lägga mer tid på att utveckla affären istället för att ägna sig åt administration.

Prediktiva analyser

Samma resultat ser man inom planeringen. 

– Nu får vi kontinuerligt rekommendationer och prediktiva analyser som är en stor hjälp i vår utveckling och i vårt strategiarbete.

Och inom utgiftshanteringen har automatiseringen verkligen skapat stor glädje hos de anställda, som nu slipper sitta och manuellt gå igenom kreditkortsräkningar och hotellkvitton.

– Att använda det automatiska systemet för första gången var himmelskt, säger Samuel Witt, vice president, product managment på Oracle.

– Det känns som att jag tidigare har ägnat flera år av mitt liv åt att gå igenom utgiftsredovisningar, så det här var en fantastisk upplevelse. Stort tack till teamet som har gjort det här möjligt.

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?