1515
Annons

Meganews: årets svenska affärsmodellutmanare

Stockholm, 10 december 2013
Den digitala tidningskiosken Meganews Magazines har utsetts till Årets svenska affärsmodellutmanare 2013 av Business Model Awards. Bakom kioskens utskriftslösning står Ricoh.

Stockholm, 10 december 2013
Den digitala tidningskiosken Meganews Magazines har utsetts till Årets svenska affärsmodellutmanare 2013 av Business Model Awards. Bakom kioskens utskriftslösning står Ricoh.

Igår tillkännagavs årets vinnare av Business Model Awards på Nalen i samband med konferensen Business Model Summit. Den digitala tidningskiosken Meganews Magazines vann i en av två kategorier: Årets svenska affärsutmanare. Juryns motivering:

”Genom en innovativt designad affärsmodell har detta företag lyckats ändra på den traditionella distributionslogiken i en hårt pressad bransch. Med ett stort utbud av tidningar och ’print-on-demand’ har de lyckats skapa en kundanpassad och miljövänlig tidningstjänst i tidens tecken.

Tjänsten är i sin linda, men den positiva respons som följt i spåren av dess lansering tyder på att den har all potential att revolutionera tidningsdistributionen – i Sverige och världen.

Genom framgångsrika avtal med leverantörer, tillgång till ett globalt distributionsnät och ett genomtänkt värdeerbjudande vill företaget förverkliga sin vision om att säkra den fysiska tidskriftens fortlevnad. Vinnare av priset ’Årets svenska affärsmodellsutmanare’ är Meganews Magazines.”

Business Model Awards uppmärksammar framgångsrika affärsmodeller, och är skapat av managementföretaget Cordial Business Advisers tillsammans med tidningen Affärsvärlden och talangnätverket NovaAgentum.

Meganews är en internetansluten tidningsautomat som trycker ett exemplar av den tidskrift du valt direkt efter att du har köpt den. Två minuter tar det från ditt köp tills tidningen dimper ner i luckan. Bakom idén står journalisten Lars Adaktusson och hans bror Hans Adaktusson som arbetar tillsammans med tredje brodern Bengt Adaktusson, vd i deras företag Meganews Sweden.

– Ricoh hjälper oss på Meganews att erbjuda marknaden ett nytt affärsområde inom media genom sin globala organisation. Vi är oerhört glada över utmärkelsen, säger Lars Adaktusson på Meganews Sweden.

– Det är roligt och hedrande att vår teknik har kunnat hjälpa till att realisera en nu prisbelönt affärsmodell, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group, Ricoh.

Meganews minskar inte bara förlagens kostnader för distribution och returhantering, automaten är också skonsam mot miljön då den minskar mängden transporter. Kiosken finns just nu i Mood-gallerian i Stockholm och på flygplatser i Sverige. På tur står hotell, matbutiker, sjukhus och gallerior, som visat intresse för den digitala tidningskiosken.

För mer information, gå in på www.businessmodelsummit.com, eller kontakta:

Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
tel: 08-621 90 08, 070 789 80 25
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se

Magnus Christerson
Marketing Director
tel: 08-734 18 68
E-post: magnus.christerson@ricoh.se

| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specialising in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx. 20 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialised industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit  www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Float LendingAnnons

Så enkelt kan SaaS-bolag finansiera sin tillväxtresa – utan att spä ut ägarskapet

Jannis Koehn, CFO, Shraddha Chouhan, CMO, och Cedric Notz, CEO, på Float.
Jannis Koehn, CFO, Shraddha Chouhan, CMO, och Cedric Notz, CEO, på Float.

Unga tech-företag kan ha svårt att finansiera sin tillväxt då banker kräver garantier och riskkapitalister vill ha en del av företaget.

Float erbjuder istället CaaS – Capital-as-a-Service – för enkel och snabb finansiering till prenumerationsbaserade företag som behöver kapital för att växa.

– Vi kan ge SaaS-företag snabb och enkel tillgång till icke-utspädande tillväxtkapital med total flexibilitet, där grundarna kan ta ut det kapital de behöver, när de behöver det, säger Cedric Notz, grundare och vd för Float.

Många tech-företag har det ofta svårt i början, inte minst att få tillgång till kapital. Inkomsterna är osäkra, det finns sällan några tillgångar i företaget att använda som säkerhet för lån och grundarna sliter ofta dygnet runt med att utveckla sin affärsidé och kan inte lägga tid på att jaga kapital. 

Riskkapital är fantastiskt för att finansiera nya idéer och verksamheter. Men befintliga aktieägare måste ge ut nya aktier – och därmed ge upp en del av kontrollen och den ekonomiska uppsidan. Om ett företag har hittat en produktmarknad som passar och vill accelerera är också lån fantastiska. Alla tidiga aktieägare – grundare, ängelinvesterare, anställda och riskkapitalister – gynnas.

Float erbjuder Capital-as-a-Service till bolag inom den prenumerationsbaserade ekonomin, alltså SaaS-företag. 

Kreditgränsen är kopplad till ARR, Annual Recurring Revenue, ett begrepp inom prenumerationsekonomin som visar hur stora de årligen återkommande intäkterna är under prenumerationernas livslängd.

Float ger krediter utan säkerhet

Float tar en ränta på lånet, men kräver ingen säkerhet. För att minimera kreditrisken görs istället en noggrann riskanalys baserad på stora mängder data. 

– Vår process är helt digital och automatiserad. Kunden registrerar sig enkelt på vår plattform. Genom Bank-ID får vi sedan tillgång till information om företagets bankkonton, bokföringsuppgifter och mjukvaran för prenumerationshanteringen. Våra algoritmer analyserar denna data och får fram de KPI:er som vi behöver för att göra en riskbedömning. Beroende på risken så kan vi erbjuda en kredit på mellan 30 och 70 procent av ARR, förklarar Cedric Notz.

I takt med att företagets ARR ökar, ökar också kreditgränsen.

– Det är ett väldigt flexibel lösning, där företaget kan använda så mycket de vill av de krediter vi erbjuder till vad de själva vill, när de så önskar, säger han.

Float Ledning vill maximerar kundupplevelsen

Processen går väldigt snabbt. Inom några dagar kan SaaS-företaget få tillgång till krediten.

– Kundupplevelsen ska vara så snabb, enkel och effektiv som möjligt för de som söker kapital av oss, säger Cedric Notz.

Floats affärsidé bygger på grundarnas egna erfarenheter av att skapa och driva växande SaaS-företag. Jannis Koehn är CFO och medgrundare av Float. 

– Som tidigare VD och CFO på ett B2B-prenumerationsföretag har jag personligen upplevt hur svårt det är för nya företag som vill växa att få kredit från bankerna. Det tog oändligt med tid. Marknaden fungerar inte, och det vill vi göra något åt, säger han, och avslutar:

– Finansiering för entreprenörer har sett likadant ut i årtionden. Låt oss ändra på det. Float kommer att revolutionera finansieringen för prenumerationsbaserade företag.

Läs mer på www.gofloat.io/sv/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Float Lending och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?