1515

Meganews: årets svenska affärsmodellutmanare

Stockholm, 10 december 2013
Den digitala tidningskiosken Meganews Magazines har utsetts till Årets svenska affärsmodellutmanare 2013 av Business Model Awards. Bakom kioskens utskriftslösning står Ricoh.

Stockholm, 10 december 2013
Den digitala tidningskiosken Meganews Magazines har utsetts till Årets svenska affärsmodellutmanare 2013 av Business Model Awards. Bakom kioskens utskriftslösning står Ricoh.

Igår tillkännagavs årets vinnare av Business Model Awards på Nalen i samband med konferensen Business Model Summit. Den digitala tidningskiosken Meganews Magazines vann i en av två kategorier: Årets svenska affärsutmanare. Juryns motivering:

”Genom en innovativt designad affärsmodell har detta företag lyckats ändra på den traditionella distributionslogiken i en hårt pressad bransch. Med ett stort utbud av tidningar och ’print-on-demand’ har de lyckats skapa en kundanpassad och miljövänlig tidningstjänst i tidens tecken.

Tjänsten är i sin linda, men den positiva respons som följt i spåren av dess lansering tyder på att den har all potential att revolutionera tidningsdistributionen – i Sverige och världen.

Genom framgångsrika avtal med leverantörer, tillgång till ett globalt distributionsnät och ett genomtänkt värdeerbjudande vill företaget förverkliga sin vision om att säkra den fysiska tidskriftens fortlevnad. Vinnare av priset ’Årets svenska affärsmodellsutmanare’ är Meganews Magazines.”

Business Model Awards uppmärksammar framgångsrika affärsmodeller, och är skapat av managementföretaget Cordial Business Advisers tillsammans med tidningen Affärsvärlden och talangnätverket NovaAgentum.

Meganews är en internetansluten tidningsautomat som trycker ett exemplar av den tidskrift du valt direkt efter att du har köpt den. Två minuter tar det från ditt köp tills tidningen dimper ner i luckan. Bakom idén står journalisten Lars Adaktusson och hans bror Hans Adaktusson som arbetar tillsammans med tredje brodern Bengt Adaktusson, vd i deras företag Meganews Sweden.

– Ricoh hjälper oss på Meganews att erbjuda marknaden ett nytt affärsområde inom media genom sin globala organisation. Vi är oerhört glada över utmärkelsen, säger Lars Adaktusson på Meganews Sweden.

– Det är roligt och hedrande att vår teknik har kunnat hjälpa till att realisera en nu prisbelönt affärsmodell, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group, Ricoh.

Meganews minskar inte bara förlagens kostnader för distribution och returhantering, automaten är också skonsam mot miljön då den minskar mängden transporter. Kiosken finns just nu i Mood-gallerian i Stockholm och på flygplatser i Sverige. På tur står hotell, matbutiker, sjukhus och gallerior, som visat intresse för den digitala tidningskiosken.

För mer information, gå in på www.businessmodelsummit.com, eller kontakta:

Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
tel: 08-621 90 08, 070 789 80 25
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se

Magnus Christerson
Marketing Director
tel: 08-734 18 68
E-post: magnus.christerson@ricoh.se

| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specialising in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx. 20 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialised industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit  www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?