1515

DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2013

För tredje kvartalet juli-september

  • Nettoomsättningen för kvartalet blev 28,4 (26,7) Mkr. Valutaeffekter påverkar  omsättningen positivt med 0,3 Mkr jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet blev 2,8 (1,3) Mkr. Valutaeffekter påverkar resultatet negativt med 1,0 Mkr jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelsemarginalen för kvartalet blev 9 (4) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick för kvartalet till -0,3 (-1,8) Mkr.
  • Resultatet per aktie för kvartalet såväl före som efter utspädning var 0,00 (-0,01) kr.

För perioden januari-september

  • Nettoomsättningen för perioden blev 82,4 (85,3) Mkr. Valutaeffekter påverkar omsättningen negativt med 1,9 Mkr jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för perioden blev 7,4 (7,4) Mkr. Valutaeffekter påverkar resultatet negativt med 2,5 Mkr jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelsemarginalen för perioden blev 8 (8) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick för perioden till 2,1 (-0,6) Mkr.
  • Resultatet per aktie för perioden såväl före som efter utspädning var 0,03 (0,00) kr.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

  • Allenex får XM-ONE® godkänt för försäljning i Mexiko.
  • Allenex utser ny chef för Olerup Inc. i USA.

VD och koncernchef Anders Karlssons kommentar till tredje kvartalet 2013:
”Det är glädjande att försäljningen av produktlinjen SBT Resolver™ från vår australiensiska partner Conexio Genomics nu har tagit fart. Ett flertal nya centra i USA har under det tredje kvartalet startat klinisk användning. Omsättningsökningen i vårt amerikanska säljbolag blev för tredje kvartalet hela 29 procent jämfört med samma period föregående år. Vi ser även positivt på den europeiska marknaden, där vi i tredje kvartalet, trots ett kärvt affärsklimat, lyckas försvara föregående års försäljningssiffror. Vi fortsätter vår geografiska expansion av produktlinjen Olerup SSP® och arbetar aktivt med att bygga upp nya distributionskanaler på tillväxtmarknader.”

För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Karlsson, VD, tel: 070-918 00 10 eller e-post: anders.karlsson@allenex.se   
Yvonne Axelsson, CFO, tel: 08-508 939 72 eller e-post: yvonne.axelsson@allenex.se 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Allenex Q3 2013 sve

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?