1515
Annons

Intellecta AB (publ) fullbordar idag förvärvet av Propeople Group ApS

Det sedan tidigare aviserade förvärvet av en 60 procentsmajoritet av den danska digitalbyrån Propeople Group ApS, har avslutats idag, den 31 oktober 2013.

Det sedan tidigare aviserade förvärvet av en 60 procentsmajoritet av den danska digitalbyrån Propeople Group ApS, har avslutats idag, den 31 oktober 2013.

Propeople, startat 2000, är med 175 medarbetare i Danmark, Sverige, USA, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina och Brasilien, en av Danmarks snabbast växande digitalbyråer. Bolaget har kärnkompetens inom Open Source och är ledande leverantör av digitala lösningar baserade på Drupalplattformen.

Som tidigare meddelats, innebär affären att Intellecta förvärvar 60 procent av aktierna i Propeople i två steg med 51 procent i år och 9 procent senast under Q1/2015. Propeople kommer att konsolideras in i Intellectas verksamhet från och med den första november 2013.

Köpeskillingen uppgår till högst 39 MDKR varav 2.1 MDKR utgörs av Intellecta-aktier och cirka 18 MDKR är en variabel del kopplad till finansiell prestation under 2014 som kommer att betalas senast i april 2015. Den kontanta köpeskillingen finansieras med 50 procent genom ett förvärvslån med löptid om fem år och 50 procent genom Intellectas egna medel.

Under Q3 2013 hade Propeople intäkter på 14.6 MDKR (en tillväxt på 34 procent), samt redovisade EBIT om 2.7 MDKR (en vinstmarginal om 18 procent).

Fortsatt renodling och nytt förvärv

Intellecta har som tidigare meddelats, tecknat en avsiktsförklaring att förvärva majoriteten av upp till 70 % av aktierna i en nordisk digital fullservicebyrå med egen produktionskapacitet och tunga konsumentvarumärken i sin kundportfölj.

Detta förvärv är det andra inom ramen för Intellectas nya strategi – att växa genom strategiska förvärv inom digital kommunikation och organisk tillväxt under god lönsamhet, och en del i den fortsatta processen att renodla koncernen, enligt tidigare kommunicerade finansiella mål.

Affären väntas slutföras innan årsskiftet och beräknas tillföra Intellecta minst 50 MSEK i intäkter på årsbasis samt omgående förbättra Intellectas tillväxt och lönsamhet

Kommande rapporter

Delårsrapport kvartal 3 (juli-sept) publiceras 7 november 2013

Delårsrapport kvartal 4 (okt-dec) och bokslutskommuniké publiceras 20 februari 2014

För mer information, vänligen kontakta:

Yann Blandy, vd och koncernchef Intellecta AB
010-212 20 35, 070 716 1731, yann.blandy@intellecta.se

Zofia Hansson, CFO, Intellecta AB
010-212 20 01, zofia.hansson@intellecta.se

Lotta Boman, informations- och kommunikationschef Intellecta AB
010-212 23 45, 070 735 0702, lotta.boman@intellecta.se

Intellectas mission är att öka våra kunders konkurrensförmåga genom att erbjuda spjutspetskompetenser och innovativa kommunikationslösningar. Genuin affärsförståelse, thought leadership, kreativitet och innovation samt prestation driver vår mission. Vi är cirka 170 konsulter i Sverige, Danmark och Kina.

Vision – We are Northern Europe's Most Talented and Best Performing Communications Advisors. We offer our customers and people the strength of our network combined with the edge of specialized agencies.
www.intellecta.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?