1515

Fortsatt starkt 2013 för Landshypotek

Landshypotek visar ett fortsatt starkt resultat för 2013. Rörelseresultatet är 34,7 miljoner kronor bättre än motsvarande period förra året. Landshypotek är en bank i tillväxt.

Landshypotek visar ett fortsatt starkt resultat för 2013. Rörelseresultatet är 34,7 miljoner kronor bättre än motsvarande period förra året. Landshypotek är en bank i tillväxt.

Rörelseresultatet för de första tre kvartalen 2013 uppgick till 251,8 miljoner kronor. Resultatförbättringen på 34,7 miljoner kronor förklaras främst av att räntenettot är bättre än föregående år och att nettoresultatet av finansiella transaktioner är högre.

- Tillväxten är viktig för vi ska fortsätta kunna utveckla produkter och tjänster som gör oss till en än bättre bank för våra kunder. Vi bygger för framtiden och utvecklas successivt både för att klara de ökade regelkrav som ställs på bankerna och göra nödvändiga satsningar för att förbättra för våra kunder, säger Kjell Hedman, vd för Landshypotek.

Landshypotek är jord- och skogsbrukarnas egen bank. Med en utlåning på 60,6 miljarder SEK har Landshypotek 28,4 procent av utlåningen till svenska jord- och skogsbrukare och är därmed marknadsledande. Landshypotek är Sveriges tionde största bank.

Landshypotek utvecklas och satsar för framtiden. Under perioden har personalförstärkningar gjorts och hela IT-systemet till stöd för affären har bytts. Därmed har kostnaderna ökat något.

- Vi satsar på att bättre möta kunderna, därför har vi bl.a. förstärkt vår kontorsorganisation och etablerat en kundservice. Vårt nya affärsstöd möjliggör utvecklade internettjänster och att både snabbare och enklare kunna presentera nya produkter för kunderna. Det är i sin tur en förutsättning för att bli aktivare på den svenska sparandemarknaden, säger Kjell Hedman.

Utlåningen till svenska jord- och skogsbruket växer, men den tidigare snabba tillväxten har mattats något. För 2013 beräknas totala kredittillväxten till jord- och skogsbrukare bli 5,3 procent, att jämföra med 8,7 procent för 2012. Landshypotek har genom ökad utlåning bidragit till satsningar i svenska jord- och skogsbruket på ytterligare 1,7 miljarder kronor (motsvarande 2,9 procent) under 2013.

Landshypotek har öppnat för sparande för den svenska allmänheten. Sparandet i Landshypotek uppgick efter tredje kvartalet till 1 751 miljoner kronor, jämfört med 1 338 miljoner kronor 2012.

Landshypoteks utlåning sker mot säkerheter i fast egendom, vilket historiskt har inneburit mycket låga kreditförluster. Nu stiger både kreditreserveringar och konstaterade förluster, dock från låga nivåer. Landshypotek upplever ingen generell trend med bristande betalningsförmåga hos svenska jord- och skogsbrukare. Enskilda företagare, verksamma i branscher som under tid dragits med bristande lönsamhet, är pressade. Landshypotek fokuserar på att se över och följa dessa kunders engagemang.

Läs hela delårsrapporten samt ytterligare information och grafer på www.landshypotek.se se finansiell info (http://www.landshypotek.se/sv/Finansiell-info/)
Bilder finns i Landshypoteks pressrum.

För ytterligare frågor och kommentarer:

Kjell Hedman, vd, via Tomas Uddin, kommunikationschef: 070-299 24 08
Björn Ordell, ekonomi- och finanschef: 08-459 04 07, 070-536 44 07
Tomas Uddin, kommunikationschef: 070-299 24 08

Landshypotek är en medlemsägd bank med uppgift att tillhandahålla konkurrenskraftig finansiering till Sveriges jord- och skogsägare. Landshypotek är marknadsledande med en utlåning på drygt 60 miljarder kronor. Landshypotek har drygt 120 medarbetare på 20 orter i Sverige.  www.landshypotek.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Delårsbokslutet i korthet

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?