Annons

Intellecta implementerar nästa steg i sin strategiska plan

  • Förvärvar en 60-procentsmajoritet av den danska digitalbyrån Propeople
  • Aviserar ytterligare förvärv under hösten
  • Levererar ett bättre Q3-resultat än föregående år för jämförbara enheter

  • Förvärvar en 60-procentsmajoritet av den danska digitalbyrån Propeople
  • Aviserar ytterligare förvärv under hösten
  • Levererar ett bättre Q3-resultat än föregående år för jämförbara enheter

Intellecta AB (Publ) fortsätter att implementera sin sedan tidigare aviserade strategiska plan.

1. Intellecta förvärvar en 60-procentsmajoritet av Propeople Group ApS

Idag offentliggör Intellecta förvärvet av en 60-procentsmajoritet av den danska digitalbyrån Propeople Group ApS.

Propeople, startat 2000, är med 175 medarbetare (varav ca 140 i Centraleuropa) i Danmark, Sverige, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien och USA, en av Danmarks snabbast växande digitalbyråer. Bolaget har kärnkompetens inom Open Source och är ledande leverantör av digitala lösningar baserade på Drupalplattformen.

Intellecta-koncernen och Propeople har samarbetat sedan januari 2012 och mer formellt från augusti 2012 genom ett joint-venturebolag, Tillsammans med Intellectas dotterbolag Bysted A/S har Propeople vunnit 75 % av de pitchade kunduppdragen de senaste 18 månaderna, bl.a. Visit Denmark, Köpenhamns Kommun och flera andra. Propeople arbetar också med stora internationella kunder som Samsung, Egmont, A.P. Møller Maersk, Pfizer och Stanford University.

Jag är mycket glad över denna vidareutveckling av vårt sedan tidigare framgångsrika samarbete. Intellecta får nu betydligt större muskler att leverera både digital strategi och digital produktion. Förvärvet ger oss också en bredare geografisk spridning och Intellecta kommer nu ha kontor på två BRIC-marknader samt i USA och i Östeuropa” säger Yann Blandy, koncernchef på Intellecta.

Michael Koefoed Steensborg Drejer, Global CEO i Propeople, ser stora möjligheter. ”Våra kunder efterfrågar i allt högre grad kompletta kommunikationslösningar. Genom denna affär kommer vi att kunna generera stora värden för våra kunder genom kombinationen av de starka digitala kompetenserna hos Propeople och Intellectas kommunikationsstrategiska kompetenser.”

Propeoples Partner- och Management-team liksom alla Propeoples anställda kommer att kvarstå i samma befattningar som innan transaktionen.

Vid senaste årsbokslutet per sista juni 2013 hade Propeople en omsättning på cirka 48 MDKR (+ 39 procent) och cirka 6,5 MDKR i EBIT (13,4 procent rörelsemarginal), en ökning på cirka 130 procent jämfört med 2011/2012. Intellectas prognos är att Propeople kommer att fortsätta växa i spannet 20-30 procent per år de närmaste åren med en rörelsemarginal på cirka 15 procent.

Affären innebär att Intellecta förvärvar 60 procent av aktierna i Propeople i två steg med 51 procent i år och 9 procent senast under Q1/2015. Förvärvet väntas slutföras per den sista oktober 2013. Propeople kommer att konsolideras in i Intellectas verksamhet från och med den första november 2013.

Köpeskillingen uppgår till högst 39 MDKR varav 2.1 MDKR utgörs av Intellecta-aktier och cirka 18 MDKR är en variabel del kopplad till finansiell prestation under 2014 som kommer att betalas senast i april 2015. Den kontanta köpeskillingen finansieras med 50 procent genom ett förvärvslån med löptid om fem år och 50 procent genom Intellectas egna medel.


2. Intellecta har tecknat en avsiktsförklaring (LOI) att förvärva en nordisk digital fullservicebyrå

Intellecta har för avsikt att förvärva majoriteten av upp till 70 % av aktierna i en nordisk digital fullservicebyrå med egen produktionskapacitet och tunga konsumentvarumärken i sin kundportfölj. Detta förvärv är det andra inom ramen för Intellectas nya strategi – att växa genom strategiska förvärv inom digital kommunikation och organisk tillväxt under god lönsamhet, enligt tidigare kommunicerade finansiella mål

Affären väntas slutföras innan årsskiftet och beräknas tillföra Intellecta minst 50 MSEK i intäkter på årsbasis samt omgående förbättra Intellectas tillväxt och lönsamhet.


3. Resultat för Q3 2013

Intellecta förväntas leverera ett EBT-resultat för Q3, 2013 före engångsposter som är cirka 1.5 MSEK bättre än föregående år för jämförbara enheter.


4. Kommande rapporter

  • Delårsrapport kvartal 3 (juli-sept) publiceras 7 november 2013
  • Delårsrapport kvartal 4 (okt-dec) och bokslutskommuniké publiceras 20 februari 2014

Yann Blandy, vd och koncernchef Intellecta AB
010-212 20 35, 070 716 17 31, yann.blandy@intellecta.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?