Annons

Europas företag kan spara 20 procent av årsomsättningen genom att ta itu med ”bigger data”

Ricoh, Stockholm, 10 oktober 2013 – En ny undersökning som Ricoh Europe[1] har beställt visar vilka fördelar Europas näringsliv kan få genom att agera på möjligheterna med ”bigger data” – digitaliseringen av affärskritiska pappersdokument. 88 procent av Europas företagsledare anser att en digitalisering av dessa dokument skulle underlätta och förbättra beslutsprocessen. Dessutom tror 70 procent att en digitalisering av pappersdokumenten skulle kunna sänka företagens kostnader med fem till tjugo procent av årsomsättningen. Hälften anser att det är möjligt att få tillbaka en avkastning på fem till tio procent, de övriga mellan 11 och 20 procent.

Ricoh, Stockholm, 10 oktober 2013 – En ny undersökning som Ricoh Europe[1] har beställt visar vilka fördelar Europas näringsliv kan få genom att agera på möjligheterna med ”bigger data” – digitaliseringen av affärskritiska pappersdokument. 88 procent av Europas företagsledare anser att en digitalisering av dessa dokument skulle underlätta och förbättra beslutsprocessen. Dessutom tror 70 procent att en digitalisering av pappersdokumenten skulle kunna sänka företagens kostnader med fem till tjugo procent av årsomsättningen. Hälften anser att det är möjligt att få tillbaka en avkastning på fem till tio procent, de övriga mellan 11 och 20 procent.

– Företagsledare vet att om affärsmöjligheterna kring ”big data” ska realiseras måste man göra mer än att digitalisera stora informationsmängder. Även fysiska dokument med affärskritisk information och affärskritiska insikter måste hanteras. De allra flesta företagsledare som är pressade att ta rätt beslut för att styra sina bolag ut ur den ekonomiska krisen anser att en digitalisering av fysiska dokument skulle förbättra beslutsprocessen. Förvisso tror företagsledare att papperskopior fortfarande kommer att finnas och bli fler på arbetsplatserna, men det är tydligt att vi befinner oss i informationsåldern och att enkel tillgång till information - digital eller fysisk - är avgörande när organisationer driver på sin digitala förändring och affärstillväxt, säger Patrik Holmström, Försäljningsdirektör, Ricoh Sverige AB.

Undersökningen visar att över 50 procent av alla organisationer fortfarande har mellan fem och tio års information lagrad endast i pappersform. Det påverkar inte bara beslutsfattandet utan också produktiviteten och företagens resultat. Majoriteten av alla företagsledare (63 procent) anser att det tar för lång tid att hitta den information de behöver när de söker bland papperskopiorna. Information som ligger utspridd i dokumentskåp, pappersarkiv, förråd, källare eller hos någon kollega kostar mycket pengar. Förrådsutrymmen är som dyrast i London[1].

Initialt låg fokus på digitala informationskällor när man pratade om ”big data” men nu inser allt fler företagsledare att det ligger stora tillgångar vilande i det fysiska informationskapitalet. 76 procent anser att de kunde ha lärt sig av den tidigare lågkonjunkturen och minskat påverkan i den nu aktuella om de hade haft bättre tillgång till historiken. Det har resulterat i att över tre fjärdedelar av de tillfrågade i undersökningen lagt ner tid på att digitalisera historiska dokument under den ekonomiska nedgången. HR, ekonomiavdelning och upphandlingsfunktioner fortsätter på många platser att förlita sig på pappersbaserade processer, och det är ofta juridiska regler och föreskrifter som avgör hur viss information, till exempel sjukjournaler, måste förvaras. Men nu anses det att digitalisering av pappersdokument måste prioriteras. Sex av tio tillfrågade (57 procent) anser att de ska ha lyckats med detta inom tre år.

– Det första man måste göra för att hantera ”big data” är att slå hål på myten som omger den. Det är resultatet som är viktigt. Inhämtning, analysering av och ett agerande på den kvalitetsinformation som finns tillgänglig, och använda den för att ge kunderna bättre service. Värdefulla affärsinsikter fanns långt innan hysterin kring ”big data”, och det är viktigt att man ser ett steg längre än till digital information. Betydelsefulla trender och historiska affärsinsikter, som finns bevarade i pappersarkiven kan hjälpa till att få fram en fullständig bild, och det är viktig för framtida affärer. Den ekonomiska krisen har framhävt vikten av att organisationer har en helhetssyn på affärsklimatet som omger dem, både historiskt sett och i dag. Det är viktigt att företag drar nytta av all affärskritisk information för att vara så konkurrenskraftiga som möjligt och för att förbättra beslutsprocessen i framtiden, avslutar Patrik.

Mer information om hur teknikdrivna förändringar påverkar finns här.


[1] Undersökning utförd av Coleman Parkes Research, maj-juni 2013
[2] Undersökning utförd av Cushman & Wakefield, 2013: http://www.cushmanwakefield.com/en/research-and-insight/2013/office-space-across-the-world-2013/

För ytterligare information, kontakta:
Ricoh Sverige AB
Patrik Holmström 
Tel: 08-734 33 32
E-post: patrik.holmstrom@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
Tel: 08-734 33 00
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope 
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope 
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specialising in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx. 20 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialised industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit  www.ricoh.se

| About the Research |
The study was conducted during May and June 2013 by Coleman Parkes Research and commissioned by Ricoh Europe PLC.  The online survey consisted of 735 senior business and IT decision makers across 8 vertical sectors, education, legal, utilities/energy, healthcare, public sector, retail, manufacturing and financial services sectors.  Participating respondents were from the UK, Ireland, France, Germany, Spain, Italy, Netherlands, Belgium, the Nordics (Sweden, Finland, Norway and Denmark), Switzerland and Russia. 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?