1515

Mercedes behåller förstaplatsen bland återförsäljare och kunder


www.mercedespress.info


Mercedes-Benz Sverige AB har utsetts till den populäraste generalagenten i landet - för andra året i rad. Det slår årets enkät bland landets bilåterförsäljare fast. Resultatet bygger på cirka 130 SIFO-utformade frågor som sammanställs av Motorbranschens Riksförbund, MRF. Generalagentsenkäten, GA-enkäten, görs i år för sjuttonde året i rad och Mercedes-importen behåller den förstaplats företaget intog i fjol.


www.mercedespress.info


Mercedes-Benz Sverige AB har utsetts till den populäraste generalagenten i landet - för andra året i rad. Det slår årets enkät bland landets bilåterförsäljare fast. Resultatet bygger på cirka 130 SIFO-utformade frågor som sammanställs av Motorbranschens Riksförbund, MRF. Generalagentsenkäten, GA-enkäten, görs i år för sjuttonde året i rad och Mercedes-importen behåller den förstaplats företaget intog i fjol.

– Placering överst på prispallen, visar att våra satsningar på ett nära, långsiktigt och förtroendefullt samarbete med våra återförsäljare är riktiga, säger Jörg Himmelmann, VD för Mercedes-Benz Sverige AB, samtidigt som han riktar ett stort tack till företagets personal.

MRF har i 17 år undersökt hur återförsäljarna tycker att respektive generalagent sköter sin uppgifter. Under den perioden har relationerna mellan respektive återförsäljare och importörer förbättrats successivt. I år innefattar undersökningen 28 bilmärken. Mercedes-Benz låg på en låg nivå i mitten på 90-talet. Sedan 2007 har Mercedes-Benz gjort mycket för att förbättra samarbetet med återförsäljarna, parallellt har personbilsförsäljningen pekat rakt uppåt. Senast i år har Mercedes-Benz Sverige AB haft individuella möten med alla återförsäljare för att säkerställa utnyttjandet av den fulla marknadspotentialen och skapa en långsiktigt hållbar utveckling för återförsäljarna.

– Nöjda återförsäljare är framgångsrika återförsäljare. Det handlar om ett lagarbete och en bra dialog mellan dem och oss och fokus ligger på lönsamhet. Det fina resultatet i GA-enkäten bekräftas av våra egna, så kallade kundnöjdhetsmätningar, säger Jörg Himmelmann, som återkommer till den egna personalens fina arbetsinsatser.

Per Johansson är VD på MRF och han gläder sig över att Mercedes-Benz använder GA-enkäten som yttre och de egna "kundnöjdhetsmätningarna" som inre kompass:

– Företagets framgångar slår hål på två myter. Dels att man aldrig kan nå en tätposition om man legat sämre till i GA-enkäten, dels att stora företag aldrig kan lyckas i den här typen av mätning. Vi önskar Mercedes-Benz Sverige AB fortsatta framgångar och ser företaget som ett mönsterexempel på hur man kan göra en stor organisation framgångsrik i såväl återförsäljarnas som kundernas ögon. Sällan eller aldrig har det väl visat sig så tydligt att förhållandet mellan återförsäljare och importör har en direkt inverkan på bilförsäljningen.

För mer information kontakta:

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl

Mail: sverker.dahl@daimler.com

Phone: 46 40 671 84 71
Fax: 46 40 671 84 70

Mercedes-Benz Sverige AB

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz i Sverige.  Företaget ingår i den globala bilkoncernen Daimler, som har huvudkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz Sverige AB har sitt huvudkontor i Öresundsregionen, närmare bestämt i både Malmö och Köpenhamn. Vi har en gemensam svensk-dansk organisation där flera funktioner delar på ansvaret för bägge våra marknader. Sammanlagt har vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på CisionWire
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?