Öppet brev till finansminister Anders Borg från pensionärsorganisationerna PRO och SPF

Nu är höstens budgetproposition lagd Anders Borg. Vårt krav är fortfarande att pension ska beskattas på samma sätt som lön och att ditt tidigare löfte om sänkt skatt för pensionärer ska infrias. En skattesänkning med ca 50 kronor per månad räcker inte.

Det är ingenting annat än åldersdiskriminering att ta ut högre skatt av pensionärer än av dem som jobbar. Propositionen om lag mot ålderdiskriminering borde när den blir antagen stävja detta ofog.

Vi skickade ett öppet brev med våra krav inför budgetarbetet i slutet av augusti. Nu kan vi konstatera att du inte fäster någon vikt vid dessa. En femtiolapp är snarast genant, sedd som skattesänkning för människor som har arbetat hela livet och betalat in pengar till staten för att få en pension som går att leva på. När pensionärsrörelsen började i slutet av 1930-talet var ju meningen att arbeta för att pensionärer skulle ha en pension att leva på och inte leva på ”fattigvård”. Den intentionen kvarstår.

Vi upprepar: Den årliga kostnaden för att likställa beskattning med vad som gäller för löntagare kan beräknas till 7-8 miljarder kronor, med hänsyn tagen till det förhöjda grundavdraget för pensionsinkomster. Uppdelat på exempelvis två budgetperioder tar därför reformen cirka 3,5-4 miljarder kronor per år i reformutrymme.

Vårt hopp står nu till valåret 2014.

Vi pensionärer utgör 1,9 miljoner väljare och vi kräver lika skatt för lika inkomst.

Curt Persson                                                                   Karl Erik Olsson
ordförande PRO                                                             förbundsordförande SPF

Fakta SPF, Sveriges Pensionärsförbund
SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 266 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.

SPF:s prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se

Innehåll från CoinSharesAnnons

”Bitcoin har ett betydande socialt värde”

Christopher Bendiksen är forskningschef inom Bitcoin på CoinShares.

Intresset för Bitcoin växer, men världens första kända kryptovaluta är mycket mer än en investering. Den menar Christopher Bendiksen, forskningschef inom Bitcoin på CoinShares, som är en finansiell aktör inom kryptovalutor.

– Bitcoin kan hjälpa till att skapa en bättre värld. Den har ett betydande socialt värde och det finns många fall där kryptovalutan har använts för att lyfta fram bland annat frihet och jämställdhet, säger han.

Läs mer om Bitcoins ESG-värde här.

Kryptovalutaförvaltaren CoinShares, mest känd för sin XBT Provider-linje av börshandlade kryptovalutaprodukter (ETP) som listades på Nasdaq Stockholm 2015, anses i dag vara expert på ämnet. Men det är många som fortfarande har fördomar kring investeringar i kryptovalutor som till exempel Bitcoin. Alex Gladstein, Chief Strategy Officer, på Human Rights Foundation, har en annan syn på saken.

– Bitcoin är en av de mest kraftfulla investeringar som du kan göra med fokus på humanitära och mänskliga rättigheter. Genom att stödja Bitcoin stödjer du frihet, säger han.

Alex Gladstein förklarar också att vi som bor i västerländska länder tar vår frihet för given.

– Vi har demokrati, en stabil valuta och jämställdhet i samhället, men många människor runt om i världen har inte sådana privilegier. De lever med korrupta regeringar och diskriminering.

Investerare måste tänka om

Miljö-, social- och företagsstyrning har blivit en allt viktigare beslutsfaktor för investerare. Det är en utvärdering av ett företags kollektiva samvete kring sociala och miljömässiga faktorer och är mer känd under benämningen; environmental, social and governance, ESG.

ESG-investeringar har blivit mycket populära den senaste tiden och många har upptäckt de sociala fördelar som Bitcoin kan innebära.

– Tyvärr har mer eller mindre hela diskussionen om ESG och kryptovalutor kretsat kring miljö vilket har gjort att investerare bara får en bråkdel av den nödvändiga analytiska bakgrunden som de behöver för att kunna göra en holistisk ESG-baserad utvärdering, säger Christopher Bendiksen, forskningschef på CoinShares.

Alex Gladstein är Chief Strategy Officer på Human Rights Foundation.

Alex Gladstein betonar att investerare måste tänka om när de tittar på Bitcoin utifrån ESG. Det finns flera exempel där Bitcoin har främjat både entreprenörskap och jämställdhet i utvecklingsländer. Ett bra exempel är Roya Mahboob, grundare och vd på Afghan Citadel Software Company, och en av Afghanistan första kvinnliga tech-entreprenörer.

– Sommaren 2013 betalade hon sina kvinnliga mjukvaruingenjörer i Bitcoin för att stärka deras självförtroende och ge dem en känsla av ekonomisk frihet samt förhindra att pengarna gick till deras manliga familjemedlemmar, säger han.

Finansierade universitetsstudier

En av kvinnorna valde att sälja sina Bitcoins för att fly till Tyskland. Det hon hade tjänat på 1,5 år är i dag värt ungefär 60 gånger den genomsnittliga årslönen i Afghanistan.

– Royas syster erbjöd sig också att köpa tillbaka Bitcoins från kvinnorna som ville ha kontanter. Hon tog dessutom sin egen inkomst för att finansiera universitetsstudier på prestigefyllda Cornell i USA, säger Alex Gladstein.

De flesta vet att ESG handlar om hållbarhet, men Christopher Bendiksen på CoinShares påminner om att begreppet är mycket bredare.

– Investerare som vill påverka världen positivt genom investeringar kan inte längre bortse från faktorer som social hållbarhet och bolagsstyrning, säger han och fortsätter:

Den kraft och potential som Bitcoin har för att åstadkomma positiva och sociala förändringar går inte att hitta hos andra investerbara tillgångar. Detta är en anledning för investerare att titta bredare på ESG.

Läs mer om Bitcoins värde från ett ESG-perspektiv.

Mer från CoinShares

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CoinShares och ej en artikel av Dagens industri