Annons

SJR in Scandinavia AB (publ) delårsrapport januari - juni 2012

Perioden april – juni

  • Omsättningen ökade till 55,6 MSEK (54,3), vilket motsvarar en tillväxt om 2,4 %
  • Rörelseresultatet uppgick till 4,4 MSEK (6,0) vilket ger en rörelsemarginal om 7,8 % (11,0)
  • Resultat efter skatt uppgick till 3,2 MSEK (4,4)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,92 SEK (1,26)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2,7 MSEK (4,5)

Perioden januari – juni

  • Omsättningen ökade till 114,2 MSEK (107,8), vilket ger en tillväxt om 5,9 %
  • Rörelseresultatet uppgick till 8,9 MSEK (12,8) vilket ger en rörelsemarginal om 7,8 % (11,9)
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,6 MSEK (9,4)
  • Resultat per aktie uppgick till 1,88 SEK (2,70)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5,7 MSEK (5,4)

Vd:s kommentar

Marknaden för bemanningstjänster har varit fortsatt avvaktande under andra kvartalet. Vi visar tillväxt, men i en lugnare takt. Jämfört med första halvåret föregående år, är marknadsförutsättningarna sämre. Försämringen började märkas under andra halvan av förra året. Kvaliteten är en väldigt viktig faktor i vårt erbjudande och tillväxt får inte ske på bekostnad av denna. Lönsamheten i basverksamheten har varit oförändrad under kvartalet. Marginalförsämringen hittills i år härrör i huvudsak från ökade kostnader för investeringen i ett nytt kontor i Uppsala samt nyanställningar av kontorspersonal.

Digitala kanaler för marknadsföring och som ingångar till duktiga medarbetare blir alltmer betydelsefulla. Sociala medier är därför viktiga satsningsområden för SJR. Under året har vi ökat vår närvaro på och användandet av sociala medier i vår verksamhet och fortsätter framgångsrikt att bygga relationer med kunder och duktiga medarbetare den vägen.

Jag anser att det är en viktig del i vårt CSR arbete att hjälpa andra människor. Dotterbolaget SW har därför startat ett program för volontärarbete. För tredje gången har SW i år under en tvåveckorsperiod skickat volontärer till ett barnhem i Ghana. Deltagarna bloggar och vistelsen dokumenteras också genom en filminspelning som sedan används vid personal-och kundträffar. Programmet visar att man med ganska små medel och ett stort hjärta kan man skapa förbättring och förändring för andra människor.

Den avvaktande marknaden under det första halvåret påverkar inte SJR:s ambition att fördubbla omsättningen under en 3-5 årsperiod. Marknaden växer långsiktigt och uppkomsten av nya affärsområden tillsammans med kundernas ökade acceptans för att kontinuerligt använda konsulter även på fler områden i sin verksamhet, borgar för fortsatt tillväxt. Kortsiktigt väntas dock marknaden präglas av en något avvaktande hållning, tydligare för rekrytering än för konsulttjänster. Behovet av flexibilitet i kundernas organisationer kommer att medföra att efterfrågan av konsulter kommer att vara fortsatt god.

SJR:s satsning på specialisering och hög kvalitet betalar sig även i en sämre marknad. Kvalitet, specialisering, personligt engagemang och snabbhet är våra ledord. Det är garantin för vår framgång.

Per Ogunro, Verkställande Direktör

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på CisionWire
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?