Annons

Världsdebut för Mercedes-Benz Antos i Sverige – tung distribution med Euro VI som standard

www.mercedespress.info

Nu på onsdag den 22 augusti öppnar Lastbil 2012 i Jönköping. På mässan visas Mercedes nya lastbil - Antos - publikt för allra första gången. Antos är den första lastbilen avsedd för tung distribution som har en motor med den senaste reningstekniken (Euro VI).

- Vi är mycket glada och stolta över att få vara det första land som får visa nya Antos, säger chefen för Transport- och lastbilsdivisionen inom Mercedes-Benz Sverige AB, Markus Denzler.



www.mercedespress.info

Nu på onsdag den 22 augusti öppnar Lastbil 2012 i Jönköping. På mässan visas Mercedes nya lastbil - Antos - publikt för allra första gången. Antos är den första lastbilen avsedd för tung distribution som har en motor med den senaste reningstekniken (Euro VI).

- Vi är mycket glada och stolta över att få vara det första land som får visa nya Antos, säger chefen för Transport- och lastbilsdivisionen inom Mercedes-Benz Sverige AB, Markus Denzler.



Mercedes-Benz är världens största tillverkare av lastbilar. Antos är primärt framtagen för det som i vardagslag kallas tung distribution. Den helt nya modellen byggs dels som dragbil, dels som jämnlastare avsedd för påbyggnad.

Den för distributionstrafik anpassade hytten görs i standard- och förlängt utförande. Mycket utvecklingsarbete har lagts ned på att göra hytten komfortabel och ergonomisk. Förarstolen kan ställas in efter individuella önskemål och i standardutrustningen ingår multifunktionsratt med vilken telefon, ljudanläggning och många andra funktioner kan manövreras.

Med multifunktionsnyckeln kan 16 funktioner fjärrstyras från upp till hundra meters avstånd från bilen. Föraren kan exempelvis kontrollera bilens belysning, fjädring och däcktryck utanför bilen.

Euro VI-motorer från 238 - 510 hästkrafter

Antos kommer från säljstarten i höst med ett brett utbud av Euro VI-godkända raka, sexcylindriga motorer med 7,7 l, 10,7 l eller 12,8 liters cylindervolym. Effektuttaget spänner mellan 238 och 510 hästkrafter. Samtliga har den senaste reningstekniken för avgaserna.

Mercedes PowerShift 3 växellåda är standard i Antos. För att underlätta distributionskörning i trånga utrymmen har växellådan ett speciellt krypläge. Med hjälp av det kan föraren i låg fart och trånga utrymmen manövrera bilen med enbart bromspedalen.

För mer information kontakta:

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl

Mail: sverker.dahl@daimler.com

Phone: 46 40 671 84 71
Fax: 46 40 671 84 70

Mercedes-Benz Sverige AB

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz i Sverige.  Företaget ingår i den globala bilkoncernen Daimler, som har huvudkontor i Stuttgart, Tyskland.

Mercedes-Benz Sverige AB har sitt huvudkontor i Öresundsregionen, närmare bestämt i både Malmö och Köpenhamn. Vi har en gemensam svensk-dansk organisation där flera funktioner delar på ansvaret för bägge våra marknader. Sammanlagt har vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på CisionWire
Vill du också synas med dina nyheter på DI.se? Läs mer om publicering på DI.se


Innehåll från Telia CompanyAnnons

Bli en bättre chef på distans – 8 tips

”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.
”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.

Var fjärde svensk jobbar mer effektivt på distans. Men cheferna tenderar att underskatta hur dåligt många medarbetare mår av isoleringen, visar en ny kompletterande undersökning till Telias digitala index.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

25 procent av de anställda har jobbat mer effektivt på distans under pandemin, och framför allt större företag – med mer än 50 anställda – har sett en ökad produktivitet.

Det visar en uppföljning till den årliga rapporten ”Telias digitala index” där deltagarna svarat på frågor om hur de upplevt distansjobbet under våren.

”Vanligt känna mindre arbetsglädje”

– Missnöjet handlar om minskat engagemang, mindre arbetsglädje och att man saknar det sociala, säger Mille Backman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia, och fortsätter:

– Här är också skillnaden mellan chefer och anställda störst. Många arbetsledare tycks underskatta vad det sociala betyder för deras medarbetare. Den centrala frågan framåt är: Hur får vi in samarbetet och det sociala kittet i den digitala miljön?

Fortsatt distansjobb efter pandemin

Rapporten visar att svenska företag har en positiv inställning till distansjobb efter pandemin. Så många som 79 procent av beslutsfattarna på företag med mer än 50 anställda svarar att medarbetarna kommer att fortsätta att jobba på distans, helt eller delvis.

En ny undersökning från Gartner gav liknande resultat: 74 procent av finanscheferna planerar att göra distansarbete till en permanent lösning långt efter pandemin.

– Att leda på distans kommer att bli en allt viktigare kompetens, konstaterar Mille Beckman.

Hur blir man en bättre chef på distans? Här är 8 tips från Mille Beckman.

1 Bjud in till möten som inte handlar om jobb

Inför rutiner som uppmuntrar till gemenskap online – som ett återkommande morgonmöte på 15 minuter där det är frivilligt att delta och där temat inte är jobb. Du kan kliva in och säga hej, ungefär som du hejar och byter några ord vid kaffeautomaten på kontoret. Linkedin är ett bra socialt verktyg, föreslå en digital lunch eller fika med medarbetare eller andra i ditt kontaktnät, skicka sedan en möteslänk. 

2 Ge individuellt anpassad feedback 

Ta reda på hur de helst kommunicerar. Vissa vill ringa och prata, andra chatta. Vissa behöver mycket kontakt för att klara distansjobbet optimalt, andra föredrar mindre utbyte med chefen.

3 Dela mera av arbetsdagen

Många företag har tekniken på plats, men saknar arbetssätt som skapar energi och delaktighet. Lansera forum och rutiner där det blir naturligt att dela mer av jobbet: Att be om tips, få feedback, utvärdera. Ställ frågan: Vad gillar ni med kontoret? Hur kan ni få in det i den digitala miljön?

4 Tydliga riktlinjer om takt och ton 

Det skrivna ordet kan lätt skapa missförstånd, du kanske skriver något i en chatt som misstolkas av den berörda som sitter vid sitt köksbord. Informera om vilken ton ni ska ha och utvärdera löpande hur ni kommunicerar.

5 Undvik en-tar-över-skärmen-möten

Många digitala möten går till så att alla checkar in, en tar över skärmen och sedan ”försvinner” de andra. Hur skapa mer meningsfulla möten? Ett trick är att noga formulera syftet med mötet, vilka ska vara med och varför, hur långt ska mötet vara? Gör en agenda och en kort beskrivning av mötet i kallelsen, så att de inbjudna känner både engagemang och ansvar.

6 Se upp för digitala klyftor

Gör regelbundna digitala hälsocheckar – hur jobbar medarbetarna digitalt, vad behöver var och en lära sig? Växer kunskapsklyftan mellan medarbetarna är det svårt att flytta företaget framåt.

7 Pauser skapar kreativitet

Ett vanligt misstag vid distansjobb är att vi ”jobbar på” utan pauser. Som ledare är det viktigt att uppmuntra till ett hållbart digitalt arbetsliv. Tipsa medarbetarna om att lägga in promenader, lunchraster och annat som ger energi.

8 Bygg kulturen digitalt

Skapa er företagskultur digitalt, och inte enbart på den fysiska arbetsplatsen. Hur vill ni att medarbetarna ska uppleva er digitala miljö? Hur delar ni information, hur ger ni feedback och så vidare.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning  

 

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?