1515

”Hopp, inspiration och framgång” på World Bioenergy

- Det genomgående temat och intrycket under min förmiddag i Jönköping var hopp, inspiration och framgång. Så många olika aktörer, från alla hörn av världen, som arbetar med vitt skilda saker, från flistuggar till beräkningsmodeller. Och som var och en bidrar till en mer långsiktigt hållbar framtid. Det ger hopp. Och inspiration. Stort tack för det! 
Orden kommer från Sveriges IT- och energiminister Anna-Karin Hatt som invigde mässan och konferensen den 29-31 maj, där tusentals företrädare för den globala energisektorn återigen träffades under World Bioenergy 2012 på Elmia i Jönköping.

- Det genomgående temat och intrycket under min förmiddag i Jönköping var hopp, inspiration och framgång. Så många olika aktörer, från alla hörn av världen, som arbetar med vitt skilda saker, från flistuggar till beräkningsmodeller. Och som var och en bidrar till en mer långsiktigt hållbar framtid. Det ger hopp. Och inspiration. Stort tack för det! 
Orden kommer från Sveriges IT- och energiminister Anna-Karin Hatt som invigde mässan och konferensen den 29-31 maj, där tusentals företrädare för den globala energisektorn återigen träffades under World Bioenergy 2012 på Elmia i Jönköping.

- Det är en mässa i dess rätta bemärkelse där inte bara politiker, organisationer och forskare deltar utan även företag, och företag med syfte att göra affärer, menar energiministern. Inte mindre än 143 utställare från 19 länder visade upp sina produkter och tjänster inom olika segment för den globala bioenergisektorn. 

- Vilken uppslutning! Vi hade faktiskt deltagare från totalt 1 320 företag och organisationer från hela 63 länder och alla kontinenter på plats. Dessutom satte vi nytt rekord i antal länder representerade bland utställarna, säger en nöjd Jakob Hirsmark, produktchef på Elmia.
Parallellt med mässan hölls ett digert konferensprogram med fem parallella sessioner i tre dagar.

- Årets konferensprogram var bredare än vanligt, då vi parallellt med World Bioenergy även arrangerade World Pellets, World Biorefinery och Sustainable Bioenergy Day, med talare från 34 länder och drygt 600 konferensdelegater. Vi genomförde även ett 40-tal uppskattade studiebesök till olika bioenergianläggningar, säger Gustav Melin, VD för Svebio och konferensansvarig. Ett exempel på ett sådant var turen till Skövdes nya biogasanläggning som producerar 40 GWh/år och samägs av Göteborg Energi och Skövde kommun. Här fick besökare från bland annat Kina, Ryssland och Australien se hur avfall från Arla Foods och Skövde Slakteri omvandlas till miljövänligt fordonsbränsle för bussar och bilar.

Under Sustainable Bioenergy Day framkom bland annat att det finns stora behov av standardisering och certifiering på bränslemarknaden, något som samtidigt innebär en risk för relativt höga kostnader för mindre producenter. Certifierade producenter av biobränslen behöver därmed kunna ta ut ett prispremium, vilket har visat sig svårt i många fall.

På World Pellets diskuterades bland annat möjligheter kring ytterligare förädlade produkter i genom torrefiering och användandet av nya råvaror från biprodukter såsom agropellets inom jordbruket och ligningpellets inom skogsindustrin. Samtidigt var frågan om elproduktion från biobränsle en het potatis i en av World Bioenergys sessioner. På mässan matchades detta av flera utställare som levererar kraftvärmeverk i olika storlekar, såsom norska Viking Development Group som tagit fram ett pelletseldat kraftvärmeverk för villabruk som levererar upp till 5 kW el samtidigt som den värmer huset. En annan innovativ utställare var svenska Meva Innovation som levererar lite större anläggningar där biomassa förgasas för att sedan via en gasmotor producera el och värme med relativt hög verkningsgrad.

Enterprise Europe Network anordnade även i år matchmaking på mässan, med förbokade affärsmöten under två dagar. Här möttes aktörer i branschen för att knyta nya kontakter som skall leda till lönsamma samarbeten och affärer.

För andra gången delades priset the World Bioenergy Award ut, i år av energiminister Anna-Karin Hatt tillsammans med Kent Nyström från WBA och initiativtagaren till priset, Jakob Hirsmark från Elmia, båda medlemmar av juryn. Årets vinnare bland finalister från Indien, Ryssland, Spanien, Storbritannien och USA blev Harry Stokes från USA. Stokes har byggt upp, finansierat och lett Project Gaia som syftar till att förbättra hälsa, ekonomi och livskvalitet för ett mycket stort antal familjer i utvecklingsländerna. Han har lett ett världsomspännande initiativ som främjar tekniker för att producera och använda alkoholbränslen vid matlagning och för hushållsutrustning.

- Eftersom den globala miljön kopplar samman världen och eftersom halva jordens befolkning lever i energifattigdom, ligger det i allas intresse att stödja användningen av biobränslen i utvecklingsländerna, inte bara för export utan även för lokal användning, menar årets pristagare Harry Stokes.

Det positiva gensvaret från deltagare på både mässan, konferensen, matchmakingen och studieturerna ger mersmak, och flera gamla och nya utställare börjar redan nu planera för sitt deltagande på nästa upplaga av World Bioenergy som går av stapeln 2014.

Kontakt

Jakob Hirsmark, produktchef Elmia AB och mässansvarig för World Bioenergy, 46 36 15 22 14, jakob.hirsmark@elmia.se

Gustav Melin, vd Svebio samt konferensansvarig för World Bioenergy, 46 8 441 70 80, worldbioenergy@svebio.se

World Bioenergy 29-31 maj 2012

World Bioenergy är ett internationellt event bestående av fyra starka delar: mässa, konferens, exkursioner samt matchmaking inom bioenergi. Besök gärna vår hemsida för mer information om de olika delarna. Konferensen hålls helt på engelska. 2012 arrangeras konferensen World Pellets inom ramen för World Bioenergy.

Var: Elmia, Jönköping (SE). 

Arrangörer: Elmia AB och Svebio.

www.worldbioenergy.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
”Hopp, inspiration och framgång” på World Bioenergy


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?