1515

44 636 ville uppleva Hemliga rum i Sverige

Då Statens fastighetsverk (SFV) under lördagen lånade ut nyckeln till 15 hemliga rum runt om i Sverige var det många som tog chansen. Över 44 600 personer övergav majsolen och gav sig ner i underjordiska kalla kriget-anläggningar eller in i mörka och kylslagna bergrum. Andra stannade ovan jord och njöt av borggårdar från stormaktstiden eller av utsikten från de strategiskt belägna befästningarna. De 15 utvalda hemligheterna var denna gång platser där hot och makt har härskat.

Intresset för historia och kulturarv är stort i Sverige. Det visade sig då Statens fastighetsverk under lördagen bjöd in allmänheten till en dag fylld av upplevelser och berättelser under rubriken Hemliga rum. I år med temat maktbalans – våra svenska befästningar och hundratals år av befästningskonst.

-          Gensvaret från svenska folket har varit fantastiskt vilket gläder oss mycket. Bakgrunden till Hemliga rum är att vi vill väcka intresse för vårt gemensamt ägda kulturarv hos en bredare allmänhet. Under Hemliga rum lånar vi på Statens fastighetsverk ut nyckeln till kulturmiljöer runt om i Sverige som normalt inte är tillgängliga, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk, för dagen på Oscar-Fredriksborg på Rindö.

Oscar II:s fort lockade flest besökare

Allra flest besökare lockade Oscar II:s fort i Göteborg, hit sökte sig 9 852 personer och Artillerigården i Stockholm som besöktes av 6 038 personer.

Hemliga rums allra minsta och kanske mest hemliga utrymmen fylldes snabbt av ivriga besökare. Skyddsrummen under Artillerigården i Stockholm, kalla kriget-anläggningarna på Aspö, vid Hemsö fästning och på Landsort samt fängelsehålorna vid Bohus fästning – överallt var trycket från besökare stort.

-          Tyvärr har en del av våra hemligheter en begränsning i hur många som får vistas i lokalen. Det handlar dels om att de är svårtillgängliga - t ex Kläffsö vid Hemsö fästning som man bara når genom en lodrätt stege - men också om säkerhet och brandskydd. På samtliga hemliga rum har vi dock arbetat med att förmedla berättelsen om platsen. Vi hoppas därför att alla besökare har fått en fin och annorlunda upplevelse, säger Madeleine Ödquist, projektledare vid Statens fastighetsverk.

Det är i år tredje gången som Hemliga rum arrangeras. Tidigare år, 2004 och 2008, besöktes de hemliga rummen av totalt 110 000 besökare.

Antal besökare per plats 26 maj 2012:

Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben – 1 750

Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen – 5 032

Göteborg: Oscar II fort – 9 852

Karlsborg: Karlsborgs fästning, Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum – 2 514

Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort - 285

Boden: Bodens fästning, Södra Åberget – 3 512

Vaxholm: Oscar Fredriksborg, Rindö – 2 817

Uppsala: Uppsala slott, bastionerna – 2 011

Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsö och Havstoudd - 301

Gotland: Tingstäde fästning - 688

Linköping: Linköpings slott - brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen - 1003

Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum – 6 038

Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen – 3 950

Stockholm: Naturhistoriska riksmuseet, våtmagasinet och bensalen – 3 645

Kungälv: Bohus fästning, fängelsehålorna i Fars hatt och Sven Halls torn – 1 238

För mer information kontakta:

Madeleine Ödquist, projektledare Hemliga rum, Statens fastighetsverk, 08 696 70 59, madeleine.odquist@sfv.se

Åsa Carlberg, pressekreterare, Statens fastighetsverk, 08 696 76 00, asa.carlberg@sfv.se

Pressbilder och tidigare pressmaterial: www.sfv.se

Korthistorik om varje plats: www.hemligarum.se

Tradition i utveckling. Vi har många kulturhistoriskt värdefulla byggnader och miljöer i vårt land. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Statens fastighetsverk förvaltar Sveriges nationalbyggnader och fria marker; slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader och en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?