Pressmeddelande Solskolan 25 maj 2012

Resultatet av Solskolans tält i Halmstad:
Åtta av tio bränner sig i solen - men många kan tänka sig att sluta sola

79 procent av dem som besökte Solskolans tält i Halmstad har bränt sig i solen.
Men många kan tänka sig att dra ner på solandet, särskilt bland äldre.
Det är resultatet av den undersökning som Nätverket mot cancer genomförde i sitt tält på Stora torg i Halmstad under torsdagen.

Drygt 100 personer svarade på en enkät och UV-scannade sig hos Nätverket mot cancers Solskola. Ett fotografi från UV-kameran visar vilka delar av ansiktet som har varit extra utsatta för solexponering och som behöver skyddas mot solen. Många hade skador i huden.

– Helt uppenbart solar vi på ett felaktigt sätt, vi inser inte de risker det innebär att utsätta sig för intensiv och långvarig UV-strålning. Många tror att solbränna är ett tecken på friskhet, men brun hud är ett tecken på skadad hud och därmed en ökad risk för att utveckla hudsjukdom som i värsta fall är cancer, konstaterar Katarina Johannsson, samordnare för Nätverket mot cancer.

Nio av tio känner sig fräschare när de är bruna, visar enkäten bland halmstadsborna. Men de har också bränt sig och kan tänka sig att sola mindre (77 %), enligt svaren.

145 000 svenskar drabbas varje år av hudcancer eller förstadier till hudcancer, så kallade aktiniska keratoser.

FAKTA
Aktiniska keratoser är de allra vanligaste hudskadorna orsakade av för mycket solexponering. Skadorna yttrar sig som rodnader och fjällande förändringar i huden och är ett förstadium till skivepitelcancer. Aktiniska keratoser förekommer på de hudområden som exponeras mest för solljus, t.ex. huvudet, ansiktet, handryggarna och armarna.

Generellt förekommer aktinisk keratos främst hos äldre. Diagnosen har dock ökat över hela världen de senaste åren – även hos människor som är yngre än 40 år.

Frågor: Katarina Johansson, 070-572 60 80, Nätverket mot cancer.

Pressansvariga: Lena Bergling 070-2345 158, Annika Eliasson 0702-35 43 35.

Nätverket mot cancer är ett samarbete mellan cancerprofilerade patient- och intresseorganisationer. Huvudfrågor är cancerprevention, en rättvis cancervård och patienträttigheter. www.natverketmotcancer.se

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk

Läs mer om Euro Accident

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri