1515

Delårsrapport januari - mars 2012

Deltaco fortsätter sin tillväxtstrategi och tar marknadsandelar i en svag marknad. Nettoomsättning uppgick till 113,8 (103,4) MSEK, en ökning med 10,0 procent. Rörelseresultat uppgick till 5,4 (6,1) MSEK. Rörelsemarginal uppgick till 4,7 (5,9) procent. Resultat per aktie efter betald skatt uppgick till 0,41 (0,50) SEK. Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3,8 (10,4) MSEK.

Väsentliga händelser under perioden

• Jan Ednertz tillträdde som verkställande direktör för SweDeltaco AB den 1 februari 2012. Jan Ednertz har en lång och bred erfarenhet av arbete med IT-produkter från bland annat Dustin, D-Link, Intel och Tech Data. Jan kommer närmast från Djurgården Hockey AB där han varit VD sedan våren 2009.

• I samband med Jan Ednertz tillträde som VD utsågs tidigare VD Ali Motazedi till vice verkställande direktör och försäljningschef i SweDeltaco AB.

• I tvisten med Peter Enström har Svea Hovrätt den 29 mars 2012 fastställt att Solna tingsrätts tidigare dom från den 25 november 2011 vunnit laga kraft. Tingsrättens tidigare dom innebar att det saknas grund för Peter Enströms yrkanden om ytterligare provisionsersättning utöver det belopp som tidigare betalats. Domen innebar även att Peter Enström har att ersätta Deltaco AB för samtliga rättegångskostnader samt att Deltaco AB till Enström skall utbetala dröjsmålsränta med anledning av sen utbetalning av medgivet belopp.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Årsstämma den 4 maj 2012 beslutade bland annat att;

- utdela 1,00 SEK per aktie för verksamhetsåret 2011.

- till ordinarie styrelseledamöter omvälja Arne Myhrman, Björn Abild och Jonas Mårtensson samt nyvälja Charlotte Hansson.

- styrelsearvode utgår med en årlig ersättning till styrelseordförande om 300 000 kronor och till övriga ledamöter ej anställda i bolaget med 120 000 kronor per person.

- till ny revisor utse revisionsbolaget Grant Thornton Sweden AB med auktoriserade revisorn Mats Fridblom som huvudansvarig revisor.

- inrätta en valberedning.

- bemyndigade styrelsen att under tiden fram till och med nästa årsstämma i samband med företagsförvärv kunna fatta beslut om nyemission av maximalt 1 105 000 aktier.

Kommentarer från VD

Marknaden för hemelektronik, telekom, foto och IT minskade med 5,6 procent i Q1 2012 enligt analysföretaget GfK. Deltacos nettoomsättningen ökade med 10 procent till 113,8 (103,4) MSEK. Deltacos historia visar att företaget lyckas växa med lönsamhet även i en svag marknad.

Rörelseresultat uppgick till 5,4 (6,1) MSEK.

Minskning i rörelseresultat beror på en fortsatt prispress på marknaden och en medveten och vald strategi att ta marknadsdelar.

Våra dotterbolag i Finland och Danmark visar positiv utveckling. Finlands omsättning ökade till 18,6 (17,9) MSEK och Danmarks omsättning ökade till 7,7 (5,7) MSEK. Båda bolagen visar vinst och det är speciellt glädjande i Danmark där merparten av svenska IT-distributörer har stora problem med lönsamhet. I Norge är vi fortfarande i etableringsfasen. Omsättningen i Norge uppgick till 1,2 (0,0) MSEK.

Vår marknadsanalys visar att i dagens marknad kan en satsning på företagsmarknad (SMB) vara mer fördelaktig jämfört med konsumentmarknad. Deltacos sälj- och marknadsaktiviteter under första kvartalet har varit mer fokuserade på företagsmarknaden. Även under kommande månader ska ökat fokus läggas på företagsmarknaden. För konsumentprodukter kommer vårt fokus att ligga på DeltacoTM, produkter under eget varumärke.

Omsättningen av Deltaco TM-produkter var nästan oförändrad under första kvartalet vilket representerande ca 27 procent av koncernens totala omsättning.

Det finns tiotals medelstora IT-distributörer i Norden. En svag marknadstillväxt och dålig lönsamhet tvingar fram strukturaffärer inom branschen. Deltacos position och starka kassa ger oss möjlighet att aktivt delta i en eventuell strukturaffär. Vi följer marknadsutvecklingen noga och vi tittar regelbundet på förvärvsmöjligheter på marknaden.

Se bifogad Deltaco AB, Delårsrapport januari-mars 2012.

Siamak Alian
VD och Koncernchef
Tel: 08-555 76 241
Mobil: 0707-422193
E-post: siamak.alian@deltaco.se

  Om Deltaco Deltaco grundades 1991 och är en av Nordens ledande nischleverantör och distributör av IT-produkter. Bolaget har ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande genom effektiva inköp i Asien, ett modernt logistikcenter i Stockholm och bred distribution till de flesta stora nordiska återförsäljarna. Bolaget har visat stabil organisk tillväxt och vinstökning varje år sedan starten för 20 år sedan. Deltaco har 71 medarbetare, huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i Finland, Danmark och Norge. Aktierna i Deltaco är listat på First North under kortnamnet DELT och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB. För mer information se www.deltacoab.se.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?