Kunglig glans i Gävle med Brioni och Jackpot på V75

De gjorde det i fjol. Startade i H.K.H. Prins Daniels lopp och vann Elitloppet en vecka senare. Därför riktas mycket ljus på Brioni och Joakim Lövgren när Gävle på lördag lockar med jackpot på V75.

De gjorde det i fjol.
Startade i H.K.H. Prins Daniels lopp och vann Elitloppet en vecka senare.
Därför riktas mycket ljus på Brioni och Joakim Lövgren när Gävle på lördag lockar med jackpot på V75.

Efter förra veckans tre V75-omgångar på fyra dagar är det internationell fokus på sista söndagen i maj.

Slaget om Elitloppet kan börja på allvar.

Men innan dess är det V75 med Jackpot i Gävle. Söndagens V75 i Oslo blev favoritbetonad och därför ingen utdelning på fem rätt. Det innebär att 6 109 306 kronor flyttas över till Gävles V75-omgång på lördag där en ensam vinnare med 7 rätt kan bli 30 miljoner kronor rikare.

Lista: De tio största V75-vinsterna genom tiderna
Summa, Datum, Bana
1. 67 312 633 kronor, 27 februari 2010, Axevalla
2. 56 347 408 kronor, 14 januari 2012, Åby
3. 47 360 999 kronor, 7 juli 2007, Halmstad
4. 45 285 093 kronor, 24 juni 2007, Kalmar
5. 34 591 437 kronor, 23 december 2011, Bergsåker
6. 33 149 592 kronor, 17 augusti 1996, Åby
7. 32 231 761 kronor, 29 maj 2004, Solvalla
8. 26 180 989 kronor, 21 januari 2012, Bergsåker
9. 24 315 984 kronor, 29 januari 2005, Axevalla
10. 24 241 282 kronor, 9 april 2011, Solvalla

Då det gäller Elitloppet är tio hästar är klara och Solvallachefen Tore Fyrand har lovat att fylla några av de sex luckorna i samband med V86 på Solvalla på onsdag.

Men då det gäller Brioni, fjolårsvinnaren, lär Fyrand vänta med frågan och tränaren Joakim Lövgren med svaret till efter starten i lördagens H.K.H. Prins Daniels lopp i Gävle.

I fjol blev Brioni fyra i samma lopp (Viola Silas/Fredrik Persson vann) för att veckan senare sensationellt vinna Elitloppet. Året innan vann Iceland Gävles guldfinal för att veckan senare vinna Elitloppet.

Vem tar chansen i år? Svenske mästaren Dileva Käll? Brioni? Wishing Stone? Caballion? Prince Tagg? Eller någon av de andra fem hästarna över Elitloppsdistansen 1 609 meter?

– Banan i Gävle är blixtsnabb. Jag blir inte förvånad om det krävs en tid under 1.10 för att vinna Prins Daniels lopp, funderar Trav Gävleborgs sportchef Johan Lindberg.

H.K.H. Prins Daniels lopp körs över 1 609 meter, auto. Förstapriset är 500 000 kronor.

Startnummer, Häst, Kusk:

1, Timetosaygoodbye, Björn Goop
2, Micro Mesh, Kenneth Haugstad
3, Caballion, Fredrik B Larsson
4, Reven d’Amour, Jennifer Tillman
5, Yield Boko, Örjan Kihlström
6, Dileva Käll, Ulf Ohlsson
7, Alvena Pele, Per Lennartsson
8, Brioni, Joakim Lövgren
9, Prince Tagg, Ralf Karlstedt
10, Wishing Stone, Jorma Kontio

Lördagens TV-sändningar:

12.30-14.00, TV4 Sport, Lunchtravet Direkt.
14.00-17.00, Sjuan, V75 Direkt
18.00-19.00, Sjuan, Vinnare V75.

ATG Live sänder från 12.30 (Gävle, Åmål).

Övriga svenska travlopp med kunglig glans:

  • Konung Gustav V:s Pokal, Åby, sedan 1948.
  • Drottning Silvias Pokal, Åby, sedan 1983.
  • Konung Carl XVI Gustafs Silverhäst, Solvalla, sedan 1991 (har körts sedan 1960 som Silverhästen).
  • Hertiginnan av Västergötland, Kronprinsessan Victorias lopp, Axevalla, sedan 1993.
  • Hertigen av Värmland, Prins Carl Philips Jubileumspokal, Färjestad, sedan 1996.
  • Prinsessan Madeleines Pokal för bevarandet av den svenska kallblodsrasen, Bollnäs, sedan 2004.

Följande tio hästar är inbjudna till Elitloppet:

Rapide Lebel (Frankrike), Arch Madness (USA), Timoko (Frankrike), Windsong Geant (Kanada), Sanity (Sverige), Commander Crowe (Sverige), Yarrah Boko (Norge), Iceland (Sverige) och Beanie M.M. (Sverige), Mack Grace S.M. (Italien).

Ytterligare sex hästar kommer att bjudas in. Mer om detta och om Elitloppshelgen 2012 går att läsa på:

www.elitloppet.se

För mer information, kontakta:


Hasse Svennehed, PR-chef ATG
Telefon: 08-627 21 81
Mobil: 070-527 21 81
E-post: hasse.svennehed@atg.se

Leif Almgren, informationschef ATG
Telefon: 08-627 21 48
Mobil: 070-527 21 48
E-post: leif.almgren@atg.se


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

AB Trav och Galopp - ATG - ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATGs överskott, ca 1,75 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.


Innehåll från ISS Facility ServicesAnnons

Så bidrar ISS till att hålla kollektivtrafiken igång

Under den pågående globala pandemin, har stora delar av samhället tvingats till omfattande förändringar. En av de branscher som drabbats särskilt hårt är transportsektorn, som har fått se andelen resenärer sjunka kraftigt, samtidigt som kraven på att upprätthålla en säker, hygienisk och trängselfri verksamhet ökat.

ISS medarbetare inom transportsegmentet har under hela Coronautbrottet arbetat hårt med att hålla tågen hygieniskt rena, motverka oro och skapa trygghet hos resenärer genom att bland annat utföra trängselrapporter och samtidigt arbeta med att säkra biljettintäkter – allt med målet att kunna hålla kollektivtrafiken igång på ett säkert sätt, för de som behöver resa. 

Efter vårens virusutbrott och de restriktioner kring arbete och resor som infördes över hela landet, rasade antalet resenärer i både kollektiv- och fjärrtågstrafiken. I vissa områden blev bortfallet så stort som 90 %. Restriktioner och minskat resande gjorde det väldigt svårt för både tågföretag och myndigheter att förutse hur trängsel och resandemönster skulle se ut, men rekommendationen blev ändå att upprätthålla ordinarie trafik i möjligaste mån. 

Som ett led i arbetet med att minska smittspridning och trängsel, slopades temporärt biljettkontrollerna i kollektivtrafiken, vilket fick till följd att fuskandet och antalet resande utan giltig biljett ökade lavinartat. 

För att förstå konsekvenserna för kollektivtrafiken har vi stämt träff med Elin Kämpe, affärsområdeschef för Transport på ISS som bland annat sköter biljettkontrollen åt SL i Stockholm.

– Kollektivtrafiken i Sverige kostar omkring en miljard kronor i månaden att hålla igång och cirka hälften finansieras genom biljettförsäljningen. När vi får ett minskat antal resande minskar även biljettintäkterna men, något vi sett under pandemin, är att utöver minskat resande, så minskade även betalningsviljan hos dem som faktiskt använde kollektivtrafiken. Det vi då riskerar på längre sikt, är att modellen för biljetter och finansiering behöver ändras, alternativt så behöver kollektivtrafikens kostnader minska och därmed sannolikt även utbudet. Den samlade kollektivtrafiken förväntas lida en förlust på omkring 7,5 miljarder bara i år, och om vi ska åtnjuta samma standard som vi är vana vid är det ett måste att säkra finansieringen, även om det blir under andra förutsättningar och med andra biljettmodeller. 

Viktigt att säkra intäkterna och skapa trygghet

– Våra uniformerade medarbetare som rör sig i kollektivtrafiken bidrar till att skapa trygghet för resenärerna, något som fortsatt under Coronapandemin, dock med ett ökat fokus på att undvika och rapportera trängsel. Nu har vi successivt påbörjat biljettkontrollerna i Stockholm igen i linje med SLs riktlinjer, fortsätter Elin. 

På frågan varför kontrollerna alls behövs i nuläget förtydligar Elin att SL uppskattar att fusket under pandemin gått upp från tre till 15 procent, vilket motsvarar intäkter på cirka 1 350 miljoner kronor. För att vi ska kunna fortsätta att resa på ett tryggt, säkert och hållbart sätt med kollektivtrafik så behöver intäkterna säkras.

Det finns även en koppling mellan ekonomisk tillväxt och en väl utbyggd kollektivtrafik, framförallt i storstadsregioner. Stockholm utnämndes i oktober i en rapport gjord av Institute of Transportation Studies vid University of California till världens tredje bästa stad för sin kollektivtrafik samtidigt som hela Sverige hyllades för sitt järnvägsnät. 

– Jag har en förhoppning om att vi ska kunna fortsätta på den inslagna vägen och ytterligare förbättra mobiliteten för att kunna hantera folktätheten som kontinuerligt ökar i våra storstadsregioner. Då är satsningar på kollektivtrafiken och ny forskning ett måste, betonar Elin.

Trygg miljö på tågen

UITP, Union Internationale des Transports Publics, släppte i oktober en rapport som visar att risken för att smittas i kollektivtrafiken är ytterst liten om rätt åtgärder vidtas. Några nyckelfaktorer, vid resor, är god ventilation, desinfektion av beröringsytor, kort restid, minimala samtal samt social distans.. Många länder har även munskydd som krav för att åka kollektivtrafik. Studier har gjorts i ett flertal länder i världen och rapporten visar att även om risken inte helt går att eliminera, är kollektivtrafiken fortsatt det säkraste sättet att förflytta sig i städer. Detta samtidigt som storstadsregionerna fortsätter att fungera för dem som behöver resa.

Det område där ISS kanske har gjort störst skillnad för kollektivtrafiken under Corona är inom hygien och städning. Leif Persson är produkt och utvecklingsansvarig för städtjänster på ISS. 

– Vi har alltid arbetat extremt noggrant och har mycket god insikt i vikten av en hygienisk miljö för hälsan. I och med pandemin har resenärerna också fått upp ögonen för det jobb vi faktiskt gör, och vet att de kan känna sig trygga med att tågen, och beröringsytor i synnerhet, är rena.

Leif poängterar att myndigheternas rekommendationer under pandemin är något man bör ha med sig även under mer normala förutsättningar. 

– Därför är jag övertygad om att detta i slutänden kommer att leda till förändrade sätt att både resa och leva, med fortsatt fokus på renlighet. För oss som tjänsteleverantör innebär detta att vi regelbundet ser över vilka städsystem och produkter vi använder, såväl som att vi i vissa fall också ökar städfrekvensen, säger Leif.

Mätbar renhet med miljön i fokus

ISS städprocesser och -verktyg är redan idag oerhört utförliga. Cleaning Excellence är ett internationellt koncept inom ISS som kombinerar de bästa processerna, metoderna, redskapen och produkterna. Tillsammans med leverantörer av rengöringsprodukter och städmaskiner utvecklar vi också hela tiden metoderna samtidigt som miljöbelastningen minskar, 

– Ett exempel är att vi snabbt efter Coronautbrottet började utföra desinfektion för att besegra virus, bakterier och andra mikroorganismer med miljövänliga verktyg och miljövänligt ozonvatten. Ozonvattnet är starkare än klorin, men lika skonsamt som vanligt kranvatten så att vi på ett enkelt, tryggt och kostnadseffektivt sätt kan desinficera alla typer av ytor och föremål, helt utan miljöfarliga kemikalier, berättar Leif. 

Testresultat visar att förekomsten av bakterier och virus minskar med cirka 99 % inom 5 minuter efter utförd städning. På många kontor har ISS dessutom börjat mäta koncentrationen av mikroorganismer, och därmed hygiennivån på ytorna på kontoren. Genom detta kan de som arbetar på kontoren känna sig trygga i att hygien och smittorisk alltid är under kontroll. 

– Just nu tittar vi på hur vi på ett effektivt sätt ska kunna göra liknande mätningar ombord på fordon så att resenärerna ska känna en större trygghet på resan, säger Leif. 

– Vår fordonsstädning är utformad för att minska risken för smittspridning och utförs av certifierade ISS-medarbetare. Genom att mäta renheten får vi veta om städfrekvenser eller metoder behöver justeras. Det kan tyckas överdrivet, men till syvende och sist handlar det om att våra servicemedarbetare skapar en trygg miljö för alla som behöver vistas där, avslutar Elin. 

FAKTA OM ISS

ISS är ett ledande företag inom facility management och workplace experience. Vi skapar platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. ISS har över 400 000 medarbetare globalt och närvaro i fler än 70 länder. I Sverige har ISS cirka 6 000 medarbetare rikstäckande. 

Läs mer om ISS 

Mer från ISS Facility Services

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISS Facility Services och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?