1515

UPM outsourcar delar av sina IT-tjänster till HCL Technologies

UPM och HCL Technologies Ltd. (HCL), en ledande global leverantör av IT-tjänster meddelar idag att de ingått ett femårigt avtal för IT-infrastrukturtjänster. Som en del av avtalet kommer HCL erbjuda tjänster för data center, stöd för slutanvändaren och nätverkstjänster samt sätta upp ett datacenter i Finland.

UPM outsourcar delar av sina IT-tjänster till HCL Technologies 

Stockholm, 7 mars 2012 – UPM och HCL Technologies Ltd. (HCL), en ledande global leverantör av IT-tjänster meddelar idag att de ingått ett femårigt avtal för IT-infrastrukturtjänster.

 Som en del av avtalet kommer HCL erbjuda tjänster för data center, stöd för slutanvändaren och nätverkstjänster samt sätta upp ett datacenter i Finland. HCL kommer även stärka sitt existerande leveranscenter i Espoo för att kunna erbjuda dessa tjänster.

 Omkring 250 UPM-anställda på global nivå påverkas av den planerade outsourcingen. De berörda UPM-anställda förväntas flytta till HCL i slutet av augusti 2012 då affären avslutas, under förutsättning att lokala avtal och sedvanliga villkor undertecknas.

­– Beslutet att använda HCL Technologies tjänster är ett strategiskt steg. Kontraktet gör det möjligt för UPM IT att erbjuda enhetliga och kostnadseffektiva tjänster inom IT-infrastrukturtill UPMs verksamheter, säger Turkka Keskinen, CIO för UPM IT. Med det initiativet strävar vi efter att öka skalbarheten och flexibiliteten och samtidigt få tillgång till kompetens och resurser i världsklass.

– HCL har omvittnad erfarenhet av att leverera komplexa, uppdrag med helhetsansvar inom outsourcing till globalt utspridda organisationer. Vi är glada att den expertisen idag har gjort oss till UPMs val av partner för IT-tjänster. Vi har åtagit oss att skapa förändringsvärden för UPM i det här uppdraget och ser fram emot en lång och ömsesidigt givande relation, säger Anant Gupta, President, HCL Technologies ISD.

 – Genom det här avtalet strävar vi efter att optimera och transformera UPMs IT-infrastruktur för att garantera en förbättrad och mer kostnadseffektiv IT-verksamhet, tillägger Venu Gopal Lambu, AVP och ansvarig för Europa på HCL Technologies ISD.

 Om UPM
UPM leder integreringen av bio- och skogsindustrierna till en ny, hållbar och utvecklingsdriven framtid. Våra produkter tillverkas av förnybara råmaterial och är återvinningsbara. UPM består av tre verksamhetsgrupper: Energi och pappersmassa, Papper och Konstruerade material. Gruppen sysselsätter omkring 24 000 personer och har produktionsanläggningar i 16 länder. UPMs omsätter mer än 10 miljarder euro. UPMs aktie är noterad på Helsingforsbörsen. UPM – The Biofore Company – www.upm.com.

 Om HCL Technologies
HCL Technologies är ett ledande globalt IT-konsultföretag, som arbetar med kunder i de områden som påverkar och omdefinierar deras kärnverksamhet. Sedan HCL Technologies började verka på den internationella scenen efter börsintroduktionen 1999 arbetar man med ”transformational outsourcing” där fokus ligger på innovation och att skapa värde för kunden. HCL erbjuder en integrerad portfölj av tjänster inklusive mjukvarubaserade IT-lösningar, distanshantering av infrastruktur, ingenjörstjänster, forskning och utveckling samt BPO. HCL använder sina omfattande globala leveranscenter och sitt nätverk med kontor i 26 länder för att kunna erbjuda en holistisk leverans från flera discipliner inom branscher som finansiella tjänster, tillverkande industri, tjänster och hälso- och sjukvård. HCL är stolta över filosofin "EmployeeFirst" som ger de 83 076 ”transformatörerna” möjlighet att skapa verkligt värde för kunderna. HCL Technologies, tillsammans med sina dotterbolag, hade per den 31 december 2011 en intäkt för senaste 12-månadersperioden på 3,9 miljarder USD. För mer information, besök www.hcltech.com.

 Presskontakter

HCL Technologies
Ranjana Sharma
HCL Technologies, Europe

DID: +44 (0) 207 105 8661
MOB: +44 (0) 7921 699137
ranjanas@hcl.com

Nils Holmlöv
LEWIS PR

TEL: +46 (0) 8 517 00 840
MOB: +46 (0) 768 66 71 81
Email: nilsh@lewispr.com

 

 


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?