1515

Fredrik Kangas ny säljchef hos SAP-partnern Implema

Fredrik Kangas har rekryterats som ny säljchef hos SAP-partnern Implema. Ett viktigt första uppdrag blir att bygga upp försäljningsorganisationen för molntjänsten SAP On demand. Kangas kommer närmast från Infobuild AB där han ansvarat för företagets verksamhet i Sverige och Norge.

Fredrik Kangas har rekryterats som ny säljchef hos SAP-partnern Implema. Ett viktigt första uppdrag blir att bygga upp försäljningsorganisationen för molntjänsten SAP On demand. Kangas kommer närmast från Infobuild AB där han ansvarat för företagets verksamhet i Sverige och Norge.

Implema har erbjudit SAP till mindre och medelstora företag i snart 15 år. Nyligen lanserade företaget SAP som molntjänst – SAP On demand.

Fredrik Kangas kommer att leda all nykundsförsäljning inklusive lösningar som SAP Business All-in-One, SAP On demand och Inköpsoptimering med Clarity Replenish.

Han ser fram emot utmaningen, inte minst på grund av Implemas starka postion och nytänkande inom SAP för mindre och medelstora företag.

-  Att Implema som första svensk partner erbjuder SAP i molnet är spännande och ligger helt rätt i tiden. Jag ser en stor potential i Implema som redan har ett mycket bra rykte på den svenska affärssystemmarknaden, menar Kangas.

Jörgen Aronsson, CEO Implema AB, berättar att Implema i och med lanseringen av SAP i molnet riktar sig mot ett, för Implema, nytt kundsegment med klart kortare säljcykler och fler avslut än tidigare.

-  Med  SAP On demand har vi ett mycket attraktivt SAP-erbjudande till företag med ett 15-tal anställda och uppåt och en omsättning från 20 miljoner kronor. Det ställer nya krav på vår nykundsbearbetning och en mer snabbfotad försäljningsavdelning. Jag är mycket nöjd med att Fredrik Kangas har antagit utmaningen att leda detta arbete. Hans gedigna erfarenhet och track record från försäljning av affärsstödslösningar till mindre och medelstora företag gör honom till den perfekta kandidaten att lyckas med detta uppdrag.

Fredrik Kangas kommer närmast från Infobuild AB och var tidigare affärsområdeschef på Agresso. Kangas började sin tjänst som säljchef på Implema den 3 mars 2012. 



Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Om Implema

Implema grundades 1998 med en vision att paketera och göra SAP tillgängligt och användarvänligt för små och medelstora företag med behov av effektiva affärsprocesser, mätbara resultat och effektiv kontroll och uppföljning.

Idag, snart femton år senare, har företaget en unik erfarenhet och position på den svenska marknaden med så gott som alla svenska kundreferenser inom SAP Business All-in-One.

Med Implemas On demand lösningar kan mindre företag med expansionplaner kostnadseffektivt få tillgång till ett kraftfullt affärssystem levererat som en hyrtjänst.

Implemas fokus ligger fortfarande inom SAPs kraftfulla affärslösningar men kompletterande lösningar utvärderas kontinuerligt för att på bästa sätt kunna utveckla kunders affärsprocesser och stärka deras konkurrenskraft.

Med paketerade lösningar och fokus på användarvänlighet och affärsprocesser genomförs samtliga projekt inom given tidplan och budget.

Implema har huvudkontor i Stockholm och regionskontor i Malmö, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Karlstad, Västerås och Örebro.

Implema har utsetts till årets svenska SAP-partner 2007, 2008, 2009 och 2011. Året 2009 utsågs Implema även till årets nordiska SAP-partner.

Företaget omsätter 130 miljoner kronor och har drygt 90 medarbetare.

www.implema.se


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?