1515

Svenskarna som utmanar Pinterest

Nästa stora sak inom Internet är social shopping, att användare delar med sig av sina konsumtionspreferenser och på så sätt får vänner och bekanta att fatta inspirerade och smarta köpbeslut. I dagarna lanserades utmanaren från Sverige, helishopter.com, den sociala shoppinglistan.

Nästa stora sak på Internet är social shopping, att användare delar med sig av sina konsumtionspreferenser och på så sätt får vänner och bekanta att fatta inspirerade och smarta köpbeslut. I USA har ett antal nya sociala shopping startups börjat växa kraftigt. Pinterest, en webbplats som lanserades i mars 2010 där användarna sparar allt de tycker om, har precis tagit in 25 MUSD i kapital och har idag cirka 11 miljoner unika användare.

I dagarna lanserades utmanaren från Sverige, helishopter.com, den sociala shoppinglistan. Användarna skapar en profil och lägger till produkter som de funderar på att köpa, vill ha, eller redan har köpt. Idén är enkel, att användarna hjälper och inspirerar varandra med sin shopping.

- Helishopter ska bli globalt. Vi säger att Helishopter ska bli ”where shopping begins”. För att nå det målet kommer vi kombinera det sociala med många praktiska shoppingfunktioner, vilket gör Helishopter unikt. Idag finns ingen startsida för att fatta bra köpbeslut, vid sök på Google måste du veta vad du vill ha och på prisjämförelsesajter får du ett hav av råd åt olika håll. Vad en främling tycker om storyn i en film eller designen på en handväska är helt irrelevant, det är kopplingen mellan produkt och person som gör att informationen blir spännande, säger Andreas Hassellöf, VD och grundare till Helishopter.

Helishopter lanserades i tidig beta under hösten 2011 och har en tilltagande medlemstillväxt. Ägare till Helishopter är förutom grundaren Andreas Hassellöf, Jan Dinkelspiel.

- Jag tror stenhårt på social shopping, Helishopter och Andreas. I USA står ROBO (research online, buy offline) för 45 procent av all detaljhandelsförsäljning. Det är många som inte vill eller vågar köpa på nätet eftersom de inte känner att de sitter på fullständig information. En social dialog med relevanta vänner, experter och andra kända personligheter är det som får en att våga klicka på köpknappen. Ta till exempel julklappen till min fru - en moderedaktör från London lade upp ett armband i sin Helishopterprofil och omedelbart visste jag att det var "rätt" och kunde via ett knapptryck hitta ett bra köpställe, säger Jan Dinkelspiel.

För frågor kontakta:
VD och grundare, Andreas Hassellöf 
http://helishopter.com/hassellof
Telefon: 08 5151 7700
E-post: andreas@helishopter.com


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Helishopter är ett inspirerande, kreativt och praktiskt socialt nätverk fokuserat på shopping.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?