Annons

Dialog om företagets strategi. Bonas VD om framgångsreceptet

Kerstin Lindell, VD och koncernchef på Bona, framhöll i dagens paneldebatt på Malmö Näringslivsgala 2012, vikten av att föra en ständig dialog med medarbetarna kring företagets strategier. ”Det är först då så vi som organisation kan använda den kollektiva kunskapen och snabbt anpassa oss efter nya förutsättningar”.

 Kerstin Lindell, VD och koncernchef på Bona, framhöll i dagens paneldebatt på Malmö Näringslivsgala 2012, vikten av att föra en ständig dialog med medarbetarna kring företagets strategier. ”Det är först då så vi som organisation kan använda den kollektiva kunskapen och snabbt anpassa oss efter nya förutsättningar”, berättade Kerstin Lindell.

 ”Vikten av att sätta mål” var årets tema under Malmö Näringslivsgala 2012. Kerstin Lindell, som 2011 tilldelades Mentor Internationals utmärkelse Årets ledare i sydsvenskt näringsliv, var inbjuden att delta i paneldebatten för att tala om mål och strategier. På frågan om Bona kunde anses vara en rebell, höll Kerstin med:

 – Ja det kan man nog säga! För att vara marknads- och innovationsledande i en nisch gäller det att våga tänka nytt och aldrig ge sig. Ett bra exempel är när Bona var först i branschen redan 1979 att introducera vattenburna lacker och sedan även vattenburna limmer. Vi måste fortsätta med den kulturen att utmana och skapa nya innovationer för våra kunder. Vi har en stor fördel av att vara ett produktledande mellanstort företag som snabbt kan komma ut med nyheter. Jag tror förmågan att snabbt anpassa sig efter nya förutsättningar och trender är jätteviktig.

 Under finanskrisen när det i princip var globalt byggstopp satsade Bona mer på renovering och underhåll än nyinstallation. Genom att sälja golvvårdsprodukter till konsument via bygg- och dagligvaruhandeln lyckades företaget skapa en ny marknad i USA - idag värd mer än 50 miljoner dollar.

 – Idag är Bona inne i 6 av de globalt största dagligvarukedjorna som t ex Walmart, Kroger, Home depot, Target, Lowe’s och Costco. Jag tycker detta är ett utmärkt exempel på hur Bona snabbt lyckades anpassa sig till nya förutsättningar. Bona har 18 dotterbolag och 70 distributörer så för att agera gemensamt ut mot marknaden och använda våra resurser där det gör mest nytta är det av stor vikt att vi förankrar och diskuterar vår strategi och våra mål så att alla förstår vad som behöver göras. Den kontinuerliga dialogen la grunden för detta. Genom att låta strategier och mål vara levande dokument som hela organisationen förstår och är delaktiga kring, har vi möjlighet att korrigera våra strategier för framtiden. 

 För mer information:
Kerstin Lindell, VD och koncernchef. Tel: 040- 38 73 73. Epost: kerstin.lindell@bona.com
Agneta Weimarsson, Informationsansvarig.  Tel. 40-38 73 63. Epost: agneta.weimarsson@bona.com


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Bona, som har varit verksamt i Malmö sedan 1919, är ett familjeägt företag. Idag har Bona dotterbolag i 18 länder och försäljning i hela världen. Företaget var först i världen med att producera vattenbaserade golvlacker till trägolv, och erbjuder idag marknaden produkter för att installera, underhålla och renovera trägolv. Bona-koncernen har ca 500 anställda i hela världen och en omsättning år 2011 på SEK 1,3 miljarder. Företaget har tillverkning i Sverige, Tyskland, USA och Kina. I Malmö tillverkas vatten-baserade lacker och UV-lacker.


Innehåll från Telia CompanyAnnons

Bli en bättre chef på distans – 8 tips

”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.
”Ledarskap på distans har blivit en viktig kompetens”, säger Mille Beckman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia.

Var fjärde svensk jobbar mer effektivt på distans. Men cheferna tenderar att underskatta hur dåligt många medarbetare mår av isoleringen, visar en ny kompletterande undersökning till Telias digitala index.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

25 procent av de anställda har jobbat mer effektivt på distans under pandemin, och framför allt större företag – med mer än 50 anställda – har sett en ökad produktivitet.

Det visar en uppföljning till den årliga rapporten ”Telias digitala index” där deltagarna svarat på frågor om hur de upplevt distansjobbet under våren.

”Vanligt känna mindre arbetsglädje”

– Missnöjet handlar om minskat engagemang, mindre arbetsglädje och att man saknar det sociala, säger Mille Backman, chef för digitalisering och förändringsledning på Telia, och fortsätter:

– Här är också skillnaden mellan chefer och anställda störst. Många arbetsledare tycks underskatta vad det sociala betyder för deras medarbetare. Den centrala frågan framåt är: Hur får vi in samarbetet och det sociala kittet i den digitala miljön?

Fortsatt distansjobb efter pandemin

Rapporten visar att svenska företag har en positiv inställning till distansjobb efter pandemin. Så många som 79 procent av beslutsfattarna på företag med mer än 50 anställda svarar att medarbetarna kommer att fortsätta att jobba på distans, helt eller delvis.

En ny undersökning från Gartner gav liknande resultat: 74 procent av finanscheferna planerar att göra distansarbete till en permanent lösning långt efter pandemin.

– Att leda på distans kommer att bli en allt viktigare kompetens, konstaterar Mille Beckman.

Hur blir man en bättre chef på distans? Här är 8 tips från Mille Beckman.

1 Bjud in till möten som inte handlar om jobb

Inför rutiner som uppmuntrar till gemenskap online – som ett återkommande morgonmöte på 15 minuter där det är frivilligt att delta och där temat inte är jobb. Du kan kliva in och säga hej, ungefär som du hejar och byter några ord vid kaffeautomaten på kontoret. Linkedin är ett bra socialt verktyg, föreslå en digital lunch eller fika med medarbetare eller andra i ditt kontaktnät, skicka sedan en möteslänk. 

2 Ge individuellt anpassad feedback 

Ta reda på hur de helst kommunicerar. Vissa vill ringa och prata, andra chatta. Vissa behöver mycket kontakt för att klara distansjobbet optimalt, andra föredrar mindre utbyte med chefen.

3 Dela mera av arbetsdagen

Många företag har tekniken på plats, men saknar arbetssätt som skapar energi och delaktighet. Lansera forum och rutiner där det blir naturligt att dela mer av jobbet: Att be om tips, få feedback, utvärdera. Ställ frågan: Vad gillar ni med kontoret? Hur kan ni få in det i den digitala miljön?

4 Tydliga riktlinjer om takt och ton 

Det skrivna ordet kan lätt skapa missförstånd, du kanske skriver något i en chatt som misstolkas av den berörda som sitter vid sitt köksbord. Informera om vilken ton ni ska ha och utvärdera löpande hur ni kommunicerar.

5 Undvik en-tar-över-skärmen-möten

Många digitala möten går till så att alla checkar in, en tar över skärmen och sedan ”försvinner” de andra. Hur skapa mer meningsfulla möten? Ett trick är att noga formulera syftet med mötet, vilka ska vara med och varför, hur långt ska mötet vara? Gör en agenda och en kort beskrivning av mötet i kallelsen, så att de inbjudna känner både engagemang och ansvar.

6 Se upp för digitala klyftor

Gör regelbundna digitala hälsocheckar – hur jobbar medarbetarna digitalt, vad behöver var och en lära sig? Växer kunskapsklyftan mellan medarbetarna är det svårt att flytta företaget framåt.

7 Pauser skapar kreativitet

Ett vanligt misstag vid distansjobb är att vi ”jobbar på” utan pauser. Som ledare är det viktigt att uppmuntra till ett hållbart digitalt arbetsliv. Tipsa medarbetarna om att lägga in promenader, lunchraster och annat som ger energi.

8 Bygg kulturen digitalt

Skapa er företagskultur digitalt, och inte enbart på den fysiska arbetsplatsen. Hur vill ni att medarbetarna ska uppleva er digitala miljö? Hur delar ni information, hur ger ni feedback och så vidare.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning  

 

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?