ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Modern kriskommunikation - Bryt invanda mönster

Boken ”Modern kriskommunikation – Din guide för framgångsrik kommunikation i krissituationer!” baseras på sju års forskning kring kriskommunikation och vänder sig särskilt till företagsledare, styrelser, chefer och PR-konsulter som vill stärka och utveckla sin kompetens i kriskommunikation, både i proaktivt och reaktivt syfte.

Arbetet med kriskommunikation är viktigare än någonsin, inte minst med tanke på hur snabbt åsikter och spekulationer sprids i sociala medier. På väldigt kort tid kan ett gott rykte skadas i grunden. Boken ”Modern kriskommunikation – Din guide för framgångsrik kommunikation i krissituationer!” av Jeanette Fors-Andrée baseras på sju års forskning kring kriskommunikation och vänder sig särskilt till företagsledare, styrelser, chefer och PR-konsulter som vill stärka och utveckla sin kompetens i kriskommunikation, både i proaktivt och reaktivt syfte.

Boken diskuterar bland annat vilka attityder som alltför ofta motverkar ett framgångsrikt krisarbete och erbjuder ett nytt förhållningsätt för effektiv kriskommunikation. Boken beskriver också den nya arenan för kriskommunikation där sociala medier påverkat krisarbetet i grunden.

– För att hänga med i utvecklingen, och fortsätta vara framgångsrika, behöver företag nu implementera ett helt nytt förhållningssätt till hur man agerar – och reagerar – på kriser. Sociala medier har en inverkan på antalet kriser som uppstår, hur snabbt krisen sprids, hur många som involveras och hur företaget eller organisationen agerar, säger Jeanette Fors-Andrée, författare till Modern kriskommunikation.

Jeanette menar att de riktlinjer och den attityd som de flesta ledare har idag speglar ett naturligt beteende, människans naturliga beteende. Ett invant mönster som vi inte reflekterar över och inte ifrågasätter. Det ligger i människans natur att dra sig tillbaka i kristider och bli mer introvert. Man vill vänta och bilda sig en helhetsbild innan man uttalar sig. Man vill undvika konfrontationer och situationer där utfallet eller resultatet är okänt och osäkert, trots att det är då det är som viktigast att snabbt använda verktyg för att påverka andras åsikter och attityder. Men vi blir rädda för att säga fel saker vid fel tillfällen och därför väntar vi med att kommunicera tills vi tror att vi har kontroll över läget.

– Nyckeln till framgång är att bryta invanda mönster! Det är viktigt att förstå att ditt naturliga beteende som ledare, chef eller kommunikatör måste förändras i proaktiv och reaktiv kriskommunikation. Den här boken beskriver hur du bryter ditt invanda mönster så att du aldrig ska behöva hamna i en situation där både du och ditt företags rykte riskerar att sättas ur spel, säger Jeanette.

Om författaren

Jeanette Fors-Andrée är expert på kriskommunikation och konsult på en den globala byrån Hill+Knowlton Strategies. Efter sju års forskning hjälper hon företagsledare, styrelser och chefer med strategisk rådgivning och operativa insatser. Jeanette bloggar på jeanettefors.se, föreläser, kommenterar dagsaktuella händelser och citeras i media som kommunikationsexpert. Följ henne på Twitter (@jeanettefors) eller adda henne på Facebook!


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

För mer information om boken och dess innehåll besök www.modernkriskommunikation.se eller kontakta jeanette på jeanette.forsandree [at] gmail.com

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies