1515

BIMobject AB och ByggfaktaDOCU tecknar samarbetsavtal!

Stefan Larsson VD för BIMobject AB och Pär Fack, vd för Docu i Sverige AB har idag tecknat ett avtal om samarbete inom ramen för marknadsföring och teknik kring BIM objekt. De två företagen är ledande inom sina respektive områden och med det nya samarbetet får samtliga användare av BIM-mjukvara i byggbranschen lättare tillgång till tusentals ”digitala byggprodukter” till sin projektering med BIM.

Stefan Larsson VD för BIMobject AB och Pär Fack, vd för Docu i Sverige AB har idag tecknat ett avtal om samarbete inom ramen för marknadsföring och teknik kring BIM objekt. De två företagen är ledande inom sina respektive områden och med det nya samarbetet får samtliga användare av BIM-mjukvara i byggbranschen lättare tillgång till tusentals ”digitala byggprodukter” till sin projektering med BIM.

BIM står för ”Building Information Model” och det vinner snabbt terräng inom byggsektorn över hela världen, då samtliga utvecklare av programvara för datorstödd design och konstruktion har en strategi att gå över till att stöda BIM (objektorienterad 3D-CAD). Det finns en stor efterfrågan från BIM användarna att få materialtillverkarnas produktinformation tillgängliga till sina BIM/CAD system som digital produkter s.k. BIM objekt. Nyttan för användarna är en mer informationsrik och detaljerad byggmodell, där effekten blir en bättre kvalitetssäkring, bättre visuell och korrekt information, högre kvalité på ritningar och 3D modeller som stöder produktmodellering & detaljprojektering i BIM processen.

Ett BIM objekt är ett ”informationscontainer” som innehåller data om mått, varianter, material, klasser, egenskaper samt även 2D och 3D-geometri. Samarbetet mellan DOCU och BIMobject kommer att öka synligheten för byggprodukter som finns som BIM objekt och förenkla för arkitekter och ingenjörer att hitta BIM objekt på webben och där kunna ladda ned dem till sitt BIM system som t.ex. Revit eller ArchiCAD. Fördelarna är BIM-objekt som garanterat kommer från tillverkare och tekniskt kontrolleras av BIM experter från BIMobject AB. Att dessa BIM objekt görs lättillgängliga direkt från webbplatsen ByggfaktaDocu är ett stort steg framåt för byggnadsindustrin.

"Det är ett avgörande och naturligt steg för Docu Group att integrera BIM innehåll i vår tjänst, göra de tillgängliga på ett lätt och smidigt sätt. Att starta i Sverige känns naturligt då vi har välutvecklade processer och klassificeringar på plats."Säger Pär Fack VD för Docu Sverige AB.

"Samarbetet med Svenska delen av Docu Group är ett viktigt steg i vår globala strategi att på ett neutralt sätt publicera BIM-objekt på webben. Denna teknik och infrastruktur möjliggör ett dramatiskt bättre sätt att kunna utveckla och underhålla produktinformation till BIM objekten." säger Stefan Larsson, VD för BIMobject AB


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Om Docu:
Varuinformationstjänsten som Docu tillhandahåller hjälper projektörer och inköpare inom byggmarknaden att hitta produkter och lösningar till deras byggprojekt. Samtidigt hjälper vi våra kunder, materialleverantörer inom byggsektorn, att marknadsföra sina produkter och ge marknaden fullständig information kring produkterna inklusive BIM objekt. Genom att göra detta stöder vi byggprocessen så att den kan bli effektivare.


Om BIMobject AB:
BIMobject AB är ett svenskt företag med global skalbar affärsidé. Vi hjälper våra kunder att bli mer framgångsrika inom marknadsföring och försäljning, genom att skapa virtuella kopior av deras produkter som BIM objekt.  BIMobject AB utvecklar IT verktyg, web lösningar och tjänster för skapandet, konverteringen och publiceringen av BIM objekt på nätet och skapar en direktlänk mellan produkterna och föreskrivande led som använder BIM/CAD system i byggbranschen.


Innehåll från LogitechAnnons

Sätt standarden för en hybrid arbetsplats – med rätt verktyg

Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.
Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.

Definitionen av vår arbetsplats har förändrats, och i och med det ställs nya krav på företag och deras medarbetare.  För att skapa en välmående arbetsplats till sina anställda, som oavsett var man befinner sig, leder till hög prestation, god kommunikationsförmåga och kreativitet, krävs bra verktyg. De här verktygen tillhandahåller Logitech. 

När pandemin plötsligt slog till och arbetet flyttades hem fick företag och medarbetare snabbt anpassa sig till en ny vardag. En vardag som även efter pandemin lär fortsätta . Med den vardagen krävs optimala lösningar och verktyg för ett fortsatt effektivt arbetsflöde. 

Logitech har ända sedan 1981 tillgodosett företag och privatpersoner med verktyg för en bättre upplevelse i en digital värld och är i dag kända för deras breda sortiment av kringutrustning som tangentbord, mikrofoner, webbkameror och datormöss. 

– När pandemin slog till märkte vi ett drastisk ökat behov av våra produkter, man ville skapa en bra arbetsplats på hemmaplan vilket bland annat innebär en bra webbkamera och mikrofon för sina videomöten, säger Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics. 

Lösningar för alla arbetsplatser

Logitech analyserar och undersöker ständigt dagens och framtidens behov för att därefter utveckla produkter som möter de behoven. Oavsett om man jobbar på kontor eller hemma, med något som ständigt kräver kommunikation med kollegor eller som kräver fokus och kreativitet finns verktygen hos Logitech. 

 – I framtiden lär fler ha en hybrid arbetsplats där hemmakontoret är den primära arbetsplatsen och kontorets syfte kommer främja det sociala mötet, och det kan vara ett kontor utan avsedda skrivbordsplatser. Här är det en fördel med våra trådlösa tangentbord, mikrofoner eller webbkameror som man enkelt kopplar till en dator eller skärm. Dessutom är de lätta att bära med sig, plocka undan och förvara, även en fördel om man jobbar med en liten yta på hemmaplan, säger Christan Ahlberg och fortsätter:

– Håller man i mycket videokonferenser eller liknande har vi även verktygen för att hålla en konferens i hög kvalité med verktyg som är lätta att koppla in och komma igång med. Verktyg som både är anpassade för styrelserummet och hemmakontoret. Jag tror vi alla varit med om det där lite styltiga videomötet när en mikrofon inte startar eller med en dålig och oskarp bild, något som drar ner kvalitén rejält. 

För en bättre hälsa

Vi människor är sociala varelser och behöver mötas. Företag måste därför tillgodose sin personal med både en yta för spontana fysiska möten men även verktyg för att enkelt kunna utbyta information och kommunicera digitalt. En omställning som även sker på Logitechs egna kontor där man nu skapar samlingsytor för personalen samtidigt som man ser till att de har allt de behöver för att jobba effektivt på hemmaplan. 

– En annan viktig faktor är personalens fysiska hälsa. Sitter man hemma krummad över en laptop kommer det efter en tid innebära slitage på nacke, rygg och handleder. Därför har vi kringutrustning med stort fokus på ergonomi där ett tangentbord eller en mus ser till att händer, handleder och underarmar hamnar i en mer naturlig position och på så sätt avlastar överkroppen, avslutar Christian Ahlberg. 

Om Logitech

Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser för att underlätta människors vardag. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.

Läs mer på logitech.com/sv  

 

Mer från Logitech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Logitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?