Annons

Stig H Johansson och Victory Tilly som frimärke

På torsdag släpper Posten fem nya frimärken med hästmotiv. Stig H Johansson och Victory Tilly representerar travet. Ebba Stigenberg och Norrskenets Grim hör hemma i ponnygaloppen.

På torsdag släpper Posten fem nya frimärken med hästmotiv.
Stig H Johansson och Victory Tilly representerar travet.
Ebba Stigenberg och Norrskenets Grim hör hemma i ponnygaloppen.

Varje år släpper Posten 55-60 nya frimärken. Höstens teman är hämtade från hästsportens värld samt olika frömotiv.

– Frimärken ska spegla Sverige i olika aspekter, som natur, kultur, byggnader, sport, kända personer, etc., förtydligar Thorsten Sandberg, redaktör på Posten.

Så här kommenterar Posten vidare valet av hästmotiv:

”Frimärkssamlandet är en av världens största hobbyer och många gånger är det sprunget ur ett intresse för något område som lett vidare till att samla frimärken med ett vist tema.

– Ett sådant typiskt område är hästar, som också är temat för det aktuella häftet med fem olika hästsportmotiv. Att det är ett populärt område ser vi också genom de många förslag vi får till frimärksmotiv som handlar om hästar, säger Britt-Inger Hahne, Postens frimärkschef. 

– Utgångspunkten för frimärksutgåvan Hästsport var att uppmärksamma framgångsrika tävlingshästar. Men hästsport är inte enbart hästar utan ett uttryck för människans och hästens gemensamma ansträngningar ute på banan.

Djur på frimärken är populärt och hästar är ett kärt motiv som ständigt föreslås. Hästar och hästsport betyder mycket, såväl kulturellt och socialt som ekonomiskt. I Sverige finns ca 360 000 hästar och omkring en halv miljon människor är på olika sätt involverade i hästsporten. I detta häfte med fem frimärken visas trav, dressyr och andra aspekter på hästintresset i landet.”

Motiven i häftet Hästsport är:

  • Hoppning. Hästen Butterfly Flip och ryttaren Malin Baryard Johnsson
  • Trav. Hästen Victory Tilly och kusken Stig H Johansson.  
  • Dressyr. Hästen Briar och ryttaren Jan Brink. 
  • Ponnygalopp. Hästen Norrskenets Grim och jockeyn Ebba Stigenberg. 
  • Fälttävlan. Hästen Gaston KLG och ryttaren Hannes Melin. 

Varje frimärke kostar 6 kronor.

Så här kommenterar Stig H Johansson, som i januari utsågs till Travets Hedersambassadör, själv sin nya roll som motiv på ett frimärke.

– Det är hedrande att en travhäst hamnar på ett frimärke. Hedrande både för Victory Tilly och för mig, men framför allt hedrande för travsporten.

Två gånger tidigare har Posten presenterat frimärken med hästmotiv. 1990 släpptes en karta med sex motiv i anledning av Ryttar-VM i Stockholm. Då kostade varje frimärke 3,80 kronor.

1994 släpptes två 3,20 kronors-frimärken föreställande nordsvenska hästarna Norne W och Klave samt ett frimärke med en icke namngiven nordsvensk häst. Båda sorterar under motiven Lantdjur.

Bilden på Stig H Johansson och Victory Tilly är tagen på Jägersro i värmningen inför Derbyt på Jägersro 1999 av Thomas Blomqvist, fotograf på Kanal 75.

– Det klart man är stolt och lite mallig. Nu blir det extra kul att skicka brev, säger ”Blomman”.

Länkar:

Nya frimärken:

http://cws.huginonline.com/P/134112/PR/201108/1540049_2_2.html

Äldre frimärken med hästmotiv:

http://www.postmuseum.posten.se/frimbas

Stig H Johansson:

http://www.stigh.se/Start/tabid/641/language/sv-SE/Default.aspx

Victory Tilly:

http://www.victorytilly.com/historik.html

https://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=175940

http://www.qhurth.com/trav/statistik/10_miljon.htm

http://www.qhurth.com/trav/horsers/victory.htm

För mer information, kontakta:

Hasse Svennehed, PR-chef ATG
Telefon: 08-627 21 81
Mobil: 070-527 21 81
E-post: hasse.svennehed@atg.se 


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

AB Trav och Galopp - ATG - ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATGs överskott, ca 1,6 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.


Innehåll från Advokatfirman WåhlinAnnons

Advokatfirman Wåhlin erbjuder heltäckande och situationsanpassad affärsjuridisk rådgivning

Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.
Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.

Anrika Advokatfirman Wåhlin har fokuserat på affärsjuridik sedan 1964, vilket har resulterat i en byrå med en unik bredd i sin kompetens. I kombination med ett kreativt och dynamiskt arbetssätt, gör detta Wåhlin till en skicklig och heltäckande affärsjuridisk rådgivare.

Wåhlin skiljer sig från konkurrenterna på mer än ett sätt; förutom att byrån har en stark kultur med nära koppling till klienterna, präglas verksamheten också av stor tilltro till medarbetarna som utgörs av i princip lika många kvinnor som män. Kvinnorna återfinns även bland delägarna och i byråns styrelse. För partnern Fredrika Hörlin är detta en avgörande faktor i byråns framgång. 

– Eftersom vi har full tillit till hela vår personal, har var och en av oss – även vi delägare – insikt i uppdragen och direktkontakt med beslutsfattarna hos våra klienter. För att kunna leverera rätt råd i rätt tid är vi kreativa, professionella och situationsanpassade.

Flexibelt angreppssätt en tillgång

Byråns flexibla angreppssätt är en stor tillgång i den ofta föränderliga affärsjuridiken och utgör också en viktig resurs i vad gäller att stötta klienter under olika utvecklingsprocesser. Jonas Holmstedt, byråns Managing partner, ansvarar för Wåhlins engagemang i Interlaw, ett internationellt nätverk av oberoende advokatbyråer. Han betonar att metodiken också har varit mycket värdefull under den rådande pandemin.

– Andreas Magnusson som ansluter till byrån som delägare den 1 september, betonar vikten av omvärldsanalys. I framtiden kommer vi att se på historien i termer av före och efter Covid-19. Därför är det en utveckling vi följer noga för att snabbt kunna hantera nya omständigheter; situationen kan visa sig vara en utmaning för många ägarledda bolag.  Som affärsjurister utgör vi en omfattande del av ledningens och ägarnas omvärldsbevakning både vad gäller juridiska och branschspecifika frågor.

Ger stöd i komplexa frågor

Den rådande situationen har ställt höga krav på digitaliserade arbetssätt och rutiner, men Wåhlin har stått väl rustat för att både själv möta de förändrade förutsättningarna och för att vara en komplett rådgivare kring de nya villkor som pandemin har medfört. I kriser ökar tvisterna och byrån har ett stort team som arbetar med tvistefrågor, särskilt inom det entreprenadrättsliga området.

– Genom att Wåhlin lyckats skapa en arbetsmiljö med balans mellan trivsel och lönsamhet har vi kunnat handplocka medarbetare med unik kompetens. Detta är vår största styrka, avslutar Managing partner Jonas Holmstedt.

Läs mer om Advokatbyrån Wåhlin här www.wahlinlaw.se  

FAKTA OM ADVOKATBYRÅN WÅHLIN

Wåhlin är en affärsjuridisk advokatbyrå som etablerades i Göteborg 1964. För att kunna erbjuda rätt kunskap till våra klienter har vi medarbetare olika specialkompetenser och vårt team  varierar från case till case. Byrån har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Helsingborg, och utmärker sig bland annat genom sitt starka jämställdhetsarbete. 

 

Mer från Advokatfirman Wåhlin

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Advokatfirman Wåhlin och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?