Annons

Enklare än någonsin spara tusenlappar på att importera bil ifrån USA

Genom ett knapptryck kan man nu importera sin egen bil ifrån USA. Inköp, omfattande genomgång av bilen i USA, logistik, förtullning, homologisering och inregistrering utförs, allt till ett fast pris i svenska kronor. Bilen levereras sedan med ett års handlargaranti. Detta möjliggörs genom ett samarbete mellan Navterra, amerikanska auktionsföretag och tre ledande svenska bilhandlare.

Att importera begagnad bil ifrån USA har länge varit såpass komplicerat och osäkert att det flesta människor inte ens skulle komma på tanken. Valutakursrisker, logistik, reklamationshantering, homologisering, förtullning och inregistrering i kombination med osäkerhet om juridiska förhållanden och avsaknad av garanti kan få även den mest erfarne bilköpare att tveka.

Samtidigt har vi ofta fått höra och se hur bilpriser i USA i vissa fall närmat sig hälften av de svenska beroende på den aktuella växelkursen.

Nu finns det för första gången en möjlighet att beställa en bil ifrån USA riskfritt och bekvämt, till ett pris angivet i svenska kronor. Detta är möjligt genom ett samarbete mellan Navterra och tre ledande bilhandlare specialicerade på amerikanska bilar.

Varje dag erbjuds c:a 2500 nästan nya bilar på www.navterra.com, hämtade ifrån bilauktioner runt om i USA. Dessa auktioner är normalt sett endast tillgängliga för amerikanska bilhandlare, men genom detta initiativ kan nu även privatpersoner köpa därifrån.

Dessa professionella auktioner skiljer sig något ifrån de bilauktioner vi är vana vid, genom att priset bara brukar auktioneras upp med några tusenlappar. Detta beror på att de är hårt styrda av gällande marknadspriser i USA motsvarande vår gröna lista.

Efter köpet gås bilen igenom grundligt i USA. Därefter hanteras skeppning, förtullning, homologisering och inregistrering av en svensk handlare. Bilen levereras till kunden med ett års handlargaranti.

Det är första gången i världen som konsumenter kan köpa bil direkt ifrån amerikanska handlarauktioner, och Sverige är det första landet som får tillgång till denna marknadsplats.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Navterra (Nav = North American Vehicles, terra = earth; the scope of our business)

Navterra is a global automotive export business with operations in San Francisco, New York and Stockholm. Founded by automotive industry professionals Matti Klintberg and David Fitzpatrick, Navterra gives dealers around the world direct online access to U.S. automobile auctions while minimizing the risk of buying used vehicles online and on a different continent. Navterra raises the bar in the used automobile export business by combining the best practices of new car manufacturers with its unique “Q5 Zero Risk™ Process.” Navterra’s Q5 Zero Risk™ Process is a rigorous 5-step quality control protocol that guarantees each Navterra Certified vehicle arrives at its destination in the condition as documented prior to export. Please refer to the FAQs tab on our web site for a detailed explanation of how this process works.

Navterra understands that there are plenty of wholesalers, traders and auction companies offering used vehicles from North America. However, none of these entities is a full service provider which offers the level of transparency, value-added services and guarantees that Navterra does. With operations in the United States and Europe, Navterra controls the entire process of sourcing, reconditioning and exporting vehicles and can assist with importing and homologating vehicles in Europe. Control over the entire process ensures the highest level of customer service and vehicle condition that no other company can match.


Innehåll från ForenaAnnons

Forena vill göra privat pensionssparande förmånligt – för alla

Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena
Bildtext: Anders Johansson, förbundsordförande Forena

Pensionsnivåerna sjunker för varje årskull som går i pension. Tjänstepensionen har blivit en nödvändighet snarare än en guldkant på ålderns höst, men detta till trots saknas stimulansåtgärder som uppmuntrar och underlättar för privat pensionssparande. Det vill försäkringsbranschens fackförbund Forena ändra på. 

Pensionerna är en kärnfråga för det svenska samhället, oavsett politisk hemmahörighet. I takt med att befolkningen åldras och att pensionssystemet inte täcker upp i den mån som var avsett, riskerar vi att hamna i en framtid där våra äldre tvingas förlita sig på bidrag för att ens överleva.

– Hela 450 000 anställda saknar tjänstepension. Samtidigt arbetar runt 500 000 kvinnor deltid, 120 000 personer är småföretagare och vi har stor inflyttning. Vi pratar om över en miljon människor som behöver få chansen att spara ikapp, säger Forenas förbundsordförande, Anders Johansson.

Ett ointresse kring förändring

Det är dock en komplex fråga. I dag premieras till exempel företagare med förmånliga skatteregler för att avdrag vad gäller avsättning till tjänstepensionen. Yrkesverksamma som tjänar över 45 000 i månaden kan löneväxla förmånligt, men för 90 procent av dem som jobbar ges inga förmåner. 

– Det är överraskande att politikerna är så ointresserade av att förändra situationen. Istället gömmer de sig bakom Pensionsgruppens oantastlighet och ser en konflikt mellan subventionerat pensionssparande och konsumtion för tillväxt. Därtill finns en missuppfattning om att subventioner bara skulle leda till ökat pensionssparande hos höginkomsttagare, något som inte alls stämmer.

Tre reformförslag

Anders, som själv har lång erfarenhet från försäkringsbranschen, konstaterar att det i realiteten finns ett stort intresse från svenskarna att pensionsspara, men att de reducerade avdragsmöjligheterna har satt käppar i hjulet för andra.

– Därför presenterar vi tre reformförslag; till att börja med borde det införas matchat sparande, där staten matchar en viss procent av allt man månadssparar. Det är enkelt och man kan delta på den nivå man väljer själv.

Det andra förslaget är att öppna möjligheter för att man själv ska kunna göra insättningar till premie- och tjänstepension. Infrastrukturen för en sådan här modell finns redan i många andra länder och fungerar väl.

 – Det tredje förslaget är att låta äldre som säljer sina bostäder få omvandla reavinsten till livränta. Då får pensionärer pengar som förstärker pensionen samtidigt som vi ökar rörligheten på bostadsmarknaden.

Mycket på agendan

Medan pensionerna är en central fokuspunkt för Forena arbetar fackförbundet hårt även med en mängd andra sakfrågor. Högaktuellt just nu är exempelvis förhandlingarna mellan Svenskt näringsliv, LO och PTK kring LAS, omställningsfrågor och A-kassefrågor. 

– Förhandlingarna beräknas vara klara i slutet av september och det är mycket spännande. Vi berörs förvisso inte direkt av diskussionerna, men kommer ändå att påverkas av resultatet. Nu i oktober påbörjar vi också våra löneförhandlingar, så det finns mycket på agendan, avslutar Anders.

FAKTA OM FORENA

Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Vi jobbar för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Forena är det största facket bland akademiker och chefer i försäkringsbranschen och vi ansluter studenter, yrkesverksamma och chefer. 

Läs mer om Forena

Mer från Forena

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Forena och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?