1515
Annons

Nu är sommaren äntligen här

Sommaren är äntligen här. Viktigt att komma ihåg är att den nya sjölagen och alkoholutandningslagen innebär att det numera finns en övre gräns på 0,2 promille som gäller såväl på vägen som på sjön. En alkotestare är en lika viktig livräddare på både bil- och båtsemestern. För att underlätta för dig som ska köpa en alkotestare så har vi sammanställt viktiga frågor och svar kring alkotestare.

Sommaren är äntligen här och semestern närmar sig. Viktigt att komma ihåg är att den nya sjölagen och alkoholutandningslagen innebär att det numera finns en övre gräns på 0,2 promille som gäller såväl på vägen som på sjön. En alkotestare är en lika viktig livräddare på både bil- och båtsemestern.

Det finns mängder av olika alkotestare på marknaden till olika pris och kvalitet. Att tillförlitligt mäta alkoholhalt i utandningsluft är en komplicerad metod som kräver avancerade instrument. Den som vill ha en kvalitetsmässig och säker alkotestare måste vara beredd att betala för det. Det är samtidigt bättre att redan från början lägga mer pengar på inköpet än att lägga några pengar alls på utrustning som inte visar sig hålla måttet.

För att underlätta för dig som funderar på att köpa en alkotestare så har vi sammanställt fem viktiga frågor och svar kring alkotestare.

Finns det dokumentation från leverantören som visar att utrustningen verkligen fungerar?
- Att mäta alkohol i den koncentration där svensk lagstiftning har sin gräns är svårare än vad många leverantörer vill medge. Uttryck som ”Testad av SP...” på förpackningen är inte tillräckligt. Begär testprotokoll.

Går utrustningen att kalibrera?
- All utrustning som mäter gas, det vill säga även alkohol i utandningsluft, måste kalibreras med jämna mellanrum för att resultatet ska vara tillförlitligt.

Vilken typ av sensor är alkotestaren utrustad med?
- Elektrokemiska sensorer är det bästa alternativet. Det förekommer dock stora kvalitetsskillnader. Bortse helt från sensorer av halvledartyp, de håller inte tillräcklig kvalitet för att ge pålitliga mätresultat.

Är munstycket utbytbart? Finns det munstycken att köpa till?
- Av hygieniska skäl är det bra att kunna byta ut munstycket och att kunna köpa till nya om de tar slut.

Var kritisk mot reklambudskapen!
- Det finns alkotestare som felaktigt marknadsförs med begreppet: ”Samma som polisen använder”. Den svenska polisen använder enbart alkotestare/sållningsinstrument från Dräger.

Vi vill passa på att önska er alla en riktigt härlig sommar!


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Fakta om KGK generalagent för världsledande tillverkare av tekniskt högkvalitativa produkter inom fordons- och marinsektorn. KGK är ett familjeföretag med mer än 60 år i branschen. KGK har 860 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Den fakturerade försäljningen är 2,6 miljarder kronor och företaget besitter en fastighetsareal om 144 000 m2. KGK är marknadsledande i Norden och representerar över 100 varumärken, bland andra Hella, ZF, DEFA, Dräger, NGK, VDO, Webasto, Thule, Kamasa Tools och Suzuki. Mer information om KGK:s produkter finns på hemsidan; www.kgk.se samt på www.autokatalogen.se .

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera