1515

Norwegian ingår avtal om att köp tre nya Dreamliner

Norwegian har idag tecknat ett avtal om att köpa tre 787-8 Dreamliner flygplan. Bolaget har sedan tidigare ingått ett avtal om att leasa två flygplan av samma flygplanstyp, vilket innebär att Norwegian nu har säkrat leverans av fem Dreamliners. Boeings Dreamliner är ett flyg för framtiden, med hög passagerarkomfort, låga driftskostnader och minskade utsläpp.

Norwegian har idag tecknat ett avtal om att köpa tre 787-8 Dreamliner flygplan. Bolaget har sedan tidigare ingått ett avtal om att leasa två flygplan av samma flygplanstyp, vilket innebär att Norwegian nu har säkrat leverans av fem Dreamliners. Boeings Dreamliner är ett flyg för framtiden, med hög passagerarkomfort, låga driftskostnader och minskade utsläpp.

Norwegian har ingått ett avtal som innefattar rätten till att köpa tre Boeing 787-8 Dreamliners. Två av flygplanen levereras under första halvan av 2013 och ett flygplan levereras i början av 2015. Samtidigt är bolaget i förhandlingar om ytterligare flygplan. Alla flygplan kommer att utrustas med Rolls-Royce Trent 1000-motorer.

– Att vi skaffar oss ytterligare tre Dreamliners innebär att vi har kommit en bra bit på väg mot lanseringen av vår långdistanssatsning. Vi kommer att ha en flygplansflotta på minst fyra av den mest effektivaste och modernaste flygplanstypen för långa distanser redan till sommaren 2013, säger Norwegians VD Björn Kjøs.

Kostnadseffektiv och miljövänlig

– Dreamlinern kommer att minska våra kostnader och ge oss möjlighet att erbjuda flygresor till mycket bra priser, samtidigt som flygplanstypen kommer att vara en stark konkurrensfördel när det gäller bränslekostnader. Dreamlinern är det mest miljövänliga alternativet, utsläppen är så mycket som 20 procent lägre än jämförbara flygplan, fortsätter Kjøs.

I likhet med dagens flygerbjudande kommer Norwegian att kunna erbjuda billiga och direkta långdistanslinjer där passagerarna undgår dyra och tidskrävande mellanlandningar. Storleken på Dreamlinern är perfekt för den skandinaviska marknaden. Kombinerat med längre räckvidd, högre hastighet och betydligt lägre driftskostnader öppnas det upp möjligheter för många nya direktlinjer till andra kontinenter.

I november 2010, tecknade Norwegian ett leasingkontrakt med ILFC (International Lease Finance Corporation) för två Dreamlinerflygplan för leverans under hösten 2012. Efter dagens kontraktsskrivning kommer Norwegian att ha totalt fem Dreamlinerflygplan i sin långdistansflotta. Norwegian är i förhandlingar om ytterligare fler Dreamliners.

Se mer information om Boeings Dreamliner i bifogad pdf

För mer information:
Frode Foss, Finansdirektör Norwegian + 47 91 63 16 45
Åsa Larsson, Pressansvarig Norwegian +46 735 22 22 42 


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Norwegian är det näst största flygbolaget i Skandinavien och det tredje största lågprisbolaget i Europa. Med låga priser och kundvänliga lösningar har Norwegian haft en stark passagerartillväxt de senaste åren och erbjuder 238 linjer till 98 destinationer i Europa, Nordafrika och Mellanöstern. Norwegian transporterade nära 13 miljoner passagerare under 2010, har 2 500 anställda och en flygplansflotta bestående av 57 flygplan (april 2011). 73 ny Boeing 737-800W levereras mellan 2008 och 2014 och innebär att Norwegian kommer att ha den mest moderna, effektiva och mest miljövänliga flygflottan i kommersiell drift när alla flygplan är på plats. För mer information besök www.norwegian.com


Innehåll från EKNAnnons

Från kris till succé – det blev vändningen för Icebug i USA

Icebugs CFO James Varkey.
Icebugs CFO James Varkey.

Svenska Icebug är en internationell succé. Men 2016 höll en offensiv USA-satsning på att få bolaget på fall. Så här tog grundarna hjälp av banken och EKN för att komma på fötter igen.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa företag med exportfinansiering

Icebug grundades kring millennieskiftet av Eliza Törnqvist och hennes son David Ekelund. De hade läst i en Runner’s World-tidning om en ny dubbteknik som en kanadensisk uppfinnare hade tagit fram. De såg så mycket potential i idén att de jagade rätt på uppfinnaren och lyckades få tillstånd att använda tekniken till att göra en egen sko.

– Det är en så kallad dynamisk dubb. Dubben sitter inte helt fast utan förflyttar sig in och ut ur sulan beroende på underlaget. Man får därför inte en så stum känsla som andra dubbar kan ge, samtidigt som greppet är väldigt starkt, förklarar Icebugs CFO James Varkey.

Bolaget började exportera från dag ett – initialt till vintermarknader som Norden, Kanada och Schweiz. Men siktet var tidigt inställt på USA.

”Banken var inte så sugen på att ge oss kredit”

– Det är en ekonomiskt stark marknad och att de som lyckas där får ett fint proof of concept – det öppnar dörrar till andra marknader. Vi produktanpassade till och med vår storsäljare Metro just för att marknadsföra den i USA, och adderade funktionalitet som vi visste var viktig på den amerikanska marknaden.

Men den hårda satsningen på USA höll på att gå fel 2016, och som så ofta för satsande exportföretag var det kassaflödet som var problemet.

– Vår strategi att försöka springa på alla bollar blev ödesdiger – vi var alldeles för ofokuserade. Det slutade med att vi satt med mycket i lager och fick kassaflödesbekymmer. Och eftersom vi hade så mycket bundet kapital i USA var vår bank inte sugen på att ge oss krediten vi behövde för att hålla verksamheten rullande.

Lösningen blev ett samarbete mellan banken, EKN och Almi.

Fick rörelsekredit på 20 miljoner

– Banken tog kontakt med EKN och Almi, och tillsammans kunde de erbjuda oss en extra rörelsekredit på 20 miljoner kronor. Den krediten var nödvändig för att vi skulle kunna fortsätta producera våra skor och övriga produkter.

Efter det vände vinden för Icebug. I dag, fem år senare, finns bolaget på 20 marknader och USA är en riktig framgångssaga.

– Vi lade om vår strategi rejält och valde att kliva av affärer som innebar för höga kostnader. Dessutom riktade vi in oss på vissa delmarknader och har en bra process för hur vi investerar. Vi fördubblar faktiskt vår omsättning i USA i år. EKN var en väldigt trygg partner för oss genom allt detta och deras stöd var avgörande för oss.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa företag med exportfinansiering

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?